Десетилетията на дефлационни сили, които помогнаха за захранването на бума на цените на американските акции, приключиха, поне засега.
Но някои компании противодействат на тенденцията чрез комбинация от задържане на разходите и повишаване на цените на своите продукти и услуги. Списък с 16 от тези компании е по-долу.
Предизвикателство за печалби
Преди да погледнете този екран на акциите на компаниите, вижте тази диаграма от Федералната резервна банка на Сейнт Луис, показваща корпоративните печалби на САЩ спрямо брутния вътрешен продукт от началото на 1947 г. до 1 октомври 2020 г.:
Данни: Фед Сент Луис
По време на скорошно интервю Кимбъл Брукър, портфолио мениджър в First Eagle Investments в Ню Йорк, каза, че този успех е дошъл „до известна степен за сметка на труда“.
Брукър продължи, че неотдавнашните успехи в усилията за синдикализиране в Starbucks Corp. магазините и Amazon.com „са показателни за промяна, при която реалните заплати на труда може да не са се запазили нагоре“.
С големи увеличения на заплатите във време на висока инфлация за разходите за доставка, способността за повишаване на цените е от решаващо значение за компаниите, за да поддържат маржовете си на печалби.
Потребителската инфлация достигна нов 40-годишен връх от 8.5% през март, докато цените на едро се повишиха с 11.2% спрямо година по-рано.
Брукър каза, че корпоративните брутни печалби могат „да ни дадат представа за гъвкавостта на бизнеса“. Брутният марж отразява основно преките разходи. Колкото по-висок е маржът, толкова повече гъвкавост има бизнесът да се конкурира и да остане разумно печеливш в абсолютен смисъл.
Брутният марж на една компания е нейните нетни продажби, намалени с цената на продадените стоки или услуги, разделени на продажбите. Нетните продажби са продажби минус възвръщаемост и отстъпки, като купони.
Цената на продадените стоки или услуги включва действителните разходи за изработка на артикулите или предоставяне на услугите, включително труд. Това е полезно измерване на ценообразуването, а комбинация от нарастващ брутен марж и увеличаване на продажбите е добър знак.
Други разходи се включват в оперативните маржове преди облагане с данъци.
Брукър каза, че способността на компанията да повишава цените, за да покрие нарастващите разходи, може да показва, че има малко заместители на нейните продукти или услуги или че тя има специално конкурентно предимство.
„Колкото по-малко са заместителите, толкова по-добра е в ценообразуването“, каза той.
Екран за ценообразуване и мощност
Разбирането на силата на ценообразуването е сложно. По-високите цени може да отразяват повишаване на цената на дадена стока, като петрола, тъй като точките на рентабилност на производството са изоставени. От друга страна, петролът не доминира в резултатите от следния екран, който е предназначен да стесни списъка с компании, които са увеличили продажбите, като същевременно подобряват маржовете на печалба, като същевременно не разводняват позициите на акционерите.
Започвайки с S&P 500, стеснихме списъка до компании, които отговарят на следните критерии, въз основа на данните, предоставени от FactSet:
По-висок оперативен доход преди необичайни позиции за последното отчетено тримесечие от предходното тримесечие, от наличните данни в края на 13 април. Всяка компания ще има определени разходи, които са фиксирани, дори в рамките на брутния марж. Така че увеличаването на продажбите над критично ниво може да доведе до големи увеличения на оперативните приходи.
По-високи продажби за последното отчетено тримесечие спрямо предходното тримесечие.
Разширен брутен марж. Ако погледнем само този елемент, той е наличен за 447 от S&P 500.
Брутните маржове не са налични за банки и застрахователни компании, които използват различни мерки за рентабилност. Така че тези индустрии са изключени от екрана. Сред 447 компании, 225 (или 50%) от компаниите са подобрили тримесечния брутен марж в сравнение с предходната година.
Разширен оперативен марж.
Намаляване на средния брой акции, използван за изчисляване на тримесечните печалби, спрямо предходното тримесечие. Увеличаването на броя на акциите разводнява позицията на собственост на акционерите и намалява тяхната част от печалбите и паричния поток на компанията. Сред S&P 500, 269 (или 54%) от компаниите са имали по-нисък среден брой акции за последното тримесечие от предходното тримесечие.
Ето 16-те компании в S&P 500, които показаха най-голямото увеличение на тримесечните оперативни приходи от година по-рано, като същевременно отговаряха на другите критерии на екрана:
Компания | Пов. Опер. Доход | Трим. оп. Доход ($mil) | Оп. дох. Година по-рано ($mil) | Тримесеч. бр. Маржин | Бр. маржин година по-рано | Трим. оп. Маржин | Оп. маржин година по-рано | Пов. Трим. Продажби на год. База |
APA Corp. | 617.00% | $846 | $118 | 45.15% | 18.62% | 53.76% | 49.96% | 89.00% |
Raytheon Technologies Corp. | 563.00% | $1.234 | $186 | 20.16% | 13.46% | 13.95% | 8.16% | 4.00% |
Nucor Corp. | 436.00% | $3.029 | $565 | 34.07% | 13.67% | 31.55% | 14.48% | 97.00% |
Mosaic Co. | 276.00% | $1.043 | $278 | 30.37% | 15.81% | 33.22% | 20.48% | 56.00% |
Franklin Resources Inc. | 270.00% | $641 | $173 | 73.74% | 65.42% | 32.07% | 14.92% | 33.00% |
Micron Technology Inc. | 230.00% | $2.621 | $794 | 47.21% | 26.44% | 56.04% | 37.57% | 25.00% |
Bristol-Myers Squibb Co. | 206.00% | $2.234 | $731 | 60.02% | 56.37% | 40.64% | 31.32% | 8.00% |
Boston Scientific Corp. | 163.00% | $457 | $174 | 62.07% | 55.43% | 23.89% | 17.10% | 15.00% |
PVH Corp. | 144.00% | $207 | $85 | 58.41% | 56.95% | 11.82% | 8.16% | 16.00% |
Celanese Corp. | 141.00% | $516 | $214 | 31.16% | 23.32% | 26.77% | 19.17% | 43.00% |
Robert Half International Inc. | 124.00% | $199 | $89 | 39.06% | 38.26% | 14.23% | 8.00% | 36.00% |
Prologis Inc. | 122.00% | $498 | $225 | 46.00% | 36.30% | 70.09% | 57.76% | 15.00% |
Expeditors International of Washington Inc. | 121.00% | $624 | $282 | 13.85% | 12.98% | 11.79% | 9.94% | 81.00% |
Darden Restaurants Inc. | 114.00% | $292 | $136 | 16.57% | 14.39% | 15.79% | 12.96% | 41.00% |
Dow Inc. | 112.00% | $1.807 | $851 | 17.18% | 13.76% | 17.14% | 14.10% | 34.00% |
Advanced Micro Devices Inc. | 108.00% | $1.212 | $584 | 50.27% | 44.73% | 27.89% | 21.12% | 49.00% |
Още по темата:
Ето как ще се печелят пари на финансовите пазари в бъдеще, според Blackrock