Снимка: iStock
Преди да инвестирате, в разгара на новия тримесечен отчетен сезон, помислете първо за културата на компанията. Това може да ви се отплати добре надолу по линията.
Това може да се интерпретира в светлината на резултатите на PepsiCo в началото на отчетния сезон. PepsiCo не е пропуснала оценките за приходите на анализаторите от 2009 г.
Въпреки всички възходи и падения в икономическо и политическо отношение по света за 14 години, PepsiCo по принцип не е разочаровала инвеститорите финансово. И това е забележително!
„Първо, имаме страхотно портфолио от закуски и напитки, толкова големи по размер категории, с които да започнем. В допълнение към това, мисля, че имаме екип и култура тук в PepsiCo, които просто продължават стабилно да се развиват с категориите. Растеж в много начини е истинска стойност в PepsiCo. Всички мислим за растеж. Събирате тази култура заедно и получавате борсовата диаграма, която виждате", каза Хю Джонстън, финансов директкор на компанията.
Той добави: "Мисля, че най-добрите дни са пред нас, а не зад нас."
Забелязването дали една компания има добра култура е невероятно трудно. Една компания може да има ужасна култура и въпреки това да постига невероятни резултати, ако търсенето на продукта или услугата е стабилно. От друга страна, добрите култури не винаги означават добри резултати.
И така, как да разпознаете добрата култура, водеща до добри финансови резултати?
Начална точка е едно е изтеглянето на проста 10-годишна борсова диаграма. Ако линията основно върви нагоре и надясно (какъвто е случаят с PepsiCo), шансовете са, че компанията прави нещо правилно. Оттам нататък ще е необходимо много повече ровене в сайтове за преглед на работа, като LinkedIn и Glassdoor, и сериозна доза поглъщане на изследвания на анализатори.
Проучването на културата трябва да бъде стандартна оперативна процедура при проучване на компания и вземане на решение какво да се прави с акциите.
Защото тук е проблемът в момента: Фондовият пазар работи трудно тази година и представянето на много компании няма да оправдае високите очаквания.
Печалбите за второто тримесечие на S&P 500 се очаква да намалеят със 7,2% на годишна база, което би било третото поредно тримесечно понижение. Прогнозите са енергетиката, материалите и здравеопазването да покажат спад на печалбите с повече от 20%.
Предвижда се продажбите леко да намалеят, първият спад от третото тримесечие на 2020 г.
Маржовете на нетната печалба почти не се очаква да нараснат от първото тримесечие.
Тези числа предполагат, че не всички компании печелят в климат на слаб икономически растеж, нестабилност на валутата и инфлация, която все още не прилича на забавянето на индекса на потребителските цени (CPI), отбелязано миналата седмица.
Това ни беше напомнено в печалбите на JPMorgan, Wells Fargo и Citigroup в петък. В най-добрия случай смесени изпълнения.
Какви компании печелят в тази среда? Културни шампиони в модела на PepsiCo и дори Delta, която показа забележително последователно изпълнение под ръководството на изпълнителния директор Ед Бастиан.