Снимка: iStock
Стремително растящите корпоративни печалби са голяма част от проблема с инфлацията и поддържането на високи лихвени проценти е най-добрият начин да ги овладеете, според последното проучване на Bloomberg сред професионални инвеститори и инвеститори на дребно.
Около 90% от 288 респонденти в проучване на Markets Live Pulse заявиха, че компаниите от двете страни на Атлантическия океан повишават цените над собствените си разходи от началото на пандемията през 2020 г. Почти четирима от петима казаха, че строгата парична политика е правилната начин за справяне с водената от печалбите инфлация.
Един от най-лошите пристъпи на инфлация от десетилетия стимулира търсенето на обяснения – с нарушени вериги на доставки, големи разходи на правителства и нарастващи заплати, всички поемащи част от вината. Но нарастването на корпоративните надценки е друга потенциална причина, която заслужава внимание и сега го получава.
Маржовете скочиха в първите години на пандемията и се противопоставиха на конвенцията, като останаха исторически високи оттогава. Това повдига два ключови въпроса: Помагат ли по-високите печалби за утвърждаване на инфлацията и ако да, какво трябва да се направи по въпроса? Това е част от по-широк дебат за това дали различните видове ценови натиск се нуждаят от различни инструменти за справяне с тях, вместо универсалната реакция на по-високи лихвени проценти.
Участниците в проучването MLIV Pulse до голяма степен заеха мнението, че затягането на паричната политика от страна на централните банки е подходящият отговор на покачването на цените, предизвикано от печалбите. Около една четвърт не са съгласни, предлагайки алтернативни решения, включително използването на корпоративни данъчни ставки срещу ценоразбивачи и по-строги антимонополни правила.
Секторът на търговията на дребно е видял най-опортюнистичното ценообразуване по време на пандемията, казаха около 67% от анкетираните. Енергийната индустрия е на второ място с около една шеста от гласовете. Тези констатации може да отразяват факта, че хората купуват стоки за основно потребление по-често, отколкото артикули с по-скъпи цени, така че е по-вероятно да забележат, когато цените скочат – идея, известна като „честота на сблъсък“.
Уникалните обстоятелства на пандемията – сериозни ограничения на доставките, последвани от безпрецедентен изблик на подхранвано от стимули търсене – се крият зад разширяването на маржовете на печалба, които достигнаха 70-годишни върхове в САЩ.
Малко вероятно е това да се окаже постоянно, според повечето респонденти в проучването, които очакват маржовете в съвкупността да намалеят до нивата, в които са били преди Covid – въпреки че мнозинството е само за слабо връщане - 53%.
Стандартната икономическа теория твърди, че маржовете на печалбата са „средно връщащи се“ – с други думи, те са склонни да бъдат върнати обратно към нормалните нива. Предполага се, че работи по следния начин: индустрия с високи печалби трябва да привлича нови участници, като повишената конкуренция води до по-ниски маржове.
Но реалността грубо отказа да се съобрази. Маржовете вече бяха повишени преди пандемията, а сега са още повече.
Различни теории се опитват да обяснят защо това се е случило. Изабела Вебер, икономист от Университета на Масачузетс Амхърст, твърди, че голяма част от скорошната инфлация в САЩ е „инфлация на продавачите“, произтичаща от способността на доминиращите фирми да използват монополната си позиция, за да повишат цените. Вебер отбелязва, че „тесните места могат да създадат временна монополна власт, която може да направи безопасно повишаването на цените не само за защита, но и за увеличаване на печалбите.“
Пол Донован, главен глобален икономист в UBS AG, нарича това „инфлация, водена от печалбата“ – компаниите използват прикритието на широкообхватни увеличения на цените, за да повишат собствените си цени повече, отколкото трябва – и по-разговорно идеята е стават известни като „флация на алчността“.
Както и да е етикетирано, ако фирмите са се възползвали от монополите, за да увеличат маржовете си, те няма да се съгласят да ги намалят много. Кой иска да си присъди намаление на заплатата веднага след като е получил увеличение?
Маржовете започват да падат от върховете си, тъй като фирмите възстановяват баланса между цена и обем, но те остават значително по-високи, отколкото в годините преди Covid.
Това може да продължи да благоприятства някои акции. На въпроса какъв тип акции може да се възползва най-много от водената от печалбите инфлация, почти три четвърти от респондентите избраха фирми със силна ценова мощ. Логиката там е, че докато нарастващата реакция срещу монополите или олигополите не започне правилно, има смисъл да притежаваме компаниите, които могат да се възползват най-много от инфлационния фон.
В крайна сметка „флацията на алчността“ няма вероятност да доведе до продължителна лепкава инфлация, според мнозинството от анкетираните.
Само 10% казват, че ще са необходими повече от пет години, за да се върне основният темп на инфлацията на потребителските цени в САЩ до стабилна средна стойност от около 2%. Повече от половината смятат, че инфлацията ще се върне до нива от 2% в рамките на две години – в съответствие с пазарната гледна точка, въз основа на текущия двугодишен процент на рентабилност от около 2,1%.
И така, какво може да се направи конкретно, за да се спре водената от печалбите инфлация? 24% от анкетираните, които не вярват, че по-строгата парична политика е отговорът, предложиха някои обмислени алтернативи.
Сред честите предложения бяха по-добро прилагане на антитръстовите закони около сливанията, заедно с други усилия за стимулиране на повече конкуренция. Имаше подкрепа за по-високи корпоративни данъци, потенциално включващи неочаквани такси в области, където е установено повишаване на цените. „Обложете ги с данъци до забрава“ беше една категорична препоръка.
Инфлацията поражда негодувание, като изостря неравенството. След като спестяванията от пандемията бъдат изчерпани, това недоволство има потенциал да се разраства като гъби и меденият месец на печалбата на фирмите вероятно ще се изправи пред много по-предизвикателно и регулирано бъдеще. В такъв случай по-строгата парична политика може да бъде най-малкото от техните притеснения.
Още по темата:
ЕЦБ: Очакванията на потребителите за инфлация са спаднали значително