Бизнес климатът в България се подобрява за пети пореден месец през май 2014 година, сочат данните от анкетата на Националния статистически институт с български мениджъри. Общият показател на бизнес климата се е повишил с 4.3 пункта през май спрямо равнището си от предходния месец в резултат на по-благоприятните мнения на стопанските ръководители от всички наблюдавани отрасли - промишленост, строителство, търговия на дребно и услуги.
Сред негативните фактори, които пречат на бизнеса, мениджърите във всички сектори (промишленост, строителство, търговия на дребно и услуги) посочват на първо място несигурната икономическа среда. Следват недостатъчното търсене в страната, конкуренцията. Внимание се отдава и на негативното влияние на финансовите проблеми.
Що се отнася до продажните цени в различните сектори, навсякъде мениджърите посочват, че очакват те да се запазят на същото равнище през следващите три месеца.
Промишленост
При показателя „бизнес климат в промишлеността" се отчита повишение от 4.2 пункта в сравнение с април, което се дължи на по-оптимистичните оценки на промишлените предприемачи за настоящото бизнес състояние на предприятията.
По отношение на настоящата производствена активност има леко подобрение. Очакванията на мениджърите са през следващите три месеца тя да се увеличи.
Строителство
Показателят „бизнес климат в строителството" се е увеличил с 2.2 пункта.
Причина са по-благоприятните оценки на строителните предприемачи за настоящото бизнес състояние на предприятията. Според тях настоящата строителна активност се подобрява в сравнение с предходния месец. Прогнозите им за следващите три месеца са оптимистични, но по-резервирани в сравнение с април.
Търговия на дребно
При показател „бизнес климат в търговията на дребно" също има повишение спрямо предходния месец - с 2.5 пункта.
То се дължи на подобрените оценки на търговците на дребно за настоящото бизнес състояние на предприятията. Относно продажбите и поръчките към доставчиците през следващите три месеца очакванията им обаче са по-резервирани.
Услуги
При показателя „бизнес климат в сектора на услугите" се отчита най-същественият ръст спрямо предходния месец - 8.2 пункта.
Това се дължи на по-оптимистичните оценки и очаквания на мениджърите за бизнес състоянието на предприятията. По отношение на настоящото търсене на услуги обаче мненията им са по-неблагоприятни. Очакванията за следващите три месеца се подобряват.
Още по темата: