Търговците ще имат близо 4 месеца, за да смени касовите си апарати или да преинсталира новият софтуер на онези фискални устройства, които не е нужно да бъдат подменяни физически. От Националната агенция за приходите (НАП) съобщиха, че новите касови апарати ще бъдат на пазара до 40 дни. Това означава, че те ще може да бъдат купувани от първата десетдневка на последния за годината месец.
Какви фискални апарати ще се предлагат
Това, според приходната администрация, позволява да бъдат спазени сроковете за въвеждане на новите фискални устройства до края на март догодина, ако работата започне веднага, след като появата им на пазара.
На среща между НАП с Българския институт по метрология (БИМ) и с участието на мобилните оператори в страната, разработчиците на фискални софтуерни системи, производители на касови апарати и бизнес организации, стана ясно, че към момента за изпитване в БИМ вече са предадени 12 модела фискални устройства, като се очаква те да бъдат предложени за продажба в търговската мрежа до 40 дни.
Да припомним, че 31 март 2019 година е крайният срок, когато всеки регистриран по ДДС търговец трябва да модифицира или смени фискалното си устройство, а всички нерегистрирани по ДДС да направят същото до края на юни идната година. „Сроковете са изпълними, ако всички заинтересувани страни започнат подготовката веднага", стана ясно на срещата, пише на интернет страницата на НАП.
Загубите
От там припомнят, че заради годишни загуби на хазната в размер на над 330 млн. лв. от укриване на обороти и манипулиране на фискални системи основно в заведения за хранене и развлечения и обекти по курортите. От приходната администрация са установили, че процентът на укрития оборот в обекти, в които се използват софтуери за управление на продажбите, е в рамките от 30 до 70%. Зачестяват и случаите на използване от страна на задължените лица на различни способи за манипулиране на информацията, създавана от софтуерите. включително нейното изтриване от устройствата, с които работи софтуерът.
Промените
Затова беше променено законодателството и бяха въведени изисквания данни за всяка касова бележка да се изпращат в НАП. Това стана с изменение на Наредба № Н-18 от 13.12.2006 г. за регистриране и отчитане на продажби в търговските обекти чрез фискални устройства, които влязоха в сила от 19 септември 2018 година, с публикуването на подзаконовия акт в Държавен вестник.
Според Наредбата, всеки фискален бон трябва да съдържа уникален QR код, позволяващ той да бъде проверен от клиента с мобилно приложение.
Според новите правила служебните бонове се забраняват, а търговците, които използват софтуер за управление на продажбите трябва да свържат всички фискални устройства и принтери, намиращи се търговския обект с него.
Срокът за всички останали търговци, включително бензиностанциите, е до края на юни 2019 г., а за тези, които използват интегрирани автоматизирани системи за управление на търговската дейност, например търговските вериги - до края на 2019 година.
Въвежда се и задължение търговците, които оперират електронни магазини, да ги обявят в приходната агенция, която ще води регистър за тях, който ще е публичен. В момента на много от електронните магазини няма информация за търговеца, извършващ продажби чрез него.
Преди да бъде изменена наредбата, имаше изисквания единствено към фискалните устройства, но не и към софтуерите, управляващи тяхната дейност Това дава възможност в софтуерите да се вграждат функционалности. позволяващи при приключването на продажба да не се подава команда към устройствата за отпечатване на фискален бон. а от нефискално устройство се разпечатва и предоставя на клиента бон. имитиращ фискалния, което дава възможност на задължените лица да отклоняват от надзор част от оборота в обекта.
Вижте още: Подмяната на касовите апарати изправи бизнеса срещу данъчните
Кого засягат промените
През октомври бизнесът предупреди, че сроковете няма да бъдат спазени, защото липсват фискални устройства на пазара, тъй като промените засягат на практика всички търговци в момента и е невъзможно подмяната да се извърши едновременно. С нов касов апарат или с актуализиран софтуер трябва да бъдат: производители и разпространители на специализиран софтуер, хотели и др. места за настаняване; заведения за хранене; общопрактикуващи лекари; лечебни заведения; счетоводни къщи; търговци на дребно, куриерски фирми; таксиметрови шофьори; занаятчии и свободни професии в сферата на търговията със стоки и услуги, и др. Дори градският транспорт в някои големи градове ще бъде засегнат, което показва, че обхватът на засегнатите лица е много по-широк от първоначално предвиденият, твърдят от Българската стопанска камара (БСК).
По данни на НАП от края на юли, в приходната агенция са регистрирани 250 000 фирми по ДДС, които оперират с общо 440 000 регистрирани касови апарата. Според бизнеса, поне на половината фискални устройства трябва да бъдат подменени, а на другата половина - да бъде актуализиран софтуерът.
Колко ще струва промяната
Засегнатите обекти са основно малки и средни предприятия - малко над 20 хил., като те използват общо 43 хил. фискални принтера. По оценките на данъчните разходът за бизнеса за актуализацията на софтуера ще е средно около 120 лв. на работно място с компютър и фискален принтер. Подмяната само на принтера струва средно 275 лв., показват сметките на НАП.
Приблизителните изчисления на работодателските организации сочат, че за смяната бизнесът трябва да направи разход общо от порядъка на 120 млн. лв.
От бизнеса не са против промените, дори приветстват желанието но Министерството на финансите да ограничи нелоялните търговски практики и да намалява дела на „сивата" икономика. На пресконференция на на 22 октомври 2018 г. в БСК, на която бизнесът изрази своята позиция относно промените, беше посочено, че работещият „на светло" български бизнес е сериозно притеснен от изключително кратките срокове, в които трябва да приведе дейността си в съответствие с изискванията, както и непрецизно формулираните текстове в наредбата, които създават неяснота, правна несигурност и икономическа непредвидимост.
"Наредбата отдавна беше за обществено обсъждане. Това обществено обсъждане беше повече от обичайното, така че мисля, че няма да предизвика някакъв драматичен стрес. Основните проблеми и притеснения, които трябва да имат стопанските субекти, са свързани с това, че новата система за отчетност на оборотