Когато Гаранционният фонд засече, че един автомобил няма „Гражданска отговорност", той ще го изпрати към масива на КАТ за дерегистрация. Това обясни Кольо Делев от българска асоциация на застрахователните брокери в сутрешния блок на bTV.
Преди тава от фонда трябва да уведомят собственика на автомобила и да му дадат 14-дневен срок, в който то трябва да сключи „Гражданска отговорност". Ако лицето в този срок не сключи застраховката, тогава ще бъде със спряна регистрацията на автомобила от КАТ. Тази процедура предвиждат влезлите в сила изменения в застрахователния кодекс.
Според закона, всеки автомобил, който има регистрация в България е длъжен да направи застраховка „Гражданска отговорност". По старите правила собственикът на автомобила, за да не плаща „Гражданска отговорност", трябва да отиде до КАТ и да пусне заявление да му бъде спрян автомобилът от регистрация. Когато иска да възстанови тази регистрация, пак трябва да посети КАТ и отново да поиска да му бъде възстановена срещу което съответно заплащаше такси.
Ако автомобилът няма застраховка, по новия кодекс КАТ служебно прекратява тази регистрация и той няма да има нужда да прави „Гражданска отговорност". Делев успокои собствениците на ретро автомобили, мотористите, които напоследък остро реагираха - това ще бъде изцяло в тяхна полза.
„Има две уведомления - първото от страна на Гаранционния фонд, след което тази база данни се предава на 28 регионални структури на Пътна полиция, преди те да направят дерегистрация, те отново уведомяват собственика, че няма застраховка и че трябва да си я поднови. Ако той не го направи, следва автоматична дерегистрация", обясни Владимир Тодоров, от Асоциацията на пострадали при катастрофи и допълни.
Той препоръча да се прави разлика между дерегистрация и сваляне на регистрационните табели. До сваляне на регистрационните табели няма да се стига. Когато бъде уведомен човекът, че е дерегистриран, той няма право да се движи. Ако се движи и направи ПТП, тогава носи отговорност - първо, като нарушава процедурата за дерегистрация, второ - по отношение на щетите, които нанася. След това, ако си плати „Гражданска отговорност" той отново служебно се регистрира, т.е. той пак да има връщане на табели, смяна на талони и т.н".
Ако дърво е счупило стъкло на автомобил, застраховката „Каско" е достатъчна. Ако автомобилът има сключена застраховка „Каско", там има покрит риск, който се нарича „Природно бедствие" или естествено натрупване на сняг и съответно собственикът на автомобила ще бъде обезщетен", коментира още Кольо Делев от българската асоциация на застрахователните брокери. Той уточни, че „Гражданска отговорност" не покрива такъв вид вреди.
Зимните месеци катастрофите с пострадали са в пъти по-малко, отколкото в летните, каза Алекси Стратиев, бивш директор на КАТ. Той допълни, че от началото на годината загиналите са около 13, което по думите му, е изключително малка цифра.