Сметната палата извърши финансови одити на годишните финансови отчети за 2013 г. на всички 264 общини, съгласно чл. 52, ал. 1, т. 2 от действащия Закон за Сметната палата, съобщават от ведомството.
Годишните финансови отчети са заверени:
- без резерви - на 60 общини (в т.ч. на 45 общини с бюджет над 10 млн. лв. и на 15 общини с бюджет под 10 млн. лв.).
- без резерви с обръщане на внимание - на 145 общини за констатирани несъществени отклонения и несъответствия, които не биха повлияли на потребителите на информация от годишните финансови отчети (в т.ч. на 49 общини с бюджет над 10 млн.лв. и на 96 общини с бюджет под 10 млн. лв.).
- с резерви - на 55 общини поради констатирани някои съществени отклонения и несъответствия, които биха оказали влияние върху потребителите на информация (в т.ч. на 9 общини над 10 млн.лв. и на 45 общини под 10 млн.лв.).
На 4 общини с бюджет под 10 млн. лв. - Костенец, Маджарово, Невестино и Годеч, е направен отказ от заверка на годишния финансов отчет. При извършването на одита са констатирани отклонения, които са съществени по стойност и по характер и биха повлияли на потребителите на информацията. Годишният финансов отчет на посочените общини не дава вярна и честна представа за отразената в него финансова и нефинансова информация.
От Сметната палата припомнят, че председателят изпрати на Главния прокурор одитния доклад за извършения финансов одит и одитното становище за заверка с резерви на Годишния финансов отчет на община Видин за 2013 г.
Прeобладаващата част от установените отклонения и несъответствия при финансовите одити на годишните финансови отчети на общините са свързани с неправилно отчитане на приходи и разходи по параграфите и подпараграфите на Единната бюджетна класификация за 2013 г., неспазване характеристиките на счетоводните сметки от Сметкоплана на бюджетните предприятия при отразяване на стопанските операции, неспазване на указанията на Министерството на финансите при отчитане по извънбюджетните сметки и фондове на средства по програми и проекти, пропуски при извършването, документирането и осчетоводяването на проведените инвентаризации.
По време на самите одити са коригирани значителна част от констатираните отклонения и са изготвени нови годишни финансови отчети.
В обобщение на приетите финансови одити за заверка на ГФО за 2013 г. на общини с бюджет под 10 млн. лв. могат да се генерират следните изводи:
- делът на становищата за заверка без резерви е близо 5 пъти по-малък при общини с бюджет под 10 млн. лв.;
- делът на становища за заверка с резерви е 3 пъти по-голям при общини с бюджет под 10 млн. лв.;
- отказ от заверка е налице само при общини с бюджет под 10 млн.лв.
Констатираните съществени отклонения по стойност и характер в малките общини (с бюджет под 10 млн. лв.) показват недобра финансова отчетност в по-голямата част от тях. Това в значителна степен е в резултат на изключването им от обхвата на одитната дейност на Сметна палата.
Сметната палата изготви Обобщен доклад за резултатите от извършените финансови одити на годишните финансови отчети за 2013 г. на общините в Република България. Докладът бе изпратен на Министъра на финансите и Националното сдружение на общините, за предприемане на мерки и действия за подобряване на отчетността на местно ниво.
С решения на Сметната палата са приети одитни доклади със становища за заверка на годишните финансови отчети за 2013 г. на всички бюджетни организации - министерства и ведомства, и държавни висши училища, за които по закон се предвижда Сметната палата да извършва финансов одит.
Основните съществени отклонения и несъответствия за министерствата и ведомствата са:
- неправилно отчитане на дълготрайни материални и нематериални активи; дялове и акции в търговски дружества;
- неосчетоводяване на земи зад граница;
- неспазване на изискванията на МФ за извършване на анализ на дълготрайни материални активи в процес на придобиване към края на годината и определяне на приблизителна счетоводна оценка на незавършеното строителство, за отчитане на възстановени приходи и разходи, за осчетоводяване на договорите като поети ангажименти, за текущо начисляване на внесени гаранции от бенефициентите по оперативните програми;
- неефективни контролни дейности за отчитане на касова основа на приходи от концесии, възстановени на общините, за последователно прилагане на принципа за текущо начисляване, за анализ на вземанията от търговски дружества и основанията за провизирането им;
- неизвършване на пълна инвентаризация на всички активи и пасиви в някои от второстепенните разпоредители.
Основните съществени отклонения и несъответствия за държавните висши училища са:
- неправилно отчитане на средства, предоставени от фонд „Научни изследвания" за придобиване на активи;
- неправилно отчитане на приходи от продажба на активи, на разходи за текущ ремонт, на придобити активи;
- неосчетоводяване на ангажименти по сключени договори;
- неспазване на указанията на МФ за извършване на преглед и обезценка на дълготрайните материални активи и отчитането им по тяхната справедлива цена;
- неспазване на принципа за текущо начисляване;
- неспазване на принципа за документална обоснованост на разходи за възнаграждения и плащания на персонала по извънтрудови правоотношения;
- неефективни контролни дейности, свързани с осчетоводяване на депозитите, получени от студенти при настаняването им в общежитие и изразходването на средства от депозити за покриване на щети при ползване на общежития от студенти;
- липса на пълна инвентаризация на всички активи и пасиви.