Снимка: iStock
На 25.11.2021 г. Европейската комисия прие пакет от мерки, с които да се подобрят условията за компаниите да привличат капитал в рамките на ЕС и с които да се гарантира, европейските граждани и инвеститори да получават най-добрите възможности за реализация на техните спестявания и инвестиции.
На 24 септември 2020 г. Европейската комисия прие нов план за действие за развитие на Съюза на капиталовите пазари в Европа. Новият план съдържа 16 конкретни насоки, които да способстват за изграждането на истински съюз на капиталовите пазари в Европа, еднакво приемлив за всички 27 държави членки.
През септември Европейска комисия изрази становище, че за да бъдат постигнати целите за изграждане на работещ единен капиталов пазар, усилията трябва да бъдат съсредоточени в следните три области: подкрепа за екологично, дигитално и устойчиво икономическо възстановяване, чрез създаване на условия за по-достъпно финансиране за европейските компании; превръщане на Европейския съюз в привлекателно и сигурно място за инвестициите на индивидуалните инвеститори и дългорсрочните инвеститори; интегриране на националните капиталови пазари в истински единен пазар.
Още по време на заседанията на High Level Forum on the Capital Markets Union (HLF), в който Асоциацията на директорите за връзки с инвеститорите участва чрез своя Председател през 2019 г. - 2020 г., беше заявено, че ние като представители на малките пазари в Европейската общност привестваме усилията на Европейската комисия за създаване на Съюз на капиталовите пазари и изцяло покрепяме публикувания през септември 2020 г. доклад. Изразихме своята подкрепа за предложеното симплифициране на правилата за листване на капиталовите пазари на малките и средни предприятия (МСП) и насърчаването на създаването на фонд за IPO за МСП с по-голям инвестиционен капацитет.
Няма съмнение, че ако по тези мерки се работи целенасочено, те ще помогнат за намаляване на значителните пречки пред МСП за публичното набиране на капитал в Европа, което от своя страна ще допринесе за развитието на бизнес стратегии за устойчив растеж от страна европейските листвани компании.
Една година след приетия през 2020 г. план за действие на Комисията относно съюза на капиталовите пазари, Комисията продължава да действа целенасочено и предсказуемо, изпълнявайки своите обещания чрез предлагането на мерки за стимулиране на европейските капиталови пазари. Основните мотиви за законодателните предложения са подпомагане на икономическото възстановяване на Европа от кризата, свързана с COVID-19 пандемията, както и реализацията на дигиталния и зеления преход. Освен това Комисията посочи действията, които ще бъдат предприети през следващата година, с цел стимулиране на пазара.
Предложенията са насочени към по-добър достъп на инвеститорите до корпоративните и пазарните данни. Мерките насърчават дългосрочните инвестиции чрез улесняване и превръщат в по-сигурен трансграничния достъп до инвестиционни фондове. С предложенията се подпомагат по-добрите връзки между компаниите в ЕС и инвеститорите, подобряването на достъпа на компаниите до финансиране, разширяване на инвестиционните възможности за инвеститорите на дребно и по-задълбочено интегриране в капиталовите пазари на ЕС.
Законодателните предложения, които са одобрени на 25.11.2021 от Европейската комисия, са в три основни насоки: създаване на единна точка за оповестяване на информация от емитентите (ESAP); Изменение на Регламента за Европейски фондове за дългосрочни инвестиции (ELTIFs); Изменение на Директивата за лица, управляващи фондове за алтернативни инвестиции (AIFMD); Промени на Регламента за пазарите на финансови инструменти (MiFIR).
Единна европейска точка за оповестяване и разкриване на информация от емитентите (ESAP): концентриране на постъпващите от компаниитеданни на място, което е достъпно за всички инвеститори в рамките на Европейския съюз.
ESAP ще предложи единна точка за оповестяване и разкриване на публична финансова информация и информация, свързана с устойчивото развитие за компаниите в ЕС и предложените инвестиционни продукти в ЕС. Това ще даде на компаниите по-добра видимост за инвеститорите като по този начин ще се създаде единен информационен източник, улесняващ процеса по взимане на обосновано и информирано инвестиционно решение.
Този подход е изключително важен и полезен за малките компании, опериращи на малките капиталови пазари, тъй като те по-лесно ще могат да бъдат забелязани от инвеститори в ЕС, както и от международни инвеститори извън пределите на Европа. Единната европейска точка за оповестяване и разкриване на информация от емитентите ще съдържа също информация, свързана с устойчивото развитие, разкривана от компаниите, което ще послужи в подкрепа на целите на Зелената сделка на Европа. Като споделено пространство за данни, Единната европейска точка за оповестяване и разкриване на информация от емитентите представлява крайъгълен камък в стратегията на ЕС в областта на цифровите технологии и стратегията за дигитални финанси и стратегията на ЕС за цифровите финансови услуги.
Създаването на ESAP е първата стъпка от реализацията на изготвения през септември 2020 г. финален доклад на HLF. Препоръката, която беше дадена от HLF, изрично посочваше, че Комисията трябва да даде мандат на Европейския орган за ценни книжа и пазари (ESMA) да създаде Европейска единна точка за достъп за финансова и нефинансова информация, публично оповестявана от компаниите.
Още през февруари 2021 г. Европейската комисия инициира публична консултация, която приключи в началото на март 2021 г. В процеса на публичната консултация изразихме становище, че че инициативата ще изпълни изцяло предназначението си, ако:
Платформата осигури безпроблемен достъп в целия ЕС до цялата съответна информация (включително финансова и нефинансова информация), разкрита от листваните емитенти, включително и от финансовите компании.
Европейската единна точка за достъп бъде създадена и използвана за събиране на данни, които вече да се съхраняват споделено в националните регулатори, спестявайки време и средства на инвеститорите и самите публични компании.
Европейската единна точка за достъп избягва създаването на непропорционална или допълнителна тежест за отчитане за компаниите, което изисква най-малко следното:
Освен това, Европейската единна точка за достъп не трябва да се използва за въвеждане на нови формати за отчитане, което може да се случи при необходимоста от техническа хармонизация. Вече имаме примера с въвеждането единен формат за финансово отчитане и необходимостта от промяна на формите за отчитане, която доведе до значителни разходи за изпълнение на задълженията на емитентите. Именно, поради тази причина въвеждането на единната европейска точка за оповестяване не трябва да увеличава административната и финансова тежест за емитентите.
Изменение на Регламента за Европейски фондове за дългосрочни инвестиции (ELTIFs): насърчаване на дългосрочни инвестиции, включително от инвеститори на дребно.
Цели се законодателната инициатива да доведе до повишаване на привлекателността на Европейските фондове за дългосрочно инвестиции за инвеститорите и засилване на ролята им като допълнителен източник за финансиране за компании в ЕС. Това ще улесни инвестиции от страна на инидивидуалните инвеститори в Европейски фондове за дългосрочни инвестиции, по-конкретно - чрез отстраняване на минималния инвестиционен праг от 10 000 евро, като същевременно се гарантира добра инвеститорска защита. Тъй като Европейските фондове за дългосрочни инвестиции са създадени с цел канализиране на дългосрочни инвестиции, те са в добра позиция да подпомогнат финансирането на зелените и дигиталните преходи.
Изменение на Директивата за лица, управляващи фондове за алтернативни инвестиции (AIFMD)
Очаква се посочените от Европейската комисия законодателни инициативи от 25.11.2021 г. да подобрят ефикасността и интеграцията на пазара на алтернативни инвестиционни фондове. Предложението хармонизира правилата в тази област. Това ще улесни финансирането на реалната икономика, като едновременно ще предостави по-добра защита за инвеститорите и ще гарантира финансовата стабилност. Измененията също така допълват правата, свързани с делегирането. Правилата на ЕС за делегиране позволяват на фонд мениджърите да получават експертиза от трети страни. Измененията имат за цел да гарантират, че е налична адекватна информация и координация измежду надзорните органи в ЕС, по-добра защита на инвеститорите и финансова стабилност.
Промени на Регламента за пазарите на финансови инструменти (MiFIR): подобряване на прозрачността чрез въвеждането на Европейска консолидирана система за борсова информация за по-лесен достъп до пазарна информация от всички инвеститори.
Промените на правилата за търговия на ЕС гарантират по-висока степен на прозрачност на капиталовите пазари. С тях се въвежда Европейска консолидирана система за борсова информация, която дава на инвеститорите достъп до данни за търговия с акции, облигации и деривативни инструменти почти в реално време във всички места за търговия в ЕС. Към момента достъпът е ограничен и информацията достига само до неголям брой професионални инвеститори. Очаква се промените да създадат по-добра равнопоставеност в условията за достъп за финансиране чрез капиталовите пазари и инвестиционните банки.
Предстои обсъждане пакета от законодателни предложения от Европейския парламент и от Съвета.
В своето съобщение Комисията посочва, че предложените четири законодателни мерки са важна стъпка в изпълнението на плана за действие на Комисията за създаване на съюза на капиталовите пазари. Те разрешават проблеми за широк обхват от услуги на капиталовия пазар и спомагат за постигането на основните цели на съюза на капиталовите пазари.
Трябва да се отбележи, че през последните три години Комисията работи изключително активно за изграждането на единен капиталов пазар в рамките на ЕС. Всички мерки изглеждат изключително навременни и предвид необходимостта от преодоляване на кризата, свързана с COVID-19 пандемията и нуждите от финансиране, необходимо за подкрепа на възстановяването, устойчив растеж, както и за зеления и дигитален преход.
Освен законодателните инициативи в областта на единния капиталов пазар Европейската комисия продължава да извършва и регулярен мониторинг върху областите, в които може да се наложи коригиране на действащи политики или разработване на нови такива, така че европейските капиталови пазари да могат да подкрепят възстановяването на ЕС, бъдещия устойчив растеж и прехода. В тази връзка се проследяват конкретни показатели за напредъка, които са предназначени да помогнат да се отговори на ключови въпроси, като например: Постига ли ЕС достатъчен напредък относно Съюза на капиталовите пазари? Имат ли европейските компании достъп до средствата, необходими им за възстановяване след пандемията на коронавируса, за растеж и създаване на работни места? Наистина ли капиталовите пазари подкрепят прехода към зелена и цифрова Европа? Укрепват ли европейските капиталови пазари глобалната конкурентоспособност на ЕС и неговата отворена стратегическа автономия?
През юни 2021 г. беше публикуван списък с показатели за проследяване на напредъка и развитието на капиталовите пазари в ЕС, който действително е адресиран към постигане на осезаем напредък по отношение на Съюза на капиталовите пазари. Очаква се следващото публикуване на индикаторите да бъде извършено през 2022 г.
Автор: Даниела Пеева, председател на Асоциацията на директорите за връзка с инвеститорите