За трети път тази година задължителната застраховка „Гражданска отговорност" предизвика разгорещени дискусии. Този път дебатите са свързани с искането на застрахователите да бъдат лимитирани сумите за обезщетения на роднините на загинал при пътен инцидент. В противен случай, задължителната застраховка ще поскъпне до пет пъти, което означава да се плаща до 1000 лева.
Предишните две дискусии бяха предизвикани от анализ на Комисията за финансов надзор (КФН), от който стана ясно, че има огромен дефицит между внасянето на сумите за заплащане на полиците по „Гражданска отговорност" и суми за изплащане на обезщетенията.
И вторият път беше при фалита на ЗК „Олимпик", заради който над 250 000 шофьори трябваше да си сменят застрахователя и да понесат загуби, изчаквайки решение на кипърски съд за тяхното обезщетение. Последва отстраняването на Ралица Агайн от поста ръководител на „Застрахователния надзор" в КФН.
Сега на дневен ред са два въпроса
Може ли застраховката "Гражданска отговорност" да скочи драстично? И колко ще получават близките на загиналите при катастрофи?
По инициатива на депутатката от ГЕРБ и председател на парламентарната бюджетна комисия Менда Стоянова е внесен законопроект за лимитиране на обезщетенията при смърт от пътно транспортно произшествие, което бе привествано от застрахователите. Най-неочаквано вчера премиерът и лидер на партия ГЕРБ Бойко Борисов разпореди да бъдат спрени временно промените в Кодекса за застраховането и депутатите от управляващата партия да не гласуват внесените от Менда Стоянова текстове, за да се направи широко обществено обсъждане.
Да припомним, че проектът за изменения на Кодекса вече беше приет на първо четене в пленарната зала на 25 октомври, предстои да бъде разгледан на второ четене.
Според депутата от ДПС Йордан Цонев, внесеният от Менда Стоянова законопроект е писан от КФН с одобрението на Министерския съвет, председателят на бюджетната комисия е само вносител, за да се скъси процедурата. В интервю за Нова телевизия Цонев посочи: „Пропуснато е общественото обсъждане - грешка, която следва да се поправи. Трябва да се търси дебатът, за да се реши този проблем, защото ще имаме или необезщетени граждани, или фалити на застрахователни компании."
Какво предвиждат промените
Внесените текстове за изменение на Кодекса за застраховането определят таван от 20 000 лв. обезщетение за най-близките роднини на загинал в катастрофа - съпруг, съпруга, дете, родител. Същата сума се предвижда и за лица, които живеят на семейни начала с починалия, за осиновители и осиновени деца.
Определя се и горна граница от 15 000 лева обезщетението за по-широкия кръг роднини, като брат и сестра на жертвата.
До 5000 лева - по изключение, може да получат други лица, които са създали емоционални отношения с починалия по време на настъпване на непозволеното увреждане, довело до смъртта.
До идеята за таван на обезщетенията се стигна, след тълкувателно съдебно решение, с което се разширява къргът от родствениците с право на обезщетение при загинал в катастрофа. Това увеличи исковете към застрахователите и техните разходи. Затова те повишиха цената на "Гражданската отговорност" и за да няма ново увеличение поискаха размерът на обезщетенията да бъде регламентиран.
Как реагират застрахователите
„Цената на застраховката трябва да се качи около 5-6 пъти, тъй като системата бонус малус няма да реши този проблем. Тези, които имат пътнотранспортни произшествия, ще трябва да плащат много високи суми". Това коментира в сутрешния блок на bTV Цветанка Крумова - експерт по застрахователно право, по повод промените в Кодекса на застраховането, внесени от Менда Стоянова.
Според Крумова, след разширяване кръга на лицата с право на обезщетение след пътен инцидент и ако не се въведе таван на обезщетенията, застрахователите ще бъдат принудени да повишат „Гражданската отговорност" няколко пъти.
Разнобой сред адвокатската гилдия
Много юристи обаче споделят, че застрахователите интерпретират неправилно тълкувателното решение на съда, заради което да се избере между две злини - или рязко да се вдигне цената на "Гражданската отговорност", или рязко да се намалят обезщетенията за починали на пътя. Адвокат Деян Николов обясни в ефира на Нова телевизия защо се интерпретира неправилно тълкувателното решение на съда: „Върховния касационен съд казва, че такова обезщетение ще се присъжда само по изключение", посочи адвокатът.
Не малка част от адвокатската гилдия, която печели солидни суми, като издирват роднини на загинали на пътя и им предлагат услугите си срещу съответните комисионни, за да получат по-бързо обезщетения от застрахователите, казват, че „поставянето на таван на обезщетението е като да определиш цена на живота".
"Европейският съюз е въвел определени лимити за обезщетенията а смърт на пътя и държавата не може да налага допълнителни", обясни в сутрешния блок на БНТ адвокат Петя Керанова. Тя предупреди, че готвените промени включват поправка, която може да доведе до вълна от дела срещу държавата, тъй като застрахователят няма да е длъжен да покрие цялата сума от обезщетението при причинена смърт.
Не липсва и одобрение от гилдията на защитниците. "Поздравявам Менда Стоянова за държавническото поведение. Към момента има над милион пенсионери, които имат собствени автомобили. Ако не се приемат тези промени в Кодекса на застраховането, ще трябва да заплатят една непосилна цена на застраховката "Гражданска отговорност". Тя ще е около 1000 лeва", каза пред Нова телевизия адвокатът Теодор Петров. Той допълни още, че предложените промени са направени на базата на най-добрите европейски практики.
Първото обсъждане на темата е насрочено за четвъртък по покана на бюджетната парламентарна комисия, с което се спират промените, внесени от Менда Стоянова. На дискусията са поканени всички заинтересовани страни, уточнтяват от ГЕРБ.
Отлагането на законодателната процедура със сигурност няма да се хареса на застрахователите, тъй като те настояват за бързи промени, за да „спре теча в системата с обезщетенията".
Какво показва статистиката
Последните статистически данни на КФН сочат, че застрахователните компании отчитат общ премиен приход по Общо застраховане до 31.08.2018 година в размер на 1 376 301 455 лева. В сравнение с предходния месец премийният приход се е увеличил с над 209 милиона лева, когато към 31 юли 2018 година са отчетени 1 167 002 812 лева. С най-голям дял традиционно са застраховките на МПС - 75%.
Вижте още: Премиите недостатъчни да покрият щетите по задължителната Гражданска отговорност
Според анализа на Комисията за финансов надзор за периода 2012-2017 година направените по различни методи изчисления на регулаторът показват, че за най-масовите превозни средства - автомобили, камиони и автобуси, събраните премии за 2017 година по задължителната застраховка „Гражданска отговорност" не са достатъчни, за да покрият разходите на застрахователите.
Затова пък, според обобщжените данни на МВР, за изследвания 6-годишен период при пътно-транспортни произшествия са загинали 4 617 души, за което обезщетението по ГО е най-голямо. Като най-много загинали са регистрирани през 2015 и 2016 година - по 708 на година.
Още по темата:
Над 1.3 млрд. лв. премиен приход отчитат застрахователите през август
Задължителната Гражданска отговорност вече поскъпна
3 дни остават за шофьорите с Гражданска в Олимпик да я продължат при друг застраховател