Снимка: iStock
Фамилия Пицкер построиха империя, обхващаща от хотели до производство, преди да се съгласят преди две десетилетия да разделят богатството си между 11 потомци.
Карън Прицкер, един от наследниците, превърна това богатство в рисков капитал, подкрепяйки фирми като Snap Inc. и Spotify Technology. Сега тя се присъедини към вълната от инвеститори, които се обръщат към фирми с празни чекове.
Семейният офис на Pritzker Vlock е основният инвеститор в Thimble Point Acquisition Corp., компания за придобиване със специално предназначение, която събра почти 300 милиона долара при първоначално публично предлагане през февруари. Ръководителите на семейния офис, кръстен на Прицкер и покойния й съпруг Майкъл Влок, ръководят начинанието, което ще се фокусира върху софтуера и технологиите.
„Позволява ни да можем да правим публични компании и да завършим пълния жизнен цикъл“, казва Илон Бомс, 40-годишен, главен изпълнителен директор на Thimble Point и управляващ директор на семейния офис, който е отделил 50 милиона долара за SPAC-а преди своето IPO.
Първи стъпки
Бумът на SPAC привлече финансисти, бивши политици, спортисти и известни личности, готови да използват славата си, за да привлекат инвестиции на дребно и институции. Около 600 компании с празнис чекове са събрали над 182 милиарда долара от началото на 2020 г., според данни, събрани от Bloomberg.
Но семейните офиси - дискретните, понякога тайни фирми, които управляват делата на ултрабогатите - са били една от най-големите движещи сили.
Докато големите семейни офиси отдавна са инвеститори в частни капиталови инвестиции и недвижими имоти, неотдавнашният шум от залози на SPAC показва как те стават нарастваща сила на публичните пазари. Това се случва в момент, когато някои критици настояват за по-голямо регулиране на инвестиционните посредници след имплозията на Archegos Capital Management на Бил Хуанг, която нанесе милиарди долари загуби от банките.
Семейните офиси са до голяма степен освободени от регистрация в Американската комисия по ценни книжа и борси, но SPAC трябва да подадат документи до регулатора, като предоставят информация как милиардерите управляват парите си.
Семейните офиси и фирми, свързани с тях, са стартирали - или са спонсорирани - поне дузина SPAC, които са събрали около 4.5 милиарда долара през последната година с още 1 милиард долара в очакване на оферти, според данни, събрани от Bloomberg.
Бившият мениджър на хедж фондове Дан Ох е особено активен чрез своя капитал „Уилоуби“. Базираната в Ню Йорк фирма е инвестирала в компания с празни чекове, насочена към потребителската индустрия в Китай, а също така притежава дял в Thimble Point, според човек, запознат със сделката. Спонсориран от него SPAC, Ajax I, се слива с базираната във Великобритания платформа за употребявани автомобили Cazoo в сделка на стойност около 7 милиарда долара.
Семейният офис на Бари Щернлихт е свързан със създаването на шест SPAC-а. Междувременно фирма за празни чекове, създадена от съосновател на семейния офис на Майкъл Дел, събра почти 600 милиона долара в IPO миналия месец.
Повечето SPAC са създадени в САЩ, но тенденцията е глобална. Black Spade Capital, базираният в Хонконг семеен офис на казино магната Лорънс Хо, се включи в екшъна. Базираният в Лондон милиардер Мохамед Мансур Man Capital инвестира в Grab Holdings Inc., най-ценното стартиращо предприятие в Югоизточна Азия, преди да обяви обвързване в сделка за 40 милиарда долара във вторник.
Богатите семейства дори обединяват сили. NNS Group, семейният офис на египетския Насеф Саурис, се обедини с инвестиционна фирма за семействата Frere и Desmarais, за да стартира Avanti Acquisition Corp., която е насочена към европейския бизнес, след като събра 600 милиона долара чрез американското си предложение.
„Изисканите семейни офиси бяха много активни“, каза Луиджи Пигорини, ръководител на Европа, Близкия изток и Африка в Citi Global Wealth. „Те имат невероятни връзки, знания и инвестиционни възможности - всичко това са важни характеристики.“
SPAC манията показва признаци на износване със запушени тръбопроводи за сделки, засилен регулаторен контрол и опасения относно качеството на сключените сделки.
Титанът за недвижими имоти Штернлихт се пошегува, че член на домашния му персонал - неговият „много талантлив домоуправител“ - вероятно може да направи SPAC. Той каза пред CNBC миналия месец, че „ако можете да ходите, можете да направите SPAC“ и посочи, че много от хората, които стоят зад браншови фирми, са мениджъри на пари.
„Три дни надлежна проверка означава да проверите бланката и да разберете дали компанията съществува“, каза Штернлихт пред CNBC. „Това е малко извън контрол. Не, това е много извън контрол."
Но Щернлихт е убеден, че има тайния сос. Неговата Jaws Spitfire Acquisition Corp. се слива с Velo3D, производител на триизмерни метални принтери, оценявайки компанията на 1.6 милиарда долара. Jaws Acquisition Corp., друг SPAC, който той подкрепя, се слива с доставчика на здравни услуги Cano в сделка на стойност 4.4 милиарда долара.
Дори ако SPAC се забавят, това не е задължително да навреди на семейните офиси, които вече са пуснали компании с празни чекове.
Спонсорите на SPAC обикновено купуват акции във фирми, които създават, на част от стандартната цена от 10 долара, предлагана на инвеститорите за първично публично предлагане. Обикновено те притежават около 20% от собствения капитал на фирмата с празни чекове, след като тя стане публична и могат да засилят допълнително възвръщаемостта си чрез дългово или капиталово финансиране и опции върху акции.
Семейният офис на предприемача за обработка на плащания Ед Фрийдман например е свързан със спонсора на Stable Road Acquisition Corp., който се съгласи през октомври да се слее с космическата компания Momentus. Фирмата с празни чекове, която има срок до следващия месец, за да завърши сделката, иска одобрение от акционерите за удължаване на крайния срок.
SPAC обикновено имат до две години, за да намерят компания, която да придобият. Ако не успеят да го направят, те трябва да върнат парите в брой плюс лихва на инвеститорите, докато спонсорът се лишава от първоначалната си инвестиция.
Още по темата:
SPAC пазарът започва да се охлажда сериозно
Сделките при SPAC за първото тримесечие превишиха тези за цялата 2020 г.