Снимка: БГНЕС
Орлин Пенев e подал оставка в качеството си на Председател и член на Управителния съвет на Сдружение "Националното Бюро на Българските Автомобилни Застрахователи" (НББАЗ), съобщи на сайта си специализираната браншова организация.
В информацията се уточнява, че оттеглянето на г-н Пенев е по здравословни причини, но най-вероятно поводът е, че Международната система "Зелена карта", чиято централа е в Брюксел, постави мониторинг над Българското бюро заради неплащане на щети, причинени от застраховани в Европа.
Българското бюро е първото от страна-членка на международната система "Зелена карта", върху което се налага процедура по мониторинг. Въпросната процедура бе отложена миналата година, когато стана ясно, че две български компании отказват да плащат за щети, причинени в чужбина. Това бяха „Лев Инс" и „ДаллБогг: Живот и здраве".
Колко ще струва санкцията от Брюксел
От НББАЗ потвърдиха, че България е под неформално наблюдение от Съвета на бюрата, считано от март тази година с искане да бъде осигурена банкова гаранция от 4 000 000 евро в тяхна полза. Гаранцията е издадена. С писмо от 10 декември 2018 г. Съветът на бюрата постави допълнителни формални изисквания за разширение на наблюдението, отнасящи се до предоставяне на презастрахователна програма на НББАЗ и ежемесечни справки за финансовото състояние на НББАЗ. Тези изисквания определят процедурата по наблюдение, осъществявана от Съвета на бюрата. Това означава, че НББАЗ трябва всеки месец да предоставя на Съвет в Брюксел справки за паричните потоци.
Според източници на вестник „24 часа", строгата санкция е заради проблем с изплащането на обезщетения при инциденти в чужбина, основно от две български застрахователни компании - "Лев Инс" и "Далбог Живот и здраве".
От Комисията за финансов надзор (КФН) уверяват, че засега мониторингът няма да засегне шофьорите, но ще натовари финансово застрахователните компании. Има обаче голяма вероятност, заради мониторинга, да се стигне до ново допълнително вдигане на цената на задължителната застраховка "Гражданска отговорност".
Първо беше фалитът на ЗК „Олимпик"
След фалита на ЗК „Олимпик" през август, това е втори случай със сериозни нарушения на български застрахователи.
Когато се разрази скандалът с кипърския застраховател, който оперираше в България, по проблема пред парламента премиерът Борисов обясни, че държавата има сериозен проблем със застраховането на автомобили с български номера, които се карат в Румъния. Италия. Германия, Македония и Гърция. И даде конкретни примери: 42% от катастрофите в Румъния, след което са настъпили застрахователни събития, са с коли с български табели. Като настъпи щетата, нашите застрахователни компании плащат.
Официалните данни за последните 3 години показват, че държавата чрез Гаранционния фонд е платила над 36 млн. лв. обезщетения, заради катастрофи с коли с български регистрационни номера. Тези автомобили обикновено нямат "Гражданска отговорност", но понеже са с българска регистрация, българският Гаранционен фонд е длъжен да покрие щетата. Отделно български застрахователи плащат, ако катастрофиралите коли с българска регистрация имат полици в наши застрахователни компании. Според източници от застрахователния бранш, сумата, която плащат застрахователите по този казус, не е по-малка от тази на държавата.
Практиката да се регистрират в България автомобили, да се карат в чужбина, е от няколко години, тъй като задължителната застраховка „Гражданска отговорност" у нас е по-евтина, особено в Германия, Италия и Австрия. Там полиците са между 3 и 5 пъти по-скъпи от нашите.
Има и още един притеснителен факт
който е известен от юли тази година, но засега няма разрешение. В разгара на лятото Комиисята за финансов надзор (КФН) обяви, че за най-масовите превозни средства - автомобили, камиони и автобуси, събраните премии за 2017 година по задължителната застраховка „Гражданска отговорност" (ГО) не са достатъчни, за да покрият разходите на застрахователите.
Вижте още: Премиите недостатъчни да покрият щетите по задължителната Гражданска отговорност
Нека припомним, че заради фалита на ЗК „Олимп" зам.-председателят на Комисията за финансов надзор (КФН), отговарящ за застраховането, Рали Агайн бе принудена да подаде оставка. Най-сериозното обвинение към нея беше, че КФН не е обърнала внимание и не е сигнализирала, че „Олимпик" предлага най-ниски цени на полиците по „Гражданска отговорност" ,поради което привлича и много собственици на автомобили.
Вижте още: Зам.-председателят на КФН Ралица Агайн подаде оставка
Как реагира финансовият регулатор
Сега ситуацията е приблизително същата, но този път „топката" е повече в полето на НББАЗ. Въпреки това, от КФН съобщиха, че след като Националното бюро на българските автомобилни застрахователи е уведомило Комисията за решение на Управляващия комитет на Съвета на бюрата да постави формални изисквания за разширение на наблюдението над НББАЗ, КФН е предприела незабавни действия и започва консултации за установяване причините за приложената мярка и оценката на въздействието ѝ с цел защита на финансовата стабилност и обществения интерес.
Двете компании - „Лев Инс и „ДаллБогг: Живот и здраве", които преди време бяха проверявани от КФН, уверяваха, че не плащат за онези случаи, в които имат доказателства за злаупотреби и източване на средства от международните им кореспонденти.
Позицията на Асоциацията на застрахователите
По-късно в съобщение до медиите изпратиха от Асоциацията на българските застрахователи (АБЗ) успокоиха, че към настоящия момент наложената мярка за наблюдение на Българското бюро „Зелена карта" от страна на Съвета на Бюрата няма да ограничи правата на притежателите на застраховка „Гражданска отговорност".
От браншовата организация уточняват, че автомобилистите при пътуване на територията на страната или извън нея могат да разчитат на защитата, която тази застраховка осигурява, както и досега.
Пазарът на застраховката „Гражданска отговорност" на автомобилистите е динамичен и сложен, затова устойчивостта и здравословното му развитие изискват присъствието на професионален и силен регулатор, налагащ прозрачни правила, еднакви за всички участници на пазара, посочват в заключение от АБЗ.
Последва
опровержение от ЗАД ДаллБогг "Живот и здраве"
изпратено до редакцията, в което се казва, че компанията не дължи една стотинка по Залена карта и никога не е оставила жертвите от катастрофи необещетени, "независимо от безобразията в Бюрото - особено събирането на такси за обработка, които не се дължат и това беше установено от КФН".
„Ние сме компания с перфектна парична ликвидност, рекордно висока капиталова адекватност и с безупречен финансов профил - констатации потвърдени в доклада на международната одиторска компания Мазарас (Париж), който беше приет без възражения от регулатора КФН още на 8 май и получихме потвърждение за тези факти и състоянието на ДаллБогг от КФН.
Всякакви съмнения, че причината за поставянето на Националното бюро на автомобилни застрахователи на България под мониторинг, е заради влошени финансови показатели конкретно на нашата компания, са спекулативни и не отговарят на истината. Днес Орлин Пенев, председател на УС на Бюрото, подаде оставка по други причини: "здравословно състояние"!, катогерични са от застрахователната компания.
От ЗАД ДаллБогг "Живот и здраве" препоръчват да поискаме от Съвета на Бюрата в Брюксел, от КФН и от НББАЗ - коя е компанията дала повод за мониторинг, тъй като именно НББАЗ е институцията поставена под мониторинг от Съвета на Бюрата и биха могли най-достоверно да ни осветлят относно причините и фактите. Това беше направена от екипа на редакцията, но отговорът от НББАЗ беше, че мониторингът е заради проблеми с български компании. На въпроса ни дали това са ЗАД ДаллБогг "Живот и здраве" и „Лев Инс", не последва отрицателен отговор, а мълчание.
Опровержението на "Лев Инс"
"Повече от две години компанията алармира за злоупотреби по "Зелена карта". Многократно сме уведомявали компетентните институции за порочните практики по застрахователните измами в чужбина. Наложеният мониторинг е резултат на установени нередности от наблюдаващите органи. Твърдо и непреклонно се противопоставяме на опитите да бъдем въвличани в престъпни схеми, като извършваме плащания за несъществуващи събития.
ЗК "Лев Инс" е доказано изряден платец и лоялен партньор както в България, така и в чужбина.
"Компанията ще продължава безкомпромисно да защитава интересите на българския гражданин, като отказва източването на национален капитал.
С цел превенция и защита на застрахованите лица ЗК 'Лев Инс" откри свои представителства в Италия, Румъния, Германия и Великобритания със спешни телефони за съответните държави. Както следва: Италия: +39 06 200 77; +393478311026, Румъния: +40 23 0 23 99 33, Германия: +4927362009860, Великобритания: +44 777 222 21 44. Предстои откриване на представителства и в други европейски държави."
Още по темата:
Всички се втурнаха да помагат на ужилените от Олимпик
Задължителната Гражданска отговорност вече поскъпна
Гаранционният фонд помага на сключилите Гражданска отговорност в ЗК Олимпик