Снимка: iStock
Искате ли да направите нещо по въпроса с високата инфлация? Е, можете: Просто спрете да купувате неща.
Настоящата вълна на инфлация има няколко задвижващи фактора, но инфлацията по дефиниция е покачване на цените, когато търсенето надвишава предлагането. В наши дни има много спорове защо доставките са ограничени: може би защото президентът Байдън иска да овладее производството на изкопаеми горива. Руското нахлуване в Украйна определено не помогна. Блокирането на COVID в Китай все още тормози веригите за доставки. Недостигът на микрочипове продължава.
Това е от страната на предлагането. Но ако търсенето беше по-ниско, а предлагането остане същото, цените ще паднат и инфлацията щеше да бъде по-малко проблем или изобщо да няма проблем.
Очевидно има някои неща, които не можем да спрем да купуваме: храна, бебешки артикули, бензин, за да стигнем до работа, енергия за отопление на домовете ни и други нужди. Но много от това, което американците купуват, не се квалифицира като необходимост и тези разноски се засилиха през последните две години, тъй като COVID принуди милиони да прекарват много повече време у дома.
Инфлацията е очевидна трудност за хората, живеещи с ограничени бюджети. Но има поне 40 милиона американци, които живеят на широко, с много пари за харчене, както The New York Times посочи в скорошна статия. Те включват собственици на жилища, чийто най-голям актив се е увеличил в стойността си през последните две години, и инвеститори, чиито портфейли от акции са се увеличили, дори и с последните спадове на пазара.
Бум на личното потребление
Тези харчещи, предизвикаха бум на личното потребление, което има голям принос за повишената инфлация. От 2010 г. до началото на 2020 г. средното месечно увеличение на личното потребление спрямо предходната година е 3,9%. За последните 12 месеца месечният ръст е средно 14,2%. Това число е донякъде преувеличено, тъй като някои от базовите стойности отпреди година бяха понижени поради спада на COVID. Въпреки това личното потребление нарасна с 9,1% на годишна база през март, след като се повиши с 12,3% през март 2021 г. Това ни казва, че разходите „на стероиди“ са много повече от числено явление и се простират далеч отвъд федералните стимулиращи плащания, които увеличиха разходите през 2020 г. 2021 г.
Има много анекдотични доказателства, че много потребителски разходи са дискреционни, а не съществени. Продажбите за ремоделиране на дома в Home Depot (HD) и Lowe's (LOWE) са много силни и Bank of America прогнозира „по-добри от очакваните тенденции в индустрията“ тази година. Това са предимно хубави за правене проекти, а не основни неща. Някои категории с висока инфлация са от първа необходимост, като бензин за домакинствата (с 44% на годишна база), енергия за домакинствата (с 16%) и храна (до 11%). Но други категории представляват покупки, които много хора биха могли да отложат, ако им се наложи, като мебели (с 15%), нови автомобили (с 13%) и уреди (с 8%).
Пътуването също е нов източник на инфлация, като самолетните билети се покачват с 33% на годишна база, хотелските стаи с 20% и колите под наем с 10%. Някои пътувания са от съществено значение, но много не са. Всъщност е добра новина, че търсенето на пътувания повишава цените. Това ще помогне на една от най-силно засегнатите индустрии да се възстанови, а също и да измести част от потребителските разходи от стоки, което може да доведе до понижаване на цените. Това също ни казва, че американците са достатъчно оптимисти, за да плащат по-високи цени за пътуване след две години разочарование от COVID.
Време е за „унищожаване на търсенето“
Ако имаше съгласувани национални усилия за отлагане на несъществени покупки, това би имало бърз ефект, може би драматичен върху инфлацията. Това обаче няма шанс това да се случи. Американците нямат навика да се жертват за общото благо и ако президентът Байдън дори го предложи, подигравката ще бъде оглушителна.
Едно от предимствата на напредналата възраст на Байдън е, че той всъщност беше в правителството през 1979 г., когато президентът Джими Картър поиска от американците да консумират по-малко, последният път, когато президент на САЩ е бил достатъчно наивен, за да направи тази грешка.
Крайното решение на инфлацията обаче е рецесията – защото хората, внезапно загрижени за парите, спират да купуват неща. „Унищожаването на търсенето“, както го наричат икономистите, не е бинарно нещо, което се случва само по време на рецесия. Това е постепенно нещо, което се случва през цялото време и несъмнено се случва сега, тъй като потребителите вземат предимно рационални решения да купуват по-малко или да заменят по-евтини неща с покачването на цените. Не можете да направите това с всичко, но дори ако търсенето спадне обратно на маржа, това може да окаже достатъчно въздействие, за да намали инфлацията.
Това се е случвало по време на всяка рецесия в следвоенната история, както показва графиката по-долу, като периодите на рецесия са оцветени в сиво. През юли 2008 г., например, инфлацията достигна необичайно високи 5,5%, дължаща се до голяма степен от нарастващите цени на петрола. Но рецесията вече беше в ход и година по-късно инфлацията стана отрицателна, като цените паднаха с 2%. По време на „стагфлацията“ през 70-те години на миналия век двуцифрената инфлация спомогна за задействането на рецесии, но покачването на цените рязко се забави впоследствие.
Федералният резерв се опитва да охлади икономиката чрез повишаване на лихвените проценти, без да стига до рецесия. По-високите ставки потискат потреблението сами по себе си, тъй като подхранваните от дългове бизнес и потребителски покупки стават по-скъпи, така че има по-малко от него. Сега въпросът е ще успее ли Фед може да проектира „мекото кацане“, което ще намали инфлацията, като същевременно поддържа възстановяването, но разходите и цените ще паднат по един или друг начин. Бихме могли да намалим разходите превантивно, но е по-вероятно да го направим, защото изведнъж се чувстваме неудобно да се разделим с парите си.
Още по темата:
Могат ли акциите да служат като убежище по време на гореща инфлация?