Снимка: БГНЕС
Предложената от Комисията за финансов надзор (КФН) Наредба за въвеждане на системата „бонус-малус" за Гражданската отговорност (пълното име на подзаконовия акт е Наредба за единните изисквания за коригирането на застрахователната премия, в зависимост от поведението на водача на моторното превозно средство, покрито от застрахователен договор за задължителна застраховка „Гражданска отговорност" на автомобилистите, по чл. 490, ал. 5 от Кодекса за застраховането (система „бонус-малус") не се приема много добре от читателите на нашия сайт. Категорично "против" са 26.27 процента от гласувалите 1 732 потребители на сайта, а категорична подкрепа дават само 19.35 на сто.
За този резултат най-вероятно е повлияло първото обществено обсъждане на наредбата, проведено на 3 декември 2018 година. На него стана ясно, че бизнесът и застрахователите все още не са единни към новата Наребда, а и от самия регулатор признаха, че предлаганият подзаконов акт ще се нуждае от промени. От това последва и уточнение, че очакваното въвеждане на системата с бонусите и утежненията със сигурност ще се забави и най-вероятно няма да се случи през 2019 година.
Основният аргументи за преработката на Наредбата е един от най-спорните моменти в нея е при пътен инцидент да се трупат малус точки на колата, които после да се "наследяват" от новия собственик на автомобила. Така темата за „наследяването на лошото минало на автомобила" бе една от най-критикуваните разпоредби в Наредбата. Заради нея добросъвестни водачи без пътни нарушения ще плащат скъпи застраховки, ако купят кола, участвала в пътно-транспортно произшествие.
В подкрепа на системата „бонус-малус" са се обявили 15.76% от анкетираните, но при условие, че се промени Наредбата. Промяна искат и още 14.55% от анкетираните, но този път на съотношението между бонус и малуса - в наредбата е определено съотношение 25% към 400%. Аргументът на КФН, а и на застрахователите е, че навсякъде където се прилага системата малусът е няколко пъти по-санкциониращ от бонуса.
Какво показват резчетите на КФН
При представянето на Проекта на наредбата, мотивите и доклада на консултанта, от КФН представиха предварителбните разчети, от които става ясно, че 78% от шофьорите ще плащат по-евтина застраховка с „Бонyc - малyc". 8% от водачите, или близо 2 милиона, ще плащат по-евтина "Гражданска отговорност", когато се въведе системата "бонус-малус".
Освен това, 1 милион водачи, или 44% от всички, ще достигнат максималния бонус и ще плащат 25% по-малко, т.е. около 225 лв. Първите 2 години без нарушения поевтиняват общо с 20% задължителната застраховка.
18% от водачите ще попаднат в малус класовете и за тях тя ще е по-скъпа. Само 0,6% ще попаднат в най-тежката категория с 400% оскъпяване, което означава около 1200 лв. за полица при сегашните цени, очакват от регулатора.
Около 4% от собствениците на автомобили ще бъдат на нула и ще плащат стандартната цена на застраховката, без отстъпка или оскъпяване, сочат още разчетите на регулаторната комисия.
Това означава, че рекордното оскъпяване до 400% на задължителната полица "Гражданска отговорност", което ще вдигне цената до минимум 1200 лв., ще засегне 0,6% 18 000 души. Попадането в най-високия 20-и клас, който носи максималното оскъпяване, става след тежък инцидент с убит на пътя или при 9 малко по-леки от това нарушение, подчертаха от КФН по време на обсъждането.
И въпреки че се появи
страх от „бонус-малус"
19.46% от участвалите в анкетата на нашия сайт смятат, че системата няма да реши проблема с катастрофите по пътищата.
По окончателни данни към 1 януари 2019 година броят на катастрофите и на загиналите по пътищата у нас намалява през 2018 г., но най-драстично това става през последните 4 месеца, сочат данните на „Пътна полиция". Наред с други обективни причини като по-малко количество на валежите или по-засилени акции на КАТ за пътен контрол, налице е и психологически фактор - страх у шофьорите, включително и от новата система „бонус-малус", посочват от КАТ.
610 са убитите при катастрофи към 1 януари 2019 г., което е със 72 жертви по-малко от 2017 г., завършила с 682-ма загинали. Намалението е с над 10%, но окончателните данни ще станат известни след 31 януари. За съжаление, с около 86 убити на 1 млн. души, България ще остане сред първите по жертви страни от ЕС, най-вероятно само след Румъния.
Ползите от „бонус-малус"
При усъвершенстване на Наредбата, която ще се случи, ползите от нея ще бъдат много големи. В най-добрия случай крайният ефект ще бъде намаляване на катастрофите, агресията и повсеместното неспазване на правилата.
„Не очаквам чудо и с магическа пръчка да се превърнем в Германия на аутобаните. Най-малкото бонус-малус ще накара тези, които редовно нарушават правилата, да се замислят. Много критики имаше защо ще се трупа лоша история за „дребни" нарушения като неспазване на дистанция. Статистиката на катастрофите показва, че много от тях са предизвикани от шофьори, направили преди това множество от така наречените дребни нарушения", коментира в интервю за Infostock.bg Кирил Бошов, председател на УС на „Еврохолд България" и главен изпълнителен директор на „Евроинс Иншурънс Груп" АД.
Вижте още: Кирил Бошов: Бонус-малус ще накара нарушителите да се замислят
Според авторите на проекта на Наредбата, нейната цел е да се създаде механизъм, който да доведе до по-справедливо разпределение на застрахователната премия между лицата, които сключват застраховка „Гражданска отговорност" на автомобилистите, като лицата, които имат безрисково поведение ще бъдат стимулирани за сметка на лицата с рисково поведение.
Заедно с това се цели да се гарантира финансовата стабилност на системата, като режимът нито да води до събиране на по-високи средни премии от пазара, нито да способства за намаляване на тези средни премии, с което да се застраши платежоспособността на застрахователния пазар като цяло. Крайната и най-съществена цел е да се създадат условия за намаляване на пътнотранспортни произшествия и особено на тежките от тях, които водят до загуба на човешки живот или трайно инвалидизиране и по този начин да бъдат предотвратени както лични страдания на жертвите на такива произшествия и техните близки, така и да бъдат ограничени вредите за държавата и обществото.
Още по темата:
КФН започна общественото обсъждане на системата "бонус-малус"
Доц. Стоян Проданов: Систмата „бонус-малус" ще въведе справедливи полици
КФН отговори на критиките за системата „бонус-малус"
КФН предлага Наредба за въвеждане на „бонус-малус" за Гражданска отговорност