Снимка: БГНЕС
Обмисля се да се отложи въвеждането на системата "бонус - малус" за застраховката "Гражданска отговорност" с няколко месеца, за да бъдат туширани основните критики към нея. Това каза по време на обществена дискусия председателят на Комисията за финансов надзор (КФН) Карина Караиванова, съобщи БНТ. С днешната дискусия, организирана от регулатора приключват обществените дебати по наредбата, с която се въвежда системата "бонус-малус". Тя е изготвена от консултанта "Ърнст&Янг", като МВР, Министерството на транспорта и Комисията за финансов надзор (КФН) са избирали между предложени 11 различни варианта.
Защо се отлага
По думите на Караиванова, евентуалното забавяне няма да е фатално, тъй като системата "бонус-малус" така или иначе не може да се въведе сега, тъй като не е изградена връзката между информационните системи на МВР, застрахователите и гаранционния фонд. Най-вероятно новият подход за формиране на цената на "Гражданска отговорност" може да се въведе още следващата година, прогнозира Караиванова, цитирана от Агенция „Фокус". Без да посочва конкретен месец.
И въпреки че повечето от изказалите се по време на дискусията изразиха подкрепата си за наредбата, не липсваха и критики. Те бяха в две основни направления: защо е използван чужд консултант, който не е запознат добре с българската действителност, и другото, че наредбата се прави много набързо.
От Института за пътна безопасност (ИПБ) препоръчаха да се бърза бавно. „Всички детайли, които са проблем, трябва да бъде помислено върху тях и едва тогава ще получим една справедлива система. Увеличавате данъците, Гражданска отговорност, цените на винетките. Трябва да има социална справедливост, а в случая се опитвате да ни предложите една осакатена, лоша "бонус-малус" система", заяви Дияна Русинова от ИПБ, цитирана от БНТ.
Масово поскъпване на застраховката не се очаква
По време на дискусията членът на КФН Владимир Савов успокои, че с въвеждането на системата "бонус-малус" няма да се повиши общата сума, събирана от застрахователите за задължителната "Гражданска отговорност".
Според данните на КАТ от 2016 година, при регистрирани в страната 3 143 568 автомобила, компаниите събират годишно 943 070 400 лева само по тази застраховка при средна премия от 300 лева на кола. При въвеждането на "бонус-малус" парите, събирани от фирмата няма да се увеличат, а само справедливо ще се разпределят сред лошите и примерните шофьори", пресметна Савов, цитиран от „Фокус".
Той посочи, че данни на МВР за 2017 година сочат, в страната са наложени санкции на собствениците на 1 134 718 автомобила, т.е 64% от колите не са били обект на санкции.
Прогнозите на регулатора са след първата година от въвеждане на системата "бонус-малус" 87.7% от собствениците на колите (2 755 392 души) да плащат с 10% по-евтина застраховка, 7.6% (238 742 души) да плащат застраховка с оскъпяване от 10 до 30%, а 0.4% от собствениците на коли (11 028 души), да плащат четири пъти по-скъпа премия.
Най-спорният момент в наредбата
В една от почивките по време на дискусията Карина Караиванова каза пред журналисти, че се мисли да бъде прецизиран определения като най-спорен момент в наредбата, а именно натрупването на оскъпяващи застраховката "Гражданска отговорност" точки върху автомобила. Председателят на КФН уточни, че вариантът може да проработи само ако преди това се променят Кодексът на застраховането и Законът за движение по пътищата. „В тях трябва да бъде предвидено за всеки автомобил да има краен списък водачи, които могат да го управляват. Така на всеки от тях ще се трупат бонус и малус точки, които ще формират цената на застраховката", подчерта Караиванова, цитирана от bTV.
Преди това по време на дискусията пред сравнително малкото присъстващи в зала 4 на НДК Николай Петков от екипа на работната група в КФН, която е разработила проекта на наредбата, обясни, че обвързването на застраховката с водача означава и въвеждане на санкции за шофиране на автомобил, за който водачът няма разрешение. Това пък означава, че ще трябва да се предвиди и вариант застрахователите да могат заведат регресивен иск за изплатени обезщетения към водач, който е причинил катастрофа с кола, която не е имал право да кара. По думите на Петков, промяната в модела ще доведе до сериозно забавяне, тъй като ще трябва и пренастройка на системите за застраховане.
Още по темата:
КФН започна общественото обсъждане на системата "бонус-малус"
Кирил Бошов: Бонус-малус ще накара нарушителите да се замислят
Доц. Стоян Проданов: Систмата „бонус-малус" ще въведе справедливи полици