Снимка: iStock
Нестабилността на фондовия пазар е в центъра на вниманието през цялата година. Видяхме #WallStreetBets в Reddit и широко медийно отразяване на хедж фондовете на Wall Street и активисти инвеститори през първото полугодие — и DJIA на Dow Jones Industrial Average, както и най-лошия ден за търговия през годината през уикенда на Деня на благодарността, воден от страхове от новия омикрон вариант на коронавируса.
С толкова голяма волатилност тази година, в допълнение към това, което се случи миналата година, може да е трудно за инвеститорите да знаят отговора на въпроса „На коя страна на сделката трябва да бъда?“
„Като финансови съветници на ранните служители в различни вече публични компании „еднорози“, ние виждаме как продажбата на концентриран дялов холдинг често е един от най-трудните въпроси за решаване на клиентите“, коментират финансовите експерти Фитц Гласи и Меган Райли. Паричните въпроси винаги са дълбоко емоционален проблем - и в днешно време инвеститорите са особено уязвими към безпокойство, което може да ги накара да изпаднат в паника и да вземат лоши инвестиционни решения.
Когато ние и нашите колеги започнем да определяме рисковия профил на клиента, ние често се питаме: „Какво е по-лошо – да пропуснете големите печалби нагоре или да почувствате болката от загубата на пари надолу?“. Това е важен въпрос, защото минали пазарни цикли ни напомнят, че ако инвеститорите са търпеливи, фондовият пазар вероятно ще се възстанови.
Същото не може да се каже за отделните акции. Вземете например JDS Uniphase, Nokia, Research In Motion, GoPro и две компании, които бяха сред най-големите по пазарна капитализация на съответните си пазари — Nortel и Exxon Mobil. Много други компании някога са били лидери, само за да паднат от благодатта и никога да не си върнат короните.
Разбира се, няма окончателна кристална топка за прогнозиране на волатилността на пазара или инвестиционното представяне. В периоди на изключителна пазарна волатилност, като сега, дори най-обещаващите акции могат да пострадат. Но инвеститорите могат да увеличат шансовете си да се ориентират в непрекъснато развиващите се пазарни условия, като използват три основни фактора за прогнозиране на представянето на отделните акции:
От само себе си се разбира, че няма две еднакви акции. Дори компаниите в една и съща индустрия имат различни перспективи за растеж въз основа на съответните им управленски екипи, продукти, вериги за доставки и медийни профили, наред с различни други съображения.
На някои компании ще отнеме повече време, за да изпитат възстановяване на цената на акциите си, отколкото на други. Но отново, ако компанията има жизнеспособни дългосрочни перспективи, пазарните настроения са силни и/или инвеститорите са готови да бъдат търпеливи, има шанс да бъдат възнаградени в бъдеще.
Следната стратегия в три стъпки може да помогне на инвеститорите емоционално да издържат на присъщите възходи и падения на фондовия пазар и да гарантират, че вземат обективни, рационални решения за търговия в дългосрочен план:
1. Идентифицирайте цели, които правят продажбите на акции възнаграждаващи: Най-възнаграждаващите продажби често удовлетворяват емоционално изпълнена финансова цел.
Инвеститорите трябва да посочат тези цели и да говорят с финансовия си съветник за това как продажбата на голяма позиция в акции може да помогне за постигането им. Например, една двойка продаде акции, за да финансира първоначалната вноска за първия си дом и никога не е съжалявала за решението, тъй като са успели да осигурят дом за семейството си.
Идентифицирането на важни лични цели – като изплащане на студентски дълг или закупуване на дом – и работата с доверен съветник за прилагане на дисциплинирана стратегия за продажба на акции може да ви помогне да избегнете лоши решения, водени от пазарна тревожност и паника.
2. Създайте стратегия за продажба, която се възползва от пазарните тенденции: Независимо дали сте натрупали концентрирано участие чрез компенсация, базирана на собствен капитал, или чрез лично инвестиране, таймирането на пазара е почти невъзможно.
В дългосрочен план ще бъде трудно да бъдеш 100% прав. Можете да продавате акции с увереност, като разработите стратегия за продажба на акции, която постига по-добра цена чрез търгуване на повече акции на цени с по-висок лимит.
3. Включете филантропията във вашата стратегия за продажба: Ако връщането на вашата общност или конкретна кауза е важно за вас, прехвърлянето на част от вашите акции във фонд, съветван от донори (DAF), или директно в конкретна благотворителна организация, може да отнеме стрес от продажбата, избягвайте данъците върху капиталовите печалби и се възползвайте от избраната от вас благотворителна организация.
Публично търгуваните акции, внесени в DAF или конкретна благотворителна организация, също могат да осигурят приспадане на данъци за тези, които посочат данъчната си декларация. DAF може да се разглежда като спестовна сметка за благотворителност, където вашите вноски могат да бъдат инвестирани в диверсифициран портфейл и да растат без данъци, докато вие решавате кои отделни благотворителни организации да подкрепяте.
Какъвто и план за продажба да приложите, обикновено се препоръчва да промените курса само в случай на значителна съществена промяна, като спад на пазара. Опитайте се да не проверявате цените на акциите обсебващо - този лош навик само засилва безпокойството в краткосрочен план.
Още по темата:
По какво се различава устойчивото от конвенционалното инвестиране?