Снимка: iStock
През по-голямата част от 2020 г. инвеститорите наливаха пари в имена като онлайн търговец на дребно Amazon, производителят на електрически автомобили Tesla и платформа за електронна търговия Shopify. Акциите ориентирани към „растеж“ доминираха в заглавията почти през цялото време и поведоха ръста на пазара.
Но когато в началото на ноември 2020 г. се появиха новини, че фармацевтичната компания Pfizer и нейният партньор BioNTech са разработили ефективна ваксина срещу COVID-19, нещо дълбоко се промени на финансовите пазари.
Инвеститорите се оттеглиха от тези инвестиции в полза на „ценни“ акции, засегнати от пандемията COVID-19, като авиокомпаниите.
Тази ротация се основаваше на основна концепция за инвестиране: Има някои акции, които очевидно са подценени въз основа на стандартните показатели.
И това схващане е напълно погрешно, според проучване на ValuAnalysis, лондонски мениджър на фондове и инвестиционен бутик за дялови инвестиции, който е специализиран в оценката.
Очевидната разлика между акциите на растежа и тези на стойността е, че първата е надценена въз основа на основни показатели, докато втората е подценена.
„Всички знаят, че това нещо няма никакъв смисъл, защото растежът не е обратното на стойността“, казва Паскал Костантини, ръководител на изследването във ValuAnalysis, за MarketWatch.
„Би трябвало термините да са - с висок и нисък растеж", допълни Константини.
Анализаторите и инвеститорите използват показатели като съотношението цена/печалба или кратна цена, за да оценят акциите. ValuAnalysis използва цената като кратно на нормализирания нетен свободен паричен поток като свой ориентир и идентифицира въображаемата разделителна линия между стойността и растеж при 35x, което е медианата на пазара.
Разделението между стойността и растежа предполага, че дадена компания, търгуваща се при 17-кратна печалба, е подценена. В действителност ValuAnalysis казва, че вероятно е компания, която няма да расте.
В действителност стойността на акциите се основава на способността на компанията да развива свободен паричен поток в среда, в която цената на капитала е от 5% до 6%. Така че, ако една компания не изпреварва това чрез подобряване на приходите и маржовете, множеството няма да се увеличи и цената на акциите е малко вероятно да се повиши.
Акциите, които всъщност са подценени, ще се търгуват между 25x и 35x свободния паричен поток, казва Костантини, изпреварвайки цената на капитала, но не преодолявайки пазарната медиана.
За да има потенциал, натрупването на активи на компанията или ръстът на приходите трябва да изпреварва нарастването на глобалния брутен вътрешен продукт и в идеалния случай да показва признаци на ускоряване. Трябва да има и увеличаване на оперативния ливъридж чрез приходи или маржове. Намаляването на рисковата премия, например чрез повишаване на контрола на въглеродните емисии, помага, твърди още експертът.
Още по темата: