Снимка: iStock
Сара Блейкли основава Spanx Inc. през 2000 г. с 5000 долара от личните си спестявания, спечелени от продажбата на факс машини от врата до врата. Тя току-що сключи сделка с Blackstone Inc., която оценява компанията на 1,2 милиарда долара.
50-годишната Блейкли ще запази значителен дял от производителя на облекла и чорапогащи в Атланта, според изявление на двете фирми в сряда. Тя ще продължи да наблюдава ежедневните операции заедно със съществуващия висш мениджърски екип на Spanx и ще стане изпълнителен председател, след като сделката приключи.
„Това е наистина важен момент във времето за жените предприемачи“, казва Блейкли в изявлението. „Започнах тази компания без опит в бизнеса и с много малко пари, но най-много се интересувах от клиента и това ми даде смелостта да стартирам компанията.”
„Хората ме питат 20 години „Кога ще продаваш Spanx? И в продължение на 20 години казвах... Просто знам кога. Е, този ден е днес“, пише Блейкли в Instagram в сряда. Блейкли похвали изцяло женския екип, с който е работила в Blackstone, и посочи новата си роля: „Ще остана значителен акционер и ще продължа да помагам на бизнеса да реализира най-големия си потенциал, както и да продължа да изпълнявам най-голямата си страст-издигане на жените.”
Компаниите не споделят размера на дела, който Блейкли ще запази във фирмата за облекла, която е основала преди 21 години, което би могло да достигне до 49% предвид мажоритарната собственост на Blackstone.
Блейкли често разказва смелите си маркетингови тактики през първите дни на компанията, включително моделиране на собственото си бельо на срещи, за да убеди търговците на дребно да носят продуктите. Spanx е ранен пионер в облеклата, категория, която става все по-конкурентна с производителите, включително HoneyLove Inc. и Skims на Ким Кардашиян.
В една история, която сега е разказана и преразказва, Spanx оживява като начин Блейкли да се справи с дразнещ проблем. Неспособна да намери подходящо бельо, което да носи под панталони с кремав цвят за парти, Блейкли отряза дъното на краката от контролния си чорапогащник и ги облече отдолу ... но те се търкаляха по нея през цялата нощ. „Спомням си, че си помислих: „Трябва да разбера как да направя това.“ Никога не съм работил в модата или търговията на дребно. Просто имах нужда от бельо, което не съществуваше“, каза веднъж Блейкли пред Forbes.
Блейкли използва спестявания от 5000 долара, спечелени предимно от работата си като продавач на факс машини от врата до врата, за да стартира своята марка през 2000 г. Дванадесет години по-късно нейната трикотажна компания нетира 20% маржове на печалба от близо 250 милиона долара годишно продажби, а анализаторите на Wall Street оцениха Spanx на 1 милиард долара. На 41-годишна възраст Блейкли стана най-младата самореализирала се милиардер жена, която се присъедини към списъка на милиардерите на Forbes през 2012 г., спечелвайки й място на корицата.
Spanx някога е бил синоним на категорията облекла, но конкуренцията започна да се засилва през последните години. През 2018 г. Shapermint представи марки Empetua и Trukind и в рамките на две години компанията претендира за 150 милиона долара през продажбите през 2020 г. и 20% дял от американския пазар на облекла. Honeylove, фаворит на инфлуенсърите, който събра начално финансиране от Y Combinator и други фирми за рисков капитал, също излезе на сцената през 2018 г. А през 2019 г. марката Skims на Ким Кардашиян Уест стъпи на пистата. Най-големият съперник на Spanx досега, Skims наскоро сключи сделка с олимпийския отбор на САЩ и е на стойност около 1,6 милиарда долара след 154 милиона долара априлски кръг за финансиране, ръководен от компанията за рисков капитал на Джошуа Кушнер Thrive Capital.
Блейкли държеше Spanx плътно през годините, отказвайки да приема външно финансиране досега. Но след като се вземе предвид сделката в сряда и другите активи на Блейкли - които включват малък дял в Атланта Хоукс от НБА и недвижими имоти на стойност близо 40 милиона долара - Forbes оценява нейната нетна стойност на богатството в размер на 1.2 милиарда долара в резултат на сделката. Говорител на Spanx не отговори на множество искания за коментар.
Липсата на гала-събития и сватби по време на пандемията също намали нуждата от официално облекло и следователно оформящите дрехи, често носени отдолу. Продажбите на оформящо облекло са спаднали с 24% на годишна база през юли 2020 г., според фирмата за пазарни проучвания NPD Group. Миналото лято Forbes намали прогнозната си оценка на Spanx до 540 милиона долара, което е по-малко от 1 милиард през 2012 г. Годишните приходи на компанията достигнаха около 300 милиона до 400 милиона долара към юни, според The New York Times, едва по-високи от продажбите й почти преди десетилетие. Blackstone очевидно залага, че търсенето на продуктите на Spanx, които сега включват всичко - от гамаши от изкуствена кожа до спортни сутиени, ще нарасне.
Инвестицията на Blackstone следва други придобивания в компании, основани от жени, включително Bumble Inc. на Уитни Уолф Хърд и медиите Hello Sunshine на Рийз Уидърспуун.
Blackstone направи инвестицията чрез бизнеса си Blackstone Growth и Blackstone Tactical Opportunities.
Още по темата: