Снимка: iStock
Теодор Минчев
Края на годината е време за равносметки и прогнози за следващата година. Сега ще погледна към втората част на това и ще се опитам да дам моите „два цента“ за това какъв тип и кои компании, могат да попаднат в позицията на най-добре представящи се активи на следващата година.
Разбира се, още от самото начало правя уговорката, че подобен тип активи (които могат да спорят за този приз), по своята същност са изключително рискови и могат да донесат сериозни загуби на инвеститорите, както и че това не е препоръка за покупка на тези активи, а чисто аналитичен и информативен материал. Също така няма гаранция, че някои от тези компании, а защо не и всичките могат да изчезнат от картите на пазарите.
След дисклеймъра можем да продължим с размишленията...
Много е възможно, някои от най-поскъпващите акции на следващата година, да се открият в „кофата за боклук“, или сред компаниите, донесли най-много загуби и болка на инвеститорите, през изтичащата си вече 2022-ра година.
И веднага започвам да ровя в боклука...
Но първо – няколко са секторите, които изпитаха сериозна болка през тази година и от „любими“ за инвеститорите, изпаднаха в немилост. Те включват – електрически автомобили, софтуер и киберсигурност, блокчейн и финтех технологии, биотехнологии, криптовалути и др.
Първо към обичайните заподозрени – електрическите автомобили
Акциите на Tesla, бенчмарк за представянето на целия сектор, са при двугодишно дъно, след загуба от близо 50% през 2022-ра година. Много специфични фактори за сектора и свързани с компанията, бяха свързани с тази обезценка и въздействието й върху всички останали компании, част от които включваха – проблеми с доставките за производителите; политиката за „нулев ковид“ в Китай; натиска от продажбата на акции от страна на Илон Мъск, за да финансира най-новата си придобивка – Twitter; опасения за рецесия в световен мащаб и намаленото търсене в резултат на това; инфлацията и натиска върху потребителите; енергийната криза и проблемите свързани с поскъпването на електроенергията и др.
Шефът на Tesla Илон Мъск разкри още 3,6 милиарда долара продажби на акции в сряда, като общото му количество на продадени акции през тази година е за близо 40 милиарда долара и разочарова инвеститорите, като акциите на компанията паднаха до двегодишно дъно. Декларация за ценни книжа в САЩ показа, че той е разтоварил 22 милиона акции в най-ценния производител на автомобили в света за три дни от понеделник до сряда.
Продажбата е втората голяма част от акциите, които той е осребрил след закупуването на Twitter за 44 милиарда долара през октомври. Не е ясно дали продажбите са свързани с придобиването на Twitter, но те дразнят инвеститорите, които са разстроени от схващането, че той насочва фокуса и ресурсите си към Twitter пред Tesla.
И както се движи Tesla, така се движи и целия сектор... Така че не са изненадващи огромните загуби реализирани при почти всички компании, от сектора.
И в търсене на големия победител, едва ли трябва да гледаме към най-голямата компания в сектора. Да, акциите на компанията могат и да поскъпнат два пъти – ако се възстановят и решат да тестват исторически най-високите си нива от над 300 долара (при текущи нива от около 156 долара), но не подобен ръст ще оглави списъка на най-печелившите в световен мащаб.
По-скоро трябва да се обърнем към по-малка и бързорастяща компания, чиито акции са се сринали много по-силно и са много по-далеч от своя исторически връх.
И една подобна – силно спекулативна компания е Lucid...
Загубата в цената на акциите продължи след негативните последни тримесечни резултати, извеждайки книжата до най-ниска в историята им стойност. Инвеститорите трябва да имат предвид, че това е „падащ нож“, като акциите на компанията са загубили 80% от стойността си.
Продажбите и печалбите за третото тримесечие изостанаха от прогнозите и резервациите намаляха за луксозните електрически превозни средства на компанията. Традиционно луксозните возила са сред най-силно засяганите, при подготовка на средата за рецесия. И това бе доказано от данните на компанията.
Загубата на автомобилния производител бе 40 цента на акция, според изявлението на компанията през ноември, което бе по-голямо от средната оценка на анализаторите за загуба от 31 цента. Приходите за тримесечието бяха в размер на 195,5 милиона долара, което бе под прогнозата за 204 милиона долара в проучване на Bloomberg.
Проблеми във веригата на доставки и логистични проблеми помрачиха началото на годината на Lucid, което накара стартъпа да преразгледа производствената си цел два пъти.
Lucid потвърди понижената цел, като каза, че все още очаква да може да направи 6 000 до 7 000 автомобила до края на годината. Резервациите за седана Air на Lucid паднаха от 37 000 през второто тримесечие на 34 000, а компанията обяви, че ще започне да приема предварителни поръчки за своя отложен SUV през 2023 г.
Lucid излезе от третото тримесечие с 3,85 милиарда долара пари в брой, еквиваленти и инвестиции, спад от 4,6 милиарда долара в края на предходното тримесечие.
Компанията също така съобщи, че е сключила сделка за продажба на акции за $600 милиона чрез Bofa Securities Inc., Barclays Capital Inc. и Citigroup Global Markets Holdings Inc., както и за $915 милиона в акции на филиал на сувереният фонд на Саудитска Арабия. Саудитска Арабия вече притежава по-голямата част от акциите на Lucid чрез своя инвестиционен фонд.
Какъв е потенциала в идеалния сценарий за Lucid?
Ако приемем, че средата се подобри през следващата година и не видим сериозна рецесия в САЩ и целия свят, с трудни първи три месеца, за пазарите, през следващата година, то акциите на Lucid могат да отбележат дъно в началото на 2023-та година. Колкото по-ниско е това дъно, толкова по-голям става потенциалът за значително повишение през втората половина на годината (ако компанията оцелее, разбира се).
Ако приемем, че компанията намери правилния път в развитието си и Фед спре да повишава лихвите, както и че Lucid възстанови ръста на продажбите си и спре да „гори кеш“, то при евентуално насочване за тест на върха на акциите от ноември 2021-ва година (твърде много „акота“), то потенциалния ръст пред книжата й може да е в размер на между 400 и 700% (това би могло да постави акциите на компанията сред най-добре представящите се на пазарите).
Можем да посочим за сравнение, че средния ценови таргет за акциите й, въз основа на оценките на анализаторите е за 18.89 долара, което дава потенциал за поскъпване от близо 150%. Но това при настоящите цени от 7.6 долара. Ако книжата продължат да „копаят“ надолу, то този процент най-вероятно ще нараства (ако разбира се анализаторите не занижат своите ценови оценки за акциите на компанията).
Криптовалутите
Поглеждаме към още една „паднала звезда“ през 2022-ра година – криптовалутите, в търсене на следващия голям потенциален печеливш. Разкъсани от проблемите на стейбълкойните, през първата половина годината, случилото се с FTX беше „върха на сладоледа“ през втората половина.
Последиците от фалита на крипто-борсата, тепърва предстои да продължи да се усеща и да се разпространява като зараза в света на дигиталните активи и в началото на 2023-та година. Но подобно на електрическите автомобили и целия пазар – най-лошото може да се случи през първото тримесечие на следващата година, когато да видим дъна за много от дигиталните монети (включително и заличаването на много спекулативни криптовалути).
Да се търси „звездата“ сред криптовалутите, става още по-трудно начинание, в настоящата несигурна среда. Ето защо, ще погледна към най-голямата и стара дигитална монета – биткойна, която изглежда като най-малко застрашена от заличаване и изчезване.
При нива от 17 500 долара, биткойнът далеч не изглежда „евтин“, според историческите стандарти. Ето защо, за да има потенциал да се превърне в един от най-добре представящите се активи на следващата година, той би следвало да поскъпне значително, за да може потенциалното му възстановяване (ако изобщо се случи след първото тримесечие на следващата година), да му да донесе трицифрено поскъпване в проценти.
Идеален сценарий, за да може биткойна да влезе в класацията, би бил поевтиняването му до нива от около и под 10 000 долара и последващото му възстановяване (при евентуално разрешаване на проблемите в сектора догодина) до нива от да кажем 30 000 долара. За по-малките криптовалути, отвъд етериума, едва ли може да се прогнозира какво ще се случва, макар и много от тях да разполагат с потенциал за далеч по-голям ръст, ако нещата при дигиталните валути успеят някак си да се подредят.
Мога обаче да спомена една от най-рисковите криптовалути в момента – соланата, която ако продължи да съществува през следващата година, може да поскъпне в пъти, ако възстанови доверието в себе си. Но това, изглежда като изключително рисково и малко вероятно събитие, поне на този етап. И определено инвеститорите е по-добре да следват големите и утвърдени криптовалути (които също не са за хора със слаби стомаси), ако изобщо вярват, че е налице потенциал за възстановяване на доверието към тази част на пазара.
Малки компании
Към момента, малките компании притежават подобни черти (на потенциалните победители за приза най-поскъпващ актив и акция), поради няколко причини. На първо място – сред тях винаги могат да се търсят кандидати, които не са ефективно оценени от пазара, най-малкото защото се покриват от твърде малко анализатори, търгуват се от по-малък на брой институционални инвеститори и не са особено ликвидни.
Когато към това добавите и факта, че в момента акциите на малките компании са относително най-евтини спрямо големите от много време насам и можете да получите един добър микс от фактори.
Акциите с малка капитализация се очаква да донесат огромни печалби на инвеститорите, според пазарни наблюдатели. Един паричен мениджър прогнозира, че те ще засенчат компаниите с големи капитализации с близо четири процентни пункта годишно през следващите пет години. Голяма инвестиционна банка е още по-оптимистична за малките капитализации за следващото десетилетие.
Дружествата с малка капитализация са компании със скромна пазарна капитализация - сумата на акциите в обращение. Ограниченията на размера са произволни и нарастват с течение на времето с пазара. Наскоро индексът на малките компании Russell 2000 имаше средна пазарна капитализация от 1 милиард долара и достигна върха от около 13 милиарда долара.
Преди десетилетия изследователите на пазара документираха това, което стана известно като ефект на малка капитализация - тенденцията на малките компании да произвеждат по-висока средна възвръщаемост от големите за дълги периоди от време. Мисленето продължи, че малките компании са рискови, така че допълнителната възвръщаемост компенсира инвеститорите за поемането на допълнителния риск.
Но нещата не изглеждат така напоследък. От една страна, Russell 1000 за големите компании изпреварва Russell 2000 за малките компании с три пункта годишно през последното десетилетие, като възвращаемостта е средно 13,1%.
От друга страна, компаниите с малка капитализация са имали по-ниска средна волатилност от тези с голяма капитализация по време на периоди на пазарен стрес, като „избухването на истерията“ през 2013 г., когато инвеститорите се вдигнаха срещу Федералния резерв, казвайки, че ще намали покупките на облигации; референдумът за Брекзит в Обединеното кралство през 2016 г.; и пандемията Covid-19. Това е обратното на това, което инвеститорите очакват от рисковите акции.
Сега има оживен дебат дали ефектът на малката капитализация е мъртъв, просто е в хибернация, или наистина е съществувал само в началото. Можем да оставим това на академиците. Нашият интерес тук е просто дали малките капитали са необичайно евтини сега. А те са такива, въпреки че може да не изглежда така на пръв поглед, в зависимост от това къде гледате.
Russell 2000 флиртува с 20 пъти по-големи печалби, малко над дългосрочната си средна стойност. Но като премахнете нерентабилните компании от индекса и статистическите отклонения, съотношението цена/печалба пада до около 12, спрямо дългосрочната средна стойност от 15.
Тази корекция на числата е важна сега по две причини. Едната е, че 33% от членовете на Russell 2000 днес имат отрицателни доходи, в сравнение с 20% преди десетилетие и рекордно високи нива.
Майкъл Хартнет от Bank of America Corp. бе поредният пазарен стратег, който препоръча китайските акции като най-добра покупка за 2023 г..
"Икономическото отваряне на Китай е настроено да стимулира акциите, тъй като домакинствата имат излишни спестявания", казват стратезите, водени от Хартнет, добавяйки, че прекратяването на ограниченията на Covid е повишило акциите в САЩ и други страни. Те също така препоръчаха продажбата на американски технологични акции сред техните топ 10 сделки за 2023 г.
Хартнет следва други на Уолстрийт, които наскоро се насочиха към Китай. Citigroup Inc. заяви, че обръщането на Пекин от Covid Zero, както и мерките за подкрепа за сектора на имотите, трябва да повишат печалбите на компаниите, докато Morgan Stanley повиши целите си за индексите на акциите на нацията.
Призивите идват на фона на рязко възстановяване на китайските акции, като индексът MSCI China се повиши с около 19% този месец, а индексът Hang Seng навлиза в бичи пазар след изненадващи промени в политиката от правителството на Китай. Въпреки това показателят на MSCI Inc. остава надолу с 33% тази година, като инвеститорите са отблъснати от строгите мерки срещу Covid и са предпазливи към визията на президента Си Дзинпин за пазарите.
Все повече стават анализаторите, които се изказват изключително благоприятно за китайските компании. И особено за по-малките такива, които бяха силно засегнати и разпродадени от рестрикционните политики на Китай, във връзка с ограничаването на вируса през изминалата година. Но сега ограниченията започват постепенно да отпадат, а продължаването на тази тенденция, може да донесе нови и по-нататъшни печалби за акционерите.
*Материалът е с аналитичен характер и не е съвет за покупка или продажба на акции на финансовите пазари.