Междуфирмената задлъжнялост продължава да расте и през 2013 година, макар с по-бавни темпове, като в края на 2013 г. достига 171 млрд. лева. ва Спрямо 2012 г. дълговете на бизнеса нарастват с 1,9%, докато спрямо 2010 г. увеличението е с 8,3%. Това показват данните от поредното проучване на Българската стопанска камара, което се прави за 12-та поредна година и което беше обявено днес.
„Като се има предвид, че през 2013 г. е отчетена дефлация от 1,6 на сто, това означава, че реалната задлъжнялост е много по-голяма. Най-вероятно е 173 млрд. лева", пресметта зам.-председателят на БСК Камен Колев.
Според него, структурните деформации в икономиката все още не са преодолени и задълженията на предприятията от нефинансовия сектор на икономиката в абсолютен размер продължават да растат. В същото време тенденцията на осветляване на икономиката протича бавно и не води до съществено намаление на дела на сивия сектор. Данъчно-осигурителните задължения са с незначителен дял от около 3% в общия размер на задълженията и се задържат на относително постоянно равнище.
Данните от проучването на БСК показват още, че през 2013 г. продължава да се наблюдава негативно съотношение между размера на задължнялостта и приходите от продажби, въпреки че в последните години се наблюдава леко подобрение. През 2009 г. на 1 лев приходи има 1,57 лева задължения, а през 2013 година задължението вече е 1,38 лева на 1 лев приходи от продажби.
Според статистиката на БСК, най-голям е делът на междуфирмените задължения - 117 млрд. лева, или 68% от всички задължения на нефинансовите предприятия. Задълженията на фирмите към банки и други финансови предприятия са 46,9 млрд. лева, или 28% от всички задължения.
През 2013 г. дългосрочните кредити намаляват с 3.2% спрямо предходната година, а спрямо 2010 г. намалението е с 8.1%. 20-процентният ръст на краткосрочните кредити през 2013 г. спрямо 2010 г. (+2.9 млрд. лв.) показва, че дейността на нефинансовите предприятия се затруднява от недостатъчните оборотни средства.
Данъчно-осигурителните задължения са 5 млрд. лева, а задълженията към персонала - 2 млрд. лева.
Към края на 2013 г. държавата, общините и предприятията с преобладаваща държавна и/или общинска собственост имат задължения към фирмите в размер на 760 млн. лв., в т.ч. 553 млн. лв. са държавните задължения и 207 млн. лв. са общинските.
Просрочените с над 90 дни вземания от ведомства, държавни и общински предприятия са 277 млн. лв., в т.ч. 108 млн. лв. са държавните задължения и 169 млн. лв. са общинските.
Фактори с позитивно влияние:
- Постепенното излизане от кризата на страните от ЕС, като предпоставка за ускоряване на икономическия растеж у нас (физическият обем на БВП през третото тримесечие на 2014 г. нарасна с 1,9 %);
- Значителното увеличение на износа (+7.2%), вкл. за страните от ЕС (+9.1%);
- Сривът на цените на петрола и останалите енергийни ресурси;
- Усвояването на средствата от ЕС по оперативните програми.
Фактори с негативно влияние:
- Неблагоприятна икономическа среда и незначителен ръст на БВП;
- Свиване на инвестициите (над 15.6% за периода 2009-2013 г.);
- Нарастване на случаите с фактическа неплатежоспособност и броя на фалитите, както и бавните процедури по несъстоятелност;
- Високо ниво на необслужваните кредитите;
- Дефлационни процеси, които реално увеличават задлъжнялостта.
За да се намали междуфирмената задлъжнялост, от БСК предлагат:
- Улеснен достъп до правосъдие, вкл. чрез: преструктуриране на тарифите за правораздаване, нотариални услуги, съдия-изпълнители и др.; Ускоряване на процедурите по несъстоятелност; Включване на арбитражни клаузи в търговските договори, с финансови застрахователни и публични институции, вкл. по обществени поръчки;
- Подобряване на финансовата дисциплина на държавата и общините, вкл.: Коректно транспониране на Директива 2000/35/ЕО за борбата със забавяне на плащане по търговски сделки; Ускорено връщане на ДДС, вкл. изграждане на публичен регистър за дължимите ДДС и акцизи; Въвеждане на „данъчна ваканция" за фирмите, които имат просрочени вземания от държавата и общините;
- Изграждане на клирингова къща за изчистване на междуфирмени задължения (вкл. с възможности за факторинг) с капитал, предоставен от Държавния бюджет, от банките или чрез публично-частно партньорство.