Снимка: iStock
Услугите „купи сега, плати после“ (BNPL) са нова форма на плащане, при която потребителите правят покупки и ги изплащат за определен период от време на няколко вноски, често без лихва. Докато BNPL обикновено е безлихвен, някои доставчици начисляват високи такси за забавено плащане.
През последното десетилетие има скок на интереса към услугите на BNPL в Китай, каза за CNBC Капил Тули, професор по маркетинг в Сингапурския университет по мениджмънт (SMU) Лий Конг Чиан.
Китайският пазар за покупка сега плащане по-късно ще расте - но индустрията все още е в начален етап и предстоят предизвикателства, казаха експерти пред CNBC.
Няколко фактора подхранват „перфектната буря“ за нарастващата тенденция, според Тули. Те включват безпрецедентно ниски лихвени проценти, нарастването на онлайн плащанията чрез „супер приложения“ като Alipay и WeChat и изключително добре финансирани финтех стартиращи фирми, които нетърпеливи да придобият нови клиенти.
Освен това китайското безкасово общество, огромният пазар на електронна търговия и мобилното и онлайн пазаруване са станали ежедневие в живота в Китай, каза Бох Вай Фонг, заместник-декан на бизнес училището в Нанянг в Технологичния университет Нанянг в Сингапур.
Китайският BNPL сектор се очертава като един от най-бързо развиващите се пазари в Азиатско-Тихоокеанския регион, според проучване на изследователска и консултантска фирма PayNXT360.
Според проучването, BNPL за второто тримесечие на 2021 г. се очаква да нарасне с 51,3% на годишна база и може да достигне 82,78 милиарда долара в Китай през 2021 г.
Нарастващо консуматорство
Възходът на онлайн пазаруването и „безпроблемното интегриране“ на плащанията по BNPL с платформите за електронна търговия насърчи вземането на повече решения за покупка, каза Бох.
През 2020 г. около 74% от китайците са използвали мобилни плащания всеки ден поради тяхната лекота и удобство, според проучване на Китайската асоциация за плащания и клиринг.
Изследванията показват, че китайските милениали, разбиращи в технологиите, също се впускат в сферата, за да задоволят глада си за най-новите джаджи и луксозни стоки.
Тези на възраст между 18 и 29 години съставляват 36% от кредитополучателите на потребителско финансиране, с изключение на жилищните заеми, според проучване на Академичния център за икономическа практика и мислене на Китай към университета Цинхуа.
Изпълнителният директор на Poshmark казва, че тенденцията купувай сега, плащай по-късно привлича нови купувачи към бизнеса си. Но критиците предупредиха, че тази тенденция може да подхрани навиците за преразход. Група за защита на потребителите в Обединеното кралство проведе проучване и установи, че почти една четвърт от потребителите на BNPL са похарчили повече, отколкото са планирали, тъй като услугата е налична.
Тъй като Covid-19 оказва влияние върху доходите на домакинствата, китайските домакинства и потребители могат да се обърнат към BNPL като опция за „изглаждане“ на разходите си в дългосрочен план за важни артикули, каза Бох.
Ръстът на BNPL е „неизбежен“, според професора, който посочи, че за разлика от други пазари, индустриите за електронна търговия и мобилни плащания в Китай вече са „много стабилни“ и са доминирани от няколко големи играча като Alibaba и Tencent. Това означава, че може да има ограничени възможности за нови играчи като международни компании да пробият на китайския пазар, каза тя.
Популярните играчи в Китай включват бизнеса за микрокредитиране на Ant Group, Ant Check Later. Известен също като Huabei, той позволява на потребителите на Alipay да правят онлайн и офлайн покупки без кредитни карти, с опции за погасяване на вноски. Оттогава тази услуга е преустановила дейността си.
Докладите също така сочат, че Ant Group планира да добави още услуги за плащания в Югоизточна Азия към Alipay+, своето решение за трансгранични плащания, които включват електронни портфейли или BNPL услуги.
Съпоставя се, че конкурентът Tencent пуска тестова версия на Fen Fu, която позволява на някои потребители на WeChat да плащат на вноски за покупки.
