Снимка: iStock
Сезонът на корпоративните печалби ще бъде в разгара си до края на следващата седмица.
Големи банки, авиокомпании и Netflix (NFLX) са публикували резултати досега. А резултатите на ниво компания често показват убедителни коментари за състоянието на потребителите и икономиката.
Но стратезите на Уолстрийт, които разглеждат съвкупните корпоративни печалби за това тримесечие и следващите тримесечия, виждат една ясна линия: очакванията спадат.
Пишейки в бележка до клиентите в сряда, Джон Бътърс от FactSet отбеляза, че печалбите на компаниите от S&P 500 сега се очаква да спаднат с 3,9% през сезона на печалбите за четвъртото тримесечие. Това ще отведе референтния индекс към първия му общ спад в печалбите от третото тримесечие на 2020 г.
И новините не стават много по-добри, гледайки по-далеч.
„Гледайки напред към първото тримесечие и след това, какви са очакванията на анализаторите за годишните печалби? Вярват ли анализаторите, че спадът на печалбите ще продължи през 2023 г.? Отговорът е да“, пише Бътърс. „През последните няколко седмици очакванията за печалбите за първото тримесечие и второто тримесечие на 2023 г. преминаха от ръст на годишна база към спад на годишна база.“
На пръв поглед намаляването на корпоративните печалби – основният дългосрочен двигател на цените на акциите – може да изглежда като очевиден негатив за фондовия пазар тази година.
Доклад от Jeffrey Buchbinder и екипа на LPL Research, публикуван в четвъртък, обаче предполага, че краткосрочните спадове на печалбите не са чак смъртен звън за представянето на акциите през текущата година. Всъщност точно обратното.
„В годините, когато печалбите спадат... акциите всъщност са по-склонни да се покачат, отколкото да паднат“, пише Бухбиндер. „Това може да е изненадващо за много от вас, но когато печалбите падат, има повече от два пъти по-голяма вероятност акциите да се покачат, отколкото да паднат.“
Акциите често растат през годините, когато печалбите на S&P 500 намаляват, показват данните от LPL Research.
И както показва графиката на LPL, не само има по-голяма вероятност акциите да се покачат, отколкото да паднат, когато печалбите спадат, но в годините на спад на пазара също е по-вероятно корпоративните печалби действително да се повишат.
„Това може да изглежда контраинтуитивно, но има смисъл, когато си напомняме, че пазарите гледат напред“, пише Бухбиндер. „Пазарите обикновено отчитат спад в печалбите много преди това да се случи – може би две или три тримесечия напред. Докато спадовете в печалбите са в книгите, акциите са се повишили в очакване на следващия цикъл на нарастване на печалбите.“
И когато става въпрос за всепоглъщащия въпрос дали икономиката на САЩ ще навлезе в рецесия тази година или не, Бухбиндер смята, че пазарът вече е гласувал.
„Това е подобно на обяснението защо акциите в исторически план са били слабо променяни средно по време на рецесии“, каза Бухбиндер.
„Това е така, защото големите спадове са склонни да идват преди настъпването на рецесията, в очакване на спада. По същество това е, което акциите правеха през 2022 г. – ценообразуване по време на спад през 2023 г. от прекомерното затягане на Федералния резерв.“
Още по темата:
Стратези: Ралито на европейските акции с ограничено място за повече печалби