Снимка: iStock
Настроенията на фондовия пазар са толкова мрачни, че е време да инвеститорите да се разровят и да потърсят „скъпоценни камъни“ в дългосрочен план, сред силно засегнатия технологичен сектор.
За помощ нека се обърнем към техническия експерт Крис Армбрустър, съпортфолио мениджър на Virtus KAR Mid-Cap Growth Fund. Струва си да го слушате, защото неговият фонд има изключително добра статистика. Фондът изпреварва своята категория за растеж на средна капитализация на Morningstar Direct и индекс със средна капитализация в САЩ с над 13 процентни пункта, на годишна база, през последните пет години. Това е впечатляващо и не само защото толкова много мениджъри на фондове редовно изостават от пазара.
Технологичните компании намаляват до голяма степен поради притеснения относно нарастващите лихвени проценти. Това увеличава дисконтовия процент в моделите за оценка, което понижава прогнозните нетни настоящи стойности. Армбрустър признава предизвикателството, но го омаловажава като значим проблем за технологиите в средносрочен план.
„Дали процентът на федералните фондове е 1% или 2,5% няма да повлияе на способността им да растат, освен ако не забави икономиката“, казва той. „Имали сме цикли на повишаване на лихвите в миналото и най-добрите технологични компании растат точно през тях.
Ключът е да си в правилните технологични компании и тук нещата се усложняват. За щастие, наскоро Армбрустър отдели време да сподели ключовите качества, които търси в технологиите и в други сектори, по-долу.
Обща картина... Определено искате да сте в компании, които имат конкурентни сили, за да отблъснат конкурентите и да поддържат техния дългосрочен потенциал за растеж.
Това ще остане източник на съмнение сред много инвеститори, които гледат на технологиите по две причини, извън лихвените проценти.
1. Пандемията предизвика голямо търсене. Това ще навреди на ритъма на растеж през следващите няколко тримесечия и това ще направи инвеститорите нервни.
2. Най-добрите технологични компании ще продължат да инвестират в бизнеса си, както трябва. Това създава несигурност относно пътя им към рентабилност. „Тези несигурност ще тежат върху множителите, докато не получим линия на тенденция на растеж, която хората могат да моделират. Но те не са дългосрочни проблеми.
Изводът: Възползвайте се от объркването, за да изберете компаниите, които изглеждат като победители, защото имат следните характеристики.
Петте най-важни характеристики на победителите
Армбрустър казва, че купуването на имена със следните пет качества му е помогнало да изгради своя рекорд за превъзходство. Освен технологиите, списъкът включва компании от други сектори, като примери, но повечето от тях са в технологиите. Можете да помислите да вземете някои от тях сами или просто да закупите фонда на Армбрустър за по-широко излагане на тези качества.
1. Високи разходи за превключване: Това помага на инвеститорите, защото заключва клиенти и приходи. Това качество често се среща в софтуерните компании. „След като преминете през процеса на внедряване на софтуера, особено на ниво предприятие, инерцията е много висока, стига продуктът да е все още добър“, казва Армбрустър.
За да може това наистина да се изплати в софтуера, компанията трябва да има надстройки и допълнителни модули и продукти, които да продава на клиентите. Той цитира Workday в облачните приложения за човешки ресурси и финанси, и Datadog в мониторинга и анализа на сигурността, като примери в портфолиото си. Друг пример е Okta в софтуера за управление на самоличността. След като е част от всички приложения на клиента, превключването е главоболие.
Високите разходи за превключване могат да възникнат в много сектори. Например, можете да потърсите ситуации, в които дадена услуга е вградена в бизнес процес. Тук той цитира компанията за кредитен рейтинг Equifax, от неговите активи. „Кредитният рейтинг е вграден в процеса на вземане на решение за кредит“, казва той. Можете също да намерите разходите за превключване в индустрията, когато продуктът на една компания е проектиран в продукта на нейния клиент. Тъй като редизайнът може да бъде скъп, разходите за превключване са повишени. Amphenol в електронни и оптични конектори и кабели е пример.
2. Предимство в мащаба: По-голямото е по-добре, ако намалява разходите и повишава влиянието. Очевиден пример е Amazon.com, който е изградил огромно конкурентно предимство в своята обширна мрежа за изпълнение. „Тайният сос винаги е бил изпълнение и предимството в мащаба тук“, казва Армбрустър.
Но ето един, за който може да не знаете: SiteOne Landscape Supply, дистрибутор на едро на ландшафтни доставки за жилищни и търговски ландшафтни предприятия. SiteOne е пет пъти по-голям от следващия по големина играч. „Този мащаб им позволява да купуват материали на по-ниска цена и да отговарят на търсенето по-добре от местните играчи“, казва Армбрустър.
Той също така създава финансова сила за изграждане на дигитална услуга за поръчки и доставка, която по-малките компании не могат да осигурят. SiteOne се разраства чрез закупуване на по-малки местни конкуренти в това, което все още е силно фрагментиран бизнес. Подобен холдинг, Pool използва същия подход в бизнеса с доставки и оборудване за басейни.
3. Силни марки: Мощността на марката дава на компаниите сила за ценообразуване и помага за намаляване на разходите за придобиване на клиенти. Тук Armbruster цитира Monster Beverage. Coca-Cola, Pepsi и други също излязоха с добри конкурентни енергийни напитки. Но Monster защити пазарния си дял, защото свърши добра работа по култивирането на марката си.
4. Устойчиво диференцирани бизнес модели: „Диференциран“ може да бъде труден за дефиниране, но го знаете, когато го видите. Отвън базираната в Ню Йорк Signature Bank изглежда просто като поредната банка. Но когато я проучите, забелязвате нещо различно.
Вместо да расте чрез придобиване, което е типично за регионалните банки, Signature привлича и задържа най-добрите банкови таланти, като предлага предприемаческа среда. Заплащането е тясно свързано с представянето. „Signature Bank ги стимулира повече и това създава изключително продуктивни екипи. Те привличат невероятно ниво на банкови таланти и остават, защото компенсацията им се определя от тяхното представяне. Това е много диференциран модел“, казва Армбрустър.
Global-E Online, друг пример, помага на компаниите да стартират усилията си за електронна търговия в чужди страни, което не е лесна задача да направите сами поради езикови и културни различия. Global-E Online помага за всичко - от уебсайтове, до доставка и поддръжка на клиенти.
Клиентите включват LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton. Global-E Online помага на партньора на Shopify да разшири международния си обхват. „Услугата, която предоставят, е диференцирана и трудна за възпроизвеждане“, казва Армбрустър.
5. Ефектът на мрежата: Това е класическо качество, което помага за създаването на защитни ровове. По принцип това означава, че колкото повече хора използват услуга, толкова по-добре става тя. Подобно на Amazon.com, латиноамериканската компания за електронна търговия MercadoLibre е добър пример, защото платформата става по-ценна, когато се присъединят повече купувачи и продавачи.
Още по темата: