Снимка: iStock
UBS Global Wealth Management вярва, че EV пазарът все още има накъде да се развива. Марк Хефеле и екип от анализатори изложиха три причини, поради които електрическите автомобили ще продължават да доминират.
Продажбите на електрически превозни средства са скочили с 43% през 2020 г., докато общите продажби на автомобили са намалели с около 20%.
"Акциите на електрически превозни средства бяха засегнати през последните няколко седмици на фона на ротация от високо ценените имена от сектора на технологиите и растежа, но това не означава, че това е краят на бума на EV-сектора", според Марк Хефеле, главен инвестиционен директор на UBS Global Wealth Management.
Дългосрочните технологични и екологични промени предполагат, че бумът трябва да продължи, като същевременно се признава, че нестабилността в цените на акциите на отделните компании аргументира инвеститорите да диверсифицират експозицията си.
И все пак екипът на Хефеле заяви, че инвеститорите трябва да вземат предвид основните данни.
През последните няколко години Tesla на Илон Мъск поведе невероятен бум на електрическите превозни средства и само през 2020 г. продажбите на електрически автомобили са нараснали с 43%, докато общите продажби на автомобили са спаднали с 20%, според данни, публикувани във вторник от EV-volumes.com.
Пазарът е нараснал толкова много, че в наши дни Tesla е само един от десетките конкуренти в бързо разрастващата се индустрия. Всъщност делът на Tesla на американския пазар на EV се е понижил до 69% през февруари спрямо 81% през предходната година, установява доклад на Morgan Stanley.
В секторът става все по-пренаселено, тъй като всяка голяма автомобилна компания в САЩ заяви, че ще навлезе на пазара на електромобили.
General Motors наскоро се ангажира да инвестира 27 млрд. долара за пускане на 30 EV модели до 2025 г. и показа нови автомобили като електрически Hummer, който трябва да бъде пуснат през 2022 г.
Ford пусна Mustang Mach-E, който зае пазарен дял от Tesla, а VW наскоро разкри плановете си да изгради шест "гигафабрики" в Европа до 2030 г., за да подпомогне бизнеса си с електромобили.
В Китай играчите на EV като SAIC Motor Corporation са насочени към пазара от по-нисък клас, като колите започват от само 4 465 долара. Само през януари компанията е продала над 25 000 броя от модела Хонг Гуанг мини.
Общественият транспорт също се обновява от EV компании. Компанията Proterra, която произвежда електрически обществени и училищни автобуси, сключи сделка за публично предлагане чрез инвеститора милиардер Chamath Palihapitiya SPAC Arc Light Clean Transition Corp. през януари.
Много анализатори твърдят, че бумът на EV ще продължи. Дан Айвс от Wedbush заяви в неотдавнашна бележка до клиентите, че вярва, че „EV партито и трансформацията тепърва започват, тъй като тази индустрия е на прага на 5 трилиона долара пазарни възможности през следващото десетилетие“.
Хефеле и неговият екип са съгласни с Айвс, подробно описани по-долу са три причини, поради които виждат дълъг път на бум за EV.
"Електрическите превозни средства продължават бързо да печелят пазарен дял. Разминаващите се пътища на автомобилните производители бяха потвърдени по време на пандемията. Докато общият пазар на автомобили се сви с 15% през 2020 г., глобалните продажби на електрически превозни средства се увеличиха с 43%, достигайки пазарен дял от 4.2%. Изглежда, че тази тенденция ще продължи и ще бъде от полза за производителите на чисти електромобили, както и за традиционните автомобилни производители, които се адаптират най-бързо към нарастващите предпочитания на потребителите към електрическите превозни средства", написа Хефеле.
„Електрификацията на превозните средства все още е „следващото голямо нещо“ в автомобилната индустрия. По-строгите разпоредби за емисиите означават, че няма алтернатива на преминаването от горивно към електрически двигатели - независимо дали става въпрос за електрически превозни средства с акумулаторни батерии (BEV), включени хибридни електрически превозни средства ( PHEV), или превозни средства с горивни клетки (FCV). Този ход към електрически е възприет и от традиционни автомобилни производители като Volkswagen, който обеща да инвестира над 50 млрд. евро в своята EV стратегия, тъй като има за цел да настигне Тесла", заяви още в писмото към инвеститорети Хефеле.
"Виждаме паралелен технологичен напредък в сектора, заедно с изместване на предпочитанията на потребителите от собствеността. По отношение на технологиите се постига напредък в области като автономното шофиране, подпомогнато от пускане на 5G мрежи. По въпроса за собствеността увеличаването на мобилната свързаност и промяната на предпочитанията сред по-младите възрастови групи водят до нарастването на моделите за споделяне на автомобили. В бъдеще използването на автомобил няма автоматично да означава притежание на такъв. Като цяло предвиждаме потенциални продажби на около 400 милиарда щатски долара, свързани с нашата тема „Интелигентна мобилност“ до 2025 г., от които електрификацията представлява повече от половината, осем до деветкратно увеличение спрямо днешната цифра", се казва още в направения доклад.
Още по темата:
Брутална разпродажба в EV сектора дава възможност за "закопчаване на предпазните колани"
Руски милиардер увеличава с 3000% богатството си благодарение на EV стартъп