Снимка: iStock
Въпреки неотдавнашната слабост на пазара, употребяваните луксозни часовници все още са добра инвестиция, поне от „голямата тройка“ на Rolex, Patek Philippe и Audemars Piguet.
Нов доклад на Boston Consulting Group (BCG) показва, че средната годишна възвръщаемост на „голямата тройка“ е била 20% от август 2018 г., надминавайки възвръщаемостта от S&P 500 (^GSPC) (който е нараснал с 8% от този момент).
Докладът на BCG също установи, че колекция от часовници от „независими“ марки като F.P. Journe, H. Moser & Cie и De Bethune върнаха 15% за този период.
Представяне на луксозни часовници спрямо S&P 500 във времето
Комбинация от по-богати „основни“ потребители и нови участници, като по-млади купувачи и жени, стимулират цялостния пазар на луксозни часовници, който според доклада нараства от 75 милиарда долара през 2021 г. до 101 милиарда долара до 2026 г.
„Основният потребител на луксозни часовници (много от които са нашите колекционери/инвеститори) нараства като брой. Очакваме броят на хората с висока нетна стойност да нараства с приблизително 7% годишно, до приблизително 68 милиона души до 2025 г. Лицата с изключително висока нетна стойност на активите си (тези с над 30 милиона долара инвестиционни активи) се очаква да нарастват с около 5% годишно до 2025 г.“, каза Сара Вилерсдорф, глобален ръководител на звеното за луксозни стоки на BCG пред Yahoo Finance.
Докладът на BCG разделя пазара на четири отделни сегмента на купувачите на часовници. Въпреки че сегментът „колекционер/инвеститор“ е типичната движеща сила (с 60% от пазара), той вижда големи промени в другите области.
Четирите ключови сегмента на купувачите на луксозни часовници
„Модерният професионалист e по-млад в сравнение с други сегменти. Тези по-млади купувачи обикновено влизат в категорията с часовник от начално ниво, но се стремят към марки и модели от по-висок клас. Тъй като печалбите се увеличават, е вероятно тези по-млади купувачи да заменят с по-луксозни часовници“, каза Вилерсдорф. „За луксозните марки понякога този клиент с висок потенциал е по-труден за разпознаване – ще ги пренебрегнете за известно време, защото първоначално няма да изглеждат като вашия клиент от много висок клас.“
Разбира се, TikTok/Instagram-изацията на света на колекционерите на часовници го доведе до масите и до тези по-млади ентусиасти, а тези купувачи също се чувстват по-удобно да купуват онлайн, където доминира пазарът на употребявани часовници. „Онлайн продажбите вече надвишават продажбите на търгове и магазини и са на траектория да представляват близо 60% от пазара на луксозни часовници втора употреба до 2026 г.“, се казва в доклада.
Още по-интересно (и полезно за марките часовници) е трансформирането на сегментите за закупуване на часовници, за да се включат повече жени купувачи, които са показали нарастващ интерес към луксозните часовници.
„Има драстично увеличение на жените, които купуват бижута за себе си – и тази тенденция се разпространява и в часовниците“, казва Вилерсдорф. „Съществува също нарастваща тенденция жените да носят часовници, които традиционно се смятат за мъжествени. И накрая, жените също търсят луксозни покупки, които запазват или увеличават стойността си с течение на времето, така че ликвидността на този пазар е важна, дори ако те никога няма да препродадат часовника."
И всичко това се връща към това защо луксозните часовници могат да бъдат добра алтернативна инвестиция. Силата на всеки клас активи се свежда до ликвидността и прозрачността на пазара и ако това се подобри, повече купувачи ще видят привлекателността на пазара. Например, навлизането на Rolex на пазара на сертифицирани втора употреба е начин за тези собственици да получат достъп до повече ликвидност за своите активи, да получат нова информация за откриване на цените и да запазят стойността.
„Фактът, че луксозните часовници често запазват стойността си с течение на времето, помага да се оправдае покупката.“