Снимка: Pixabay
Страната ни е с едни от най-ниските цени в Европа на задължителната застраховка „Гражданска отговорност", твърди застрахователният експерт с над 20 години опит в системата Тихомир Станев. В интервю за БНР той не посочи конкретни примери, но подчерта, че България е една от последните държави в ЕС, която не е приложила модела Бонус-малус за изчисляване на риска спрямо поведението на водачите, който е най-справедлив.
Според него, застрахователите натрупват своята обратна връзка от пазара, т.е спрямо щетимостта, и затова е нормално в един момент цените да скочат, а в друг момент да са стабилни.
Да припомним, че Комисията за финансов надзор (КФН) предложи на 19 ноември 2019 година нов проект на Наредба за въвеждане на системата „Бонус-малус" за обществено обсъждане, като крайният срок за това е един месец. Намеренията са от 2021 г. застраховката да поскъпва или поевтинява според поведението на пътя.
Вижте още: Бонусите по-малки от малусите за бъдещата задължителна Гражданска отговорност
Досега свои мнения в медиите представиха експерти в бранша, предстои и официалната позиция на Асоциацията на българските застрахователи. Повечето от тях са видели противоречия между наредбата и Кодекса за застраховането, като например вписването на всички водачи на превозното средства, които да носят солидарна отговорност, което било в разрез с текстовете на Кодекса.
По този повод застрахователният експерт посочи, че е нормално, когато се въвежда за първи път, да има неточности на нормативната база, които впоследствие трябва да бъдат изчистени.
„Изисква се малко технологично време, за да може системата, която се ползва в други държави и да се черпи техният опит, да бъде съблюдавана за това как ще се развие на нашия пазар. Не може да направим абсолютно копи-пейст на поведението на английския, френския или немски шофьор спрямо българския. Но можем да вземем добрите практики, които предстоят спрямо бонус - малус, тъй като те са пряко свързани с поведението на рискови шофьори, включително има умишлени такива рискови шофьори, които си позволяват да бъдат доста фриволни на пътя, и обратното - има изключително дисциплинирани шофьори, които заслужават да ползват бонуси по застраховката", обясни Станев.
Според него „широката ножица" между бонуса от 25% и малуса до 400% е оставена, за да могат застрахователите да си направят изчисленията за бъдещата цена от 2021 г. По думите му всяка промяна в застрахователния модел крие риск за застрахователя. На тях им трябва време, за да се приспособят към новите изисквания и условия.
„Тук става въпрос за бъдещо несигурно събитие, което застрахователят трябва да предвиди", подчерта Тихомир Станев. Относно опасенията, че застрахователите могат да претърпят загуби, и заради това е оставена толкова голяма разлика между бонуса и малуса, експертът обясни, че всъщност застраховката е продукт с обратна математика, т. е застрахователя трябва да предвижда и възможности, ако се случи произшествия с доста материални щети - пострада скъп автомобил и има жертви, тогава щетите са в стотици хиляди като обезщетение и кръвнина. „Това е продукт, свързан с щети, а не е производствен продукт, на който може да се определи неговата себестойност преди да започне да се произвежда. Докато застрахователният продукт не може да се изчисли, той трябва да се предвиди дали ще настъпи или няма да настъпи", обясни експертът.
На въпрос какво ще спечелят застрахователите, Станев отговори, че това ще стане ясно, когато започне да действа системата една година, т. е в началото на 2022 година. Той не пожела да коментира обвиненията на превозвачите преди време, че системата е изцяло лобистка и се грижи изцяло за застрахователите.
Вижте още: Автобусните превозвачи на протест от 12 декември
В заключение Тихомир Станев изрази надежда, че системата Бонус - малус ще постигне целите си, но това няма да стане за няколко месеца или година. И по-важното е, че ще изиграе възпитателен характер върху всички шофьори. Застрахователният експерт прогнозира, че след 3 до 5 години след въвеждането на системата, произшествията по пътищата да намалеят.
Още по темата:
Над 2.1 млрд. лева приходи отчитат застрахователите през третото тримесечие