От започналата проверка на общите условия на автомобилните застраховки от Комисията за защита на потребителите (КЗП) става ясно, че има нарушения, обяви в интервю за БНР председателят на регулатора Димитър Маргаритов. Той даде и конкретен пример, който се очертава като основен проблем.
Според КЗП, застрахователите правят неправомерен опит да се освободят от отговорност при кражба на автомобила, ако талонът се е намирал в лекия автомобил при кражбата.
"Кодексът за застраховането съвсем категорично и изчерпателно изброява случаите, в които застрахователят може да се освободи от отговорност", подчерта председателят на КЗП. Според него казусът с оставения талон не включен в посочените случаи.
„Мисля, че както с повечето икономически оператори, при които до момента сме откривали неравноправни клаузи в общите условия, така и тук ще успеем да изчистим нарушенията и това ще е от полза за потребителите", посочи Димитър Маргаритов.
Той коментира и проверките, които Комисията е направила в туризма. „Туристите у нас най-често се оплакват от несъответствия между обещаното в офертата и това. което им се предоставя на място", обобщи Маргаритов.
Той посочи конкретни примери: „Имахме случай, в който хотелът се рекламира като СПА, но такъв СПА център изобщо няма. Потребителите биват препращани в други обекти, където могат да получат евентуално тези услуги. Имаше и доста случаи, при които установихме, че в по-средно и ниско категорийни обекти не работеха климатиците. Това създава значителни неудобства на потребителите. Нашите проверки се осъществяваха както в туристическите, така и в търговски обекти по морето."
Маргаритов посочи и друга група туристи, които предпочитат да почиват в домашни условия, които пазаруват основно от търговската мрежа, затова инспекторите са проверявали и там. „Установени са нарушения, които се срещат и в други части на страната, не само по Черноморието. Те са свързани с некоректното обявяване на цените и впоследствие отчитането им през касовите апарати. За всички тези неща, които сме установили, сме съставили няколкостотин акта, така че сме успели да накажем нарушителите", посочи председателят на КЗП.
Маргаритов коментира и разпространената от ГДБОП информация за спрени 14 интернет сайта, като посочи, че един от тях е на фирмата „Травел Базар", която е извършвала продажбата на пакети за неосъществени пътувания до Гърция. „Намесата на Комисията за защита на потребителите по казуса доведе до глоби за нарушителите, затваряне на сайта и отнемане регистрацията на туроператора „Мадес Груп", подчерта председателят на КЗП.
Той даде много добра комплексна оценка за летния туристически сезон, като отбеляза, че случаят с „Травел Базар" и единични опити на ресторантьори да въведат нерегламентирано различни такси от типа „празен стол", „празна чиния" и пр. са недопустими.