Снимка: Istock
От всички безстрашни прогнози, публикувани за новата година, една, която очевидно липсва в тези списъци, е може би най-лесната: Съединените американски щати ще загубят последния си оставащ кредитен рейтинг тройно А.
Още през август 2011 г. Standard & Poor's изпрати ударни вълни както във финансовата, така и в политическата сфера, като понижи рейтинга си на задълженията по държавния дълг на САЩ до AA+ от предишния най-висок клас AAA. Ценните книжа на Министерството на финансите на САЩ винаги са били и продължават да бъдат глобален стандарт за безрискови инвестиции. Но S&P отбеляза по това време, че „ефективността, стабилността и предвидимостта на американската политика и политически институции са отслабнали във време на продължаващи фискални и икономически предизвикателства“.
Fitch Ratings последва примера през август 2023 г., като също намали кредитния си рейтинг на САЩ до AA+ от AAA, цитирайки „постоянно влошаване на стандартите на управление през последните 20 години, включително по фискални и дългови въпроси“.
Moody's Investors Service все още поддържа най-високия си рейтинг Aaa, но понижи перспективата си до негативна през ноември 2023 г. „Продължаващата политическа поляризация в Конгреса на САЩ повишава риска последователните правителства да не могат да постигнат консенсус относно фискален план за забавяне на спада в достъпността на дълга ”, коментираха тогава от Moody's.
Оттогава нещата само се влошиха.
Размерът на общия федерален дълг надхвърли размера на икономиката на САЩ. Той достигна върховото ниво на дълга спрямо брутния вътрешен продукт, взет за спечелването на Втората световна война, когато никоя цена не беше твърде висока, за да победи фашизма. Може би убедени от песента на сирената, че дефицитите нямат значение, САЩ реализираха фискален дефицит от 1,8 трилиона долара, или повече от 6% от БВП, през фискалната 2024 г., във време на пълна заетост и без обявени войни.
Безпартийната бюджетна служба на Конгреса прогнозира, че годишният бюджетен дефицит ще продължи около това ниво до края на десетилетието, след което ще се повиши постепенно до 2,9 трилиона долара до 2034 г. Това предполага, че Законът за намаляване на данъците и заетостта от 2017 г. изтича в края на 2025 г., както е предвидено. Но новоизбраният президент Доналд Тръмп направи подновяването на подписаните данъчни облекчения от първия му мандат приоритет, което би добавило допълнителни 4 трилиона долара към държавния дълг над прогнозите на CBO.
Независимо от всичко това, държавните облигации на САЩ продължават да се третират като ценни книжа с тройна А с позлатени ръбове. Но фискалните напрежения стават очевидни за проницателните наблюдатели на пазара. Джим Грант, редактор на Grant's Interest Rate Observer, изброява няколко червени знамена, включително повишаването на дългосрочната доходност в лицето на намаленията на лихвените проценти от Федералния резерв, поредица от слаби търгове на Министерството на финансите, белязани от малко чуждестранно участие, стагфлация - като повишаване на инфлацията и доходността на облигациите в контекста на по-бавния растеж на БВП и възможен неуспешен търг, може би от 20-годишните облигации, най-малко популярният падеж. (Последното би било още по-силен предупредителен клаксон от всичко, което фирмите за кредитен рейтинг биха могли да направят.)
Независимо от мнението на S&P, Fitch или Moody's, кредитът на чичо Сам вече е понижен от пазарите. Дейвид Коток, съосновател и главен инвестиционен директор на Cumberland Advisors, отбелязва неочакваното увеличение на разходите за застраховане на дълга на Министерството на финансите на САЩ срещу неизпълнение на пазара на суапове за кредитно неизпълнение. От 2008 г., когато удари финансовата криза, цената на петгодишния CDS на правителството на САЩ се покачи до 32 базисни пункта от 8,4 базисни пункта. Всяко увеличение на базисния пункт се превръща в 28 милиарда долара допълнителни разходи за лихви върху публично търгувания дълг на САЩ от 28 трилиона долара към момента на неговата бележка в края на миналата година. (Базисен пункт е една стотна от процентния пункт.)
Пазарът на облигации също може да гледа на държавните облигации като на по-малко специални. Например 4,30% банкноти с падеж през май 2033 г., емитирани миналата седмица от най-голямата частна корпорация в света, Apple (предмет на колоната Up & Down Wall Street тази седмица), със същия рейтинг AA+ от S&P като САЩ, се търгуват на незначителна цена спред от пет базисни пункта спрямо съпоставимото Министерство на финансите, според данни на Bloomberg.
Предвид всички тези предупредителни знаци за дълговата тежест на нацията, какво вероятно ще се случи? Меган Леонхард очертава план от бюджетния модел на Penn Wharton, който ще намали дефицита с $10 трилиона за 10 години и ще генерира $59 трилиона нетни приходи до 2054 г., ако бъде приет тази година.
Шансовете за това са минимални. Камарата на представителите, която току-що преизбра Майк Джонсън (R., Луизиана) за говорител, е изправена пред тежка битка с малко републиканско мнозинство от 219-215 и не може да си позволи повече от няколко гласа против GOP. Спомнете си миналия месец, че Джонсън не успя да събере гласовете за първата продължаваща резолюция, за да продължи работата на правителството.
*Материалът е с аналитичен характер и не е съвет за покупка или продажба на активи на финансовите пазари.