Снимка: iStock
Федералният резерв на САЩ повишава агресивно лихвените проценти в опит да овладее инфлацията и всички признаци сочат, че днес предстои ново увеличение.
Според Кати Ууд от Ark Invest това може да има сериозни последствия. В поредица от туитове миналия месец Ууд сравни настоящата ситуация със събития, довели до Голямата депресия.
„Фед повиши лихвените проценти през 1929 г., за да потуши финансовите спекулации, а след това, през 1930 г., Конгресът прие Смут-Хоули, налагайки 50%+ мита за повече от 20 000 стоки и тласкайки световната икономика към Голямата депресия“, казва Ууд. „Ако Федералният резерв не се обърне, настройката ще прилича повече на 1929 г.“
Супер инвеститорът твърди, че централната банка на САЩ „игнорира дефлационните сигнали“. В същото време тя предупреждава, че Законът за чиповете – предназначен да подпомогне производството на полупроводници в САЩ, но да го ограничи другаде – „може да навреди на търговията може би повече, отколкото разбираме“.
Разбира се, не всички активи са създадени еднакви. Някои - като трите изброени по-долу - може да са в състояние да се представят добре, дори ако Фед не смекчи своята ястребова позиция.
Недвижим имот
Може да изглежда нелогично да има недвижими имоти в този списък. Когато Фед повишава референтните си лихвени проценти, лихвите по ипотечните кредити също се повишават, така че не трябва ли това да е лошо за пазара на недвижими имоти?
Въпреки че е вярно, че ипотечните плащания са се увеличили, недвижимите имоти всъщност са показали своята устойчивост във времена на нарастващи лихвени проценти, според компанията за управление на инвестиции Invesco.
„Между 1978 г. и 2021 г. имаше 10 различни години, в които процентът на федералните фондове се увеличаваше“, казва Invesco. „В рамките на тези 10 идентифицирани години частните недвижими имоти в САЩ се представиха седем пъти по-добре от акциите и облигациите, а публичните недвижими имоти в САЩ се представиха шест пъти.“
Помага също така, че недвижимите имоти са добре познат хедж срещу инфлацията.
Защо? Тъй като цената на суровините и труда се покачва, строежът на нови имоти е по-скъп. И това повишава цената на съществуващите недвижими имоти.
Добре подбраните имоти могат да осигурят повече от просто повишаване на цената. Инвеститорите също получават постоянен поток от приходи от наем.
Но не е необходимо да сте наемодател, за да започнете да инвестирате в недвижими имоти. Има много инвестиционни тръстове за недвижими имоти (REITs), както и платформи за групово финансиране, които могат да ви помогнат да станете инвеститор в недвижими имоти.
Банки
Повечето фирми се опасяват от повишаване на лихвите. Но за определени финанси, като банките, по-високите ставки са нещо добро.
Банките дават пари назаем при по-високи проценти, отколкото заемат, прибирайки разликата. Когато лихвените проценти се повишат, спредът на печалбите на една банка обикновено се разширява.
Банковите гиганти също са добре капитализирани в момента и връщат пари на акционерите.
През юли Bank of America увеличи тримесечния си дивидент с 5% до 22 цента на акция. През юни Morgan Stanley обяви увеличение от 11% на тримесечното си изплащане до $0,775 на акция – и това се случи, след като удвои тримесечния си дивидент до $0,70 на акция миналата година.
Инвеститорите могат също да получат експозиция към групата чрез ETF като SPDR S&P Bank ETF (KBE) и Invesco KBW Bank ETF (KBWB).
Потребителски стоки
По-високите лихвени проценти могат да охладят икономиката, когато е твърде горещо. Но икономиката не е твърде гореща и ако Ууд е прав, може да се насочим към голяма рецесия.
Ето защо инвеститорите може да искат да проверят устойчиви на рецесия сектори - като потребителски стоки.
Потребителските стоки са основни продукти като храни и напитки, домакински стоки и хигиенни продукти. Имаме нужда от тези неща, независимо от това как се развива икономиката или какви са лихвите по федералните фондове.
Когато инфлацията повиши вложените разходи, компаниите за потребителски стоки – особено тези с утвърдени пазарни позиции – са в състояние да прехвърлят тези по-високи разходи върху потребителите.
Дори рецесията да удари икономиката на САЩ, вероятно пак ще видим Quaker Oats и портокалов сок Tropicana - произведени от PepsiCo (PEP) - на масите за закуска на семействата. Междувременно Tide и Bounty – добре познати марки от Procter & Gamble (PG) – вероятно ще останат в списъците за пазаруване в цялата страна.
Можете да получите достъп до групата чрез ETF като Consumer Staples Select Sector SPDR Fund (XLP) и Vanguard Consumer Staples ETF (VDC).
Още по темата:
Фондовете на Кати Ууд са загубили 1.3 милиарда долара на инвеститорите за 10 години