Снимка: iStock
Става по-лесно за обикновените хора да инвестират в свят, някога ексклузивно запазен за брокерите на Уолстрийт: в първични публични предлагания.
Търговските стартиращи компании Robinhood Markets и Social Finance се стремят да предложат на клиентите възможност да купят IPO акции по-рано, вместо след излизането им на пазара.
Компаниите, които планират да станат публични - като базираното в Лондон приложение за доставка Deliveroo, което дебютира в сряда, предоставят на клиентите достъп до акции преди IPO-то. А бързоразвиващите се фирми с празни чекове, известни като SPAC, са начин, по който някои частни инвеститори могат да се включат в IPO-та.
Всичко това изтръгва малко енергия от ръцете на големите банки на Уолстрийт, които от години раздават акции на любимите си клиенти, в някои случаи просто като любезност за правене на бизнес.
В други части на света, особено в Азия, така наречените обикновени инвеститори, имат по-голям достъп до пазара на IPO-та. В някои страни от компаниите дори се изисква да разпределят значителна част от своите акции с офертна цена на такива търговци на дребно.
Но в САЩ и Великобритания, с малки изключения, участието в големи IPO-та отдавна е ограничено до хедж фондове, професионални мениджъри на активи и богати клиенти. Инвеститорите на дребно са изключени от 93% от основните лондонски листвания между октомври 2017 г. и октомври 2020 г., се казва в писмо от ръководители на търговски платформи, настояващи за по-голям достъп.
Акциите на IPO-та могат да бъдат привлекателни поради „скачащите“ цени в първия ден на търговия, които получават много внимание. През последните няколко месеца акциите на няколко известни компании се повишиха през първия ден на търговия. Между 1980 и 2020 г. средното увеличение за първия ден е 18.4%, според Джей Ритър, професор от Университета на Флорида, който изучава IPO-та.
Но хората, които са закупили ранни акции в компанията Deliveroo в сряда, научиха колко рисковано може да бъде IPO-то, когато акциите паднаха с 26% до края на първия ден от търговията. В дългосрочен план инвестициите в първични публични предлагания може и да не са особено мъдри: с изключение на представянето в първия им ден. Акциите на IPO-та изостават от пазара с 15.8% след три години, според данните на Ритър.
Когато акциите на Airbnb Inc. отвориха със 115% нагоре през декември, не само инвестиционните банки и техните клиенти направиха убийствена сделка. Компанията беше поканила домакини като Кели Лайънс от Ню Йорк, за да закупят ограничен брой акции на цената на IPO-то 68 долара.
Лайънс закупи акции за близо 14 000 долара - максимумът, който й беше позволено - на акции от предварителната търговия в списъка на Nasdaq. Тя е активен търговец, който преди е работил като инвестиционен банкер, и вярва в компанията.
„Чувствам, че имам „вход“ в разбирането как Airbnb подобрява живота на домакините и колко страстни са хората към това“, каза тя.
Към момента портфолиото й нараства с около 40%, което тя отдава предимно на притежанията си в Airbnb. Тя казва, че е още по-лоялна към марката.
Някои виждат тези предложения като маркетингови трикове или в най-добрия случай като привилегия, която също може да засили лоялността към марката. Клиентите, превърнали се в инвеститори, казват, че наистина се чувстват по-свързани с компаниите.
„Все едно сте част от екипа и можете да ги развеселите“, каза Дан Сканели, 36-годишен от Лондон, който купи акции на стойност 500 паунда (690 долара), преди да стане публично достояние. Сканели казва, че е развълнуван от бъдещето на Deliveroo и издава звуков сигнал, когато вижда ездачи на доставки на велосипеди из града.
Преди дебюта на Deliveroo в интервю той каза на Bloomberg, че планира да задържи акциите в продължение на месеци.
„Обикновено периодът ми на задържане е от седем месеца до по-дълъг“, каза той. „Класифицирам се като средносрочен инвеститор.“
След като акциите паднаха, той беше сангвиник.