През последните месеци китайските регулатори наложиха репресии срещу интернет гигантите в страната, които до голяма степен бяха доминирани от няколко технологични компании. Подновеният контрол и новите правила са насочени към антиконкурентни практики и защита на данните.
Нов играч се насочва към Китай
Един играч на BNPL, който се е насочил към Китай, е Atome, бързо развиваща се стартираща компания със седалище в Сингапур.
Компанията за финансови технологии работи на девет пазара, включително Сингапур, Индонезия, Виетнам, Филипините и континентален Китай. Има над 20 милиона регистрирани клиенти в Азия, като част от компанията-майка Advance Intelligence Group.
Макар че е насочена към млади професионалисти в техните ранни 20-те до края на 30-те, компанията също вижда подем в по-старите сегменти, като тези над 40 години, които ценят „удобството, прозрачността и гъвкавостта“, които BNPL носи, Тонгтонг Ли , генералният мениджър на Atome China каза пред CNBC в имейл.
BNPL все още е в относително начален етап в континентален Китай, но ние очакваме силен средносрочен до дългосрочен растеж на индустрията, каза още Ли.
Откакто стартира в континентален Китай през септември 2020 г., бизнесът се „разшири бързо“, за да обхване мегаполисите от ниво 1 и по-малките градове от ниво 2 в региони като Чунцин, Ченгду и Луджоу, каза Ли.
Освен това се разрасна и включва търговска мрежа от 1500 местни и международни марки като Nike, New Balance и Tissot. Потребителите харчат около 1000 китайски юана до 1500 китайски юана (около $157 до $235) на транзакция в продукти за красота, моден грим и грижа за кожата, според Ли. Тя добави, че те също виждат нарастваща инерция за категорията луксозна мода.
Големите банки също хвърлят подкрепата си зад фирмите с BNPL.
Atome Financial, бизнес линията, която управлява Atome и неговата платформа за цифрово кредитиране, подписа 10-годишно партньорство със Standard Charted. Партньорството включва $500 милиона за финансиране и сътрудничество на продукти с кобрандиране на множество пазари в Азия.
„BNPL все още е в относително начален етап в континентален Китай, но ние очакваме силен средносрочен до дългосрочен растеж на индустрията“, каза Ли.
Тя каза, че Atome ще продължи да се разширява до повече градове от ниво 1 и 2, предвид „огромния потенциал“, който притежава, като добави, че компанията може да се възползва от присъствието си на регионалния пазар, за да стимулира повече трансгранични транзакции между Югоизточна Азия и континентален Китай.
Китай се затяга
От края на миналата година китайските регулатори разшириха регулаторните си мерки срещу така наречената „платформена икономика“ в Китай, която обхваща редица сектори на електронната търговия от онлайн пазаруване до доставка на храна и финтех.
Практиката да се купува сега и да се плаща по-късно „насърчава разходите, понякога предизвиква това, което се смята за прекомерно харчене“, каза Руан Тианюе, асистент в катедрата по финанси в бизнес училището на Националния университет на Сингапур.
Подобно на други форми на потребителски кредит, част от салдата по BNPL може да се наложи да бъдат декларирани като необслужвани заеми, когато кредитополучателят не изпълни или закъснее с плащането. „Твърде високото ниво на необслужвани кредити може да застраши икономическата и финансовата стабилност“, каза тя.
Бох от NTU посочи, че схемите за BNPL все още са „относително нови“ в Китай. Регулаторната рамка и насоките на индустрията все още не са узрели и следователно е важно да се разработи системата, добави тя.
Тули от SMU се съгласи и каза, че докато BNPL се е превърнал в популярна и жизнеспособна опция за китайските потребители, които намират труден достъп до кредитни карти, секторът вероятно ще види „по-премерен, занижен“ пазарен растеж в близко бъдеще.
„През последните шест месеца лудият прилив на растеж в Китай вече беше успокоен. Китайските регулатори са много чувствителни за всичко, което може да създаде системни рискове за финансовите системи“, каза Тули.
„Продължавайки напред, компаниите трябва да внимават как примамват потребителите… Не очаквам да видя див растеж от „дивия запад“, който видяхме по-рано“, каза той, имайки предвид как секторът на BNPL виждаше обещаващ растеж преди технологичните репресии.
Още по темата: