Снимка: iStock
Инфлацията е гореща – и много акции усещат натиска от това. Но някои не толкова и именно към тях можете да насочите своето внимание сега.
Защо тези акции не се раздуват, а други го правят, се свежда основно до концепцията за ценообразуване.
Увеличението на цените е по-високо, отколкото е било от 40 години. Последният индекс на потребителските цени, публикуван в четвъртък, показа ръст на цените с годишен темп от 7.5%, по-висок от 7.2%-та процента, които икономистите прогнозираха и далеч над диапазона от 2% до 4% през последните няколко години.
Не много след резултатите публикувани за януари, Dow падна с 1,2%, а S&P 500 и Nasdaq се понижиха с 1.4%.
Уолстрийт просто не може да се отърве от това заядливо усещане, че Федералният резерв ще вдигне лихвените проценти повече от четири пъти тази година, на което пазарите разчитаха през последните няколко седмици.
Пет или шест или колкото или дори повече повишения на лихвите почти сигурно биха задушили икономиката. А бавният икономически растеж по-често води до по-бавен растеж на печалбите.
Докато инфлацията не се охлади обаче, има компании, които могат да победят пламъците на ръста на потребителските цени. Причината: силното им ценообразуване. Те отчасти движат инфлацията, защото могат да повишат цените, без да унищожават твърде голяма част от търсенето на своите продукти.
Тези компании попадат най-вече в производствения и потребителския сектор. Те често са пазарни лидери или търговски марки.
Ето четири акции, които се противопоставят на притеглянето на инфлацията надолу на пазара:
Caterpillar (тикер: CAT) отбеляза ръст в печалбите си през последното тримесечие, което показва, че инфлацията не хвърля вода при търсене на клиенти. В последния си финансов отчет компанията за тежки машини отчете печалба от 2.69 долара на акция, надминавайки оценките от 2.27 долара на акция, при продажби от 13.8 милиарда долара, над очакванията за 12.6 милиарда долара. Цифрата на печалбата на акция надмина очакванията със 17%, което е впечатляващо постижение, като се има предвид, че съвкупният S&P 500 EPS надмина оценките с малко под 6% за четвъртото тримесечие, според данните на Credit Suisse.
Високите цени предизвикаха числата. По време на обаждането за печалбите на компанията ръководството каза на анализаторите, че ценообразуването се е „повишило“ през третото и четвъртото тримесечие на 2021 г. Акциите са се понижили с 1.5% от годината до момента; S&P 500 намалява с 5.1%.
CNH Industrial (CNHI), която произвежда селскостопанско оборудване, също понижи прогнозите си за печалбата – с 19%. За последното тримесечие компанията отчете печалба от 25 цента на акция, надминавайки оценките от 21 цента на акция, при продажби от 9 милиарда долара, над очакванията за 8 милиарда долара. Отново, при обявяването на печалбите, компанията приписва удара на по-високите цени, особено в бизнеса си в Северна Америка. Акциите са паднали тази година, но само с 0.7%.
Procter & Gamble (PG) надмина прогнозите за печалбите. Компанията отчете печалба от 1.66 долара на акция, надминавайки оценките от .1.65 долара на акция, при продажби от 21 милиарда долара, над очакванията за 20.3 милиарда долара.
Procter & Gamble заяви, че не само по-високите цени помогнаха за постигане на резултатите, но и че ще вдигнат цените в повече продуктови категории през тази година, което ще спомогне за растежа на печалбите. Акциите паднаха с 3.5% за годината.
Philip Morris (PM) отбеляза по-добри печалби в четвъртък. Производителят на цигари имаше печалба от 1.35 долара на акция, надминавайки оценките от 1.33 долара на акция, при продажби от 8.1 милиарда, над очакваните 7.8 милиарда долара.
Компанията заяви, че е повишила цените на своите традиционни горими продукти и своите бездимни IQOS продукти, а ръководството очаква да продължи да повишава цените през цялата година. От година до момента акциите са поскъпнали с 9%.
Изводът: Компаниите, които стимулират инфлацията, обикновено могат да се противопоставят на инфлацията. Потърсете онези компании, които могат да променят ценообразуването си.
Още по темата: