Темата за задължителната застраховка "Гражданска отговорност" за автомобилистите се разгоря отново тези дни покрай предложените промени и въвеждането на системата "бонус-малус" за оценка на степента на бонуса и съответно малуса за застрахования. Money.bg потърси за коментар доц. Стоян Проданов, изпълнителен директор на ЗД "Бул Инс" АД с въпроси за състоянието на бранша, нужните законодателни промени, цените на застраховките и други.
Доц. Проданов, на последната пресконференция на Асоциацията на българските застрахователи стана ясно, че браншът е заплашен от криза. Бихте ли обяснили какво може да отключи тази криза и колко голяма би била тя?
- Българското застраховане е заплашено от силен катаклизъм, който има потенциала да разруши застрахователния пазар в България. Въвеждането на широк кръг лица, имащи право да търсят обезщетение при автомобилна катастрофа, води до невъзможност да се посрещнат плащанията. Скромните финансови оценки сочат необходими допълнително поне 1 милиард лева за покриване на претенции по вече приключени дела и много още за претенции по предстоящи катастрофи на пътя. Тези средства не могат да се появят по чудодеен път, те могат да се съберат единствено от застрахователните премии по Гражданска отговорност на автомобилистите. А при тези мащаби на дефицита, цената би била непосилна за шофьорите и е безумие да продаваме на тези цени.
Какви законодателни промени искат застрахователите и с какви мотиви?
- Необходимо е приемането на методика или таблица с размерите на обезщетения, каквито (с малки изключения) има навсякъде в Европа. Това ще адресира по справедлив и законен начин проблема с оценяването и изплащането на обезщетения, ползвайки опита на европейските държави. Надяваме се до 5-6 месеца наредбата за определяне на обезщетенията да е готова, а дотогава е наложително да действат лимити само за неимуществените щети, което позволява да се определят безлимитно имуществените претенции. Липсата на регламент за обезщетенията при ПТП води до нерешими морални и финансови проблеми. Далеч по-смислено е да приложим модели, работещи от десетилетия в другите европейски държави, за да се запази финансовата стабилност на сектора и страната ни.
Как гледате на идеята за въвеждане на системата "бонус-малус"? А конкретно на предложения вариант от КФН?
- Системата "бонус-малус" е очаквана от 15-20 години в България. Сега е на път да се въведе, след целенасочени усилия на администрацията и всички заинтересовани страни през последните 2 години. Идеята на системата "бонус-малус" вече е достатъчно полулярна в страната ни - водачите без нарушения да плащат по-малко, а тези с опасно поведение на пътя - повече. Вариантът на КФН е разработен от авторитетен международен консултант и включва правни и технически анализи, обосноваващи предложението. Като цяло позитивите в предложението надхвърлят въпросителните, а самото въвеждане на системата ще донесе справедливост в цената на полицата в зависимост от поведението на пътя, дисциплиниране на водачите и по-малко пътни произшествия, намаляване на цената, която плаща обществото за многото ранени и загинали в катастрофи.
Да си поговорим за най-чувствителната тема за клиентите - цената на застраховките и специално на единствената задължителна "Гражданска отговорност". Какво провокира увеличението през последната година и колко още може да поскъпва тя?
- Цената на застрахователните продукти зависи от множество фактори - риск, благосъстояние на домакинствата, конкуренция, регулаторна рамка. Цените на повечето застраховки, освен задължителната автомобилна застраховка, останаха стабилни през изминалата година. Гражданската отговорност на автомобилистите бе с най-голяма ценова динамика, отразявайки основно нарастването на размера на обезщетенията - както в страната, така и в чужбина. Статистиката по този въпрос е неумолима, тя еднозначно сочи чувствително нарастване на обезщетенията. Надяваме се законодателните промени, касаещи тази застраховка, да успокоят пазара и ценовата динамика отново да се сведе до познатите, близки до инфлацията стойности.
Няколко месеца след фалита на "Олимпик" - как оценявате днес ефектите от случилото се - както за Вашата компания, така и за пазара като цяло?
- Фалитът на "Олимпик" засегна много застраховани у нас и бе показателен за ефектите на глобализацията и необходимостта от съвместни регулаторни мерки в Европейския съюз. Казусът посочи, че има нерешени въпроси във функционирането на системата "Зелена карта" и в отношенията между страните-членки на Европейския съюз, касаещи общия пазар. Клиентите на застрахователния пазар у нас след случая "Олимпик" станаха по-взискателни, по-информирани и настойчиви. В по-общ план, казусът показа, че в застраховането може да се разчита повече на тези компании, които са регистрирани тук и имат силна местна експертиза. За "Бул Инс" беше въпрос на отговорност да предложим капацитета си за бързо и адекватно обслужване на застрахованите, чиито полици бяха прекратени след фалита на "Олимпик". В компанията ни продължаваме да се фокусираме над по-ефективната дейност, доброто клиентско обслужване и застрахователните иновации.