„Всичко е наред, имам силни диамантени ръце и сега не е време за хартиени ръце“, каза той, използвайки жаргон за хора, които държат акции, въпреки спадове. „Днес това са само загуби на хартия - въпреки че това не е добър PR и аз се чувствам към клиентите, чиято първа инвестиция може да е била неуспешна.“
Клиентите на Deliveroo, закупили по-рано, нямат право да продават в продължение на една седмица, илюстрирайки важността да се разберат условията на сделката, преди да се съгласят да закупят акции преди IPO-то. Домакините на Airbnb обаче можеха да продават веднага.
Ритър казва, че този вид предлагане на акции на компании може да помогне да се предотврати прескачането на клиентите към конкурентите. Подобно на опциите за акции на служители, те дават на хората усещането, че собственото им състояние е свързано с успеха на компанията.
„Ако цената на акциите се повиши, това създава добра воля както за потребителите, така и за служителите“, каза Ритър. „Ако обаче цената на акциите спадне, това може да се обърне.“
Това се случи през 1995 г., когато Boston Beer Co. - пивоварът Samuel Adams - продаде 990 000 акции с отстъпка на клиенти, използвайки купони, прикрепени към шестте му пакета. Съобразени с времето, клиентите успяха да изпратят по пощата чекове, за да купят 33 акции на компанията за по 15 долара всяка. Година след IPO акциите паднаха до 9.75 долара. До 1998 г. те спаднаха до 6.50 долара.
Притежаването на твърде много в горещ стартъп може да бъде рисковано, особено ако акционерите също използват компанията за генериране на приходи.
„Моето основно правило е, че искате не повече от 10% от вашите инвестиционни активи в акции на една компания“, каза Сара Бер, основател на Simplify Financial в Сан Франциско.
Развитието настъпва, когато Американската комисия по ценни книжа и борси се бори с това как да регулира приливът на обикновени хора, които рискуват парите си в аспекти на пазарите на ценни книжа, които отдавна са област на професионалистите от Уолстрийт.
По време на ерата на Тръмп бившият председател на SEC Джей Клейтън искаше да увеличи достъпа на индивидуалните инвеститори до частния капитал и други активи, които отдавна се считат за по-рискови. Изборът на президента Джо Байдън да ръководи агенцията, Гари Генслер, се очаква да бъде по-възприемчив към опасенията за защита на инвеститорите и да обърне някои от тези ходове, след като бъде потвърден от Сената още през следващия месец.
Междувременно Алисън Херън Лий, действащ председател на агенцията от януари, изрази загриженост за това как обикновените инвеститори са засегнати от неотдавнашните колебания в акциите като GameStop Corp. и горещия пазар за SPAC.
Някои непрофесионални инвеститори купуват акции в тези дружества за придобиване със специално предназначение, които са публично търгувани акции в компания, която заяви, че възнамерява да купи друга компания и да я направи публична, избягвайки продължителен процес на IPO. Тази година се появяват около пет нови на ден, което предизвиква опасения относно балонизиране.
Новите инвеститори, които се надяват да се възползват от ръст, може да бъдат разочаровани, като установят, че трябва да държат собствения си капитал по-дълго от първия ден, така че Бер от Simplify Financial препоръчва оповестяването на консултантска компания, за да разбере кога точно акционерите могат да продават.
В миналото брокерите като цяло не са бързали да предоставят достъп на всички клиенти. „IPO-та не са за всеки“, смята говорителката на Charles Schwab & Co., цитирана от Wall Street Journal през 1999 г., когато обяснява защо само клиенти с, да речем, 500 000 долара на ръка са достойни да купуват такива акции.
Тези дни в съобщение на сайта на Schwab се казва, че компанията не предлага IPO акции. Във Fidelity Investments клиентите се нуждаят от между 100 000 и 500 000 долара активи извън пенсионните си спестявания, за да закупят акции в определени предложения.
ETrade Financial Corp. се откроява с това, че предоставя на немилионери начин да купуват акции преди IPO. Сега тя ще продава само акции в оферти, обезпечени от Morgan Stanley, който се съгласи да купи онлайн брокерството през февруари 2020 г. за 13 милиарда долара.
Засега IPO-тата имат определена изключителна привлекателност.
„Чувствах се доста готино да кажа, че съм участвал в IPO“, каза Лайънс. „Иска ми се да са разпределили повече акции.“
Още по темата:
Собственикът на TikTok преценява възможностите за IPO?