Гарантиране на банковите депозити, избор на кредит, пенсионно осигуряване, изчисляване на бруто и нето заплата, застраховане и капиталови пазари са само част от темите, с които ученици от цялата страна повишават финансовата си грамотност по проект „Моят живот, моите финанси", реализиран от фондация „Инициатива за финансова грамотност". Според изследването финансовите знания на учениците нарастват от 43.6% на 83.4% след като бъдат обучени.
Това сочат резултатите от тест за оценка на финансовата грамотност, приложен в началото и края на обучението. Тестът е част от инструментите за оценка на ефективността на програмата и на практика представлява едно от първите в страната по-мащабни проучвания на финансовата грамотност сред младежи на възраст 15-18 години.
По проекта са обучени 16 учители от цялата страна от Видин, Враца, Плевен, Павликени, Лозница, Търговище, Исперих, Омуртаг, София, Стамболийски. Проведени са и 15 открити урока, включващи участие на професионалисти от финансовата сфера и посещения на ученици във финансови институции. Интерес предизвика и видеоконкурсът „Моят живот, моите финанси" във Фейсбук.
Програмата се оценява високо от преподавателите и според резултатите от проучването е много ефективна. Но за да могат повишените познания да доведат до трайна поведенческа промяна в посока по-рационално управление на личните финанси, е необходимо постоянно, последователно и мащабно образователно въздействие. Това би могло да се постигне само с усилията на широк кръг от заинтересовани страни - държавни институции, бизнес, медии, НПО, академични среди - обединени от идеята за въвеждане на програма за образование по лични финанси в училищата.
Иновативността на програмата обуславя и изисква използването на тестови инструментариум за оценка на въздействието и ефективността на програмата по лични финанси. Сред инструментите е и тест за оценка на финансовата грамотност на включените в програмата ученици. На практика представлява едно от първите в страната по-мащабни проучвания на нивото на финансова грамотност сред около 300 младежи на възраст 15-18 г. от цялата страна.
Тестът е попълнен двукратно от учениците, участвали в проекта: на входа и на изхода на обучението в периода януари - юни 2014 г. Този подход дава възможност да се оцени до каква степен обучението е повлияло на нивото на финансовите познания на учениците.
Резултати по познавателни сфери в част „Обективна оценка":
- Най-трудните въпроси са свързани с показателите за избор на кредит (показателя ГПР) и с гарантирането на влоговете в банки. При първия въпрос нивото на верни отговори е едва 13.07% при входящия тест и бележи значително повишаване от 62% при изходящия тест - до 75%. При втория въпрос, отнасящ се до гарантирането на влогове на в банки, повишението е още по-високо - 64.5% (от 20.49% до 85% верни отговори).
- Сред непознатите теми е пенсионното осигуряване (задължение за осигуряване в ДЗПФ и капиталов/солидарен принцип при осигуряването). Верните отговори са 28% при входящия тест. Повишението на знанията е над 50%, като общият процент верни отговори при изходящия тест достига 79.7%.
- Въпросът за приблизително изчисление на бруто-нето заплата също е сред „трудните" - верните отговори при входящия тест са 37.6 %. Този процент достига 81.9% при изходящия, т.е. има повишение с около 44 %.
- Подобен е и резултатът при въпросите от сферата на капиталовия пазар (акции, облигации, риск) - покачването е с около 31 % от 49.3 % до 82.9% верни отговори.
- При въпросите, свързани с употребата на кредитни и дебитни карти, нивото на знания се повишава с близо 43% (от 51.6% до 94% верни отговори).
- При въпросите от сферата на застраховането (ГО, Каско, имуществени застраховки) повишението на знанията е с около 32% - от 44.7% до 77.8% верни отговори.
Приключващият на 18 юли 2014 г. проект „Моят живот, моите финанси" се реализира от фондация „Инициатива за финансова грамотност" в партньорство с фондация „Джуниър Ачийвмънт България" и финансовия портал „MoitePari.bg". Финансиран е по Програмата за подкрепа на НПО в България по Финансовия механизъм на ЕИП. По проекта е разработена иновативна програма по управление на лични финанси за ученици в последен гимназиален етап. Съдържанието е разделено в шест теми от областта на личните финанси: бюджет и финансов план, спестявания и инвестиции, кредити, банкови карти, застраховане, трудово-правни взаимоотношения и пенсионно осигуряване. Изготвени са учебник и учебна тетрадка.