Министерският съвет одобри проект на Закон за възстановяване и преструктуриране на кредитни институции и инвестиционни посредници, съобщи пресслужбата на правителството.
Законопроектът има за цел да въведе в българското законодателство изискванията на Директива 2014/59/ЕС на Европейския парламент и на Съвета на ЕС от 15 май 2014 година за създаване на рамка за възстановяване и преструктуриране на кредитни институции и инвестиционни посредници, и с която се изменят няколко други директиви. Директива 2014/59/ЕС има за цел да установи ефективна рамка на европейско ниво за справяне с банкови кризи на достатъчно ранен етап, така че да се предотврати пренасянето на финансовите проблеми на отделни кредитни институции върху цялата банкова система, както и да се премахне във възможно най-голяма степен необходимостта от използване на публични средства за подпомагане на неплатежоспособни банки. Националните законодателства на държавите-членки следва да въведат мерки за нейното прилагане от 1 януари 2015 година.
Одобреният законопроект въвежда правилата и процедурите, свързани с възстановяването и преструктурирането на банки и инвестиционни посредници, и определя Българската народна банка (БНБ) като орган за преструктуриране на банки, а Комисията за финансов надзор (КФН) като орган за преструктуриране на инвестиционни посредници. Решенията на БНБ, като орган за преструктуриране, се вземат от Управителния й съвет (УС), а решенията на КФН във връзка с преструктурирането - по предложение на члена на Комисията, подпомагащ политиката й по анализ и оценка на рисковете на финансовите пазари.
Органът за преструктуриране на банки информира министъра на финансите за решенията си. Решенията, които оказват негативно въздействие върху публичните финанси и могат да доведат до необходимост от използване на държавните инструменти за финансова подкрепа, или които се вземат в условия на системна финансова криза, подлежат на изпълнение след одобрението на министъра на финансите.
В двата органа за преструктуриране се създават самостоятелни структурни звена, които подпомагат УС на БНБ, съответно Комисията, при упражняване на функциите им по преструктуриране. Тези звена са отделни и независими от функциите, свързани с упражняване на надзор и от другите функции на БНБ и КФН.
В законопроекта са определени правилата, процедурите и изискванията по отношение на планирането и подготовката на възстановяването и преструктурирането. С него се постига пълно съответствие на националното законодателство с Директива 2014/59/ЕС за създаване на рамка за възстановяване и преструктуриране на кредитни институции и инвестиционни посредници.