Международният валутен фонд (МВФ) продължава да прогнозира умерено повишение на икономическия растеж на България през 2014 г. в сравнение със слабия темп от миналата година. Очакването е обусловено от засилващото се вътрешно търсене и по-високото усвояване на европейските фондове. Това заяви ръководителят на мисията на МВФ за България Мишел Шанън, която беше у нас в периода 6-11 юни 2014 г., цитирана в разпространено от Министерство на финансите прес съобщение.
Според Мишел Шанън потребителските цени се понижават, поради намаляващите цени на вноса, наличието на базови ефекти от намалението при административно определяните цени през предходната година и все още ограничената икономическа активност.
По думите на ръководителя на мисията на МВФ у нас през второто полугодие се очаква цените да се повишат слабо, а събитията в Украйна и Русия ще имат ограничен ефект върху растежа на българската икономика. Зависимостта на България от вноса на руски газ представлява потенциален риск. Заложената цел за бюджетния дефицит от 1.8 процента от БВП за 2014 г. се изпълнява успешно, което задържа дефицита в рамките на законово установения лимит и подкрепя доверието във фискалната политика, смятат от МВФ.
Според заключителния анализ на мисията, правителството предприема административни мерки за постигането на тази цел. Ще бъде необходимо също така ограничаване на разходите, включително използването на планираните от правителството разходни буфери. Същевременно бюджетните разходи, финансирани от европейските фондове, трябва да бъдат изпълнени в пълен обем, което да позволи усвояването на предоставените средства в рамките на предвидения график, както и трябва да продължи работата с Европейската комисия за навременното отпускане на замразените европейски фондове. По същия начин, своевременното приемане на законодателство за установяване на независим фискален съвет и на автоматични корективни механизми при отклонения от фискалните лимити би укрепило допълнително фискалната нормативна рамка.
Макар че безработицата се предвижда да остане висока, заетостта започна да расте. Влиянието на вътрешната политическа несигурност върху темпа на реформите и инвестициите, както и продължаващата несигурност в перспективата за ключови търговски партньори от еврозоната, остават основни рискове за МВФ.
Времевата реализация на проекта за газопровода „Южен поток" остава несигурна, а потенциалните ефекти от него за икономиката и заетостта се изключват от текущите прогнози. Ниският държавен дълг и ограничените експозиции на капиталовите пазари продължават да защитават България от колебанията на международните пазари.
Рисковете относно предвидените в държавния бюджет приходи тази година остават значителни, особено поради дефлацията. Същевременно е налице силен натиск от страна на разходите.
Освен това средносрочната цел за намаляване на бюджетния дефицит, заложена в Конвергентната програма на ЕС, е адекватна. Застаряването на населението и продължаващата емиграция поставят значителни предизвикателства пред дългосрочните публични разходи. В този контекст, финансовите ефекти върху пенсионната система от временното замразяване на пенсионната възраст и промените в правилото за индексация на пенсиите миналата година ще трябва да намерят своевременно решение. Необходимо е да се направят още подобрения относно композицията и качеството на разходите, включително посредством повишаване на ефективността им в сферата на здравеопазването.
Същевременно са необходими по-големи усилия за намаляване на условните задължения и неефикасността по линия на държавните предприятия. Затова от МВФ препоръчват да се вземат мерки по отношение на финансовото състояние на някои части от енергийния сектор, включително електроенергийния сектор. Информация за тези условни задължения трябва да се посочва в държавния бюджет в специална част за фискалните рискове.
По отношение на финансовия сектор, прилагането на новия регулаторен режим на ЕС напредва, включително чрез приемане на предпазен капиталов буфер и капиталов буфер за системен риск, приложими за всички банки. Освен това, отпадането на специфичните провизии доведе до съответстващо на това повишаване на капитала за регулаторни цели.
Макар че нарастването на кредитите остава слабо, системата е стабилна и ликвидна, като необслужваните кредити на банките са защитени с буфери от провизии и значителен капитал, както и от положителната позиция на нетните чуждестранни активи. Трябва да продължат усилията на банките за разрешаване на въпроса с проблемните активи и за придобиване на свързаните с тях обезпечения, за да се намали несигурността относно цените на активите и с това да се подкрепят новите инвестиции.
В заключение от МВФ предупреждава, че ускореният растеж, създаването на нови работни места и конвергенцията на доходите с партньорите от ЕС ще изискват по-бърз напредък при справянето с критично важните институционални и по-общи структурни несъответствия. Ключови в това отношение са усилията за укрепване на човешкия капитал, преодоляване на инфраструктурните дисбаланси, подобряване на условията за правене на бизнес и намаляване на корупцията и кронизма, включително и чрез независимо регулиране и одит, както и чрез мерки за укрепване на върховенството на закона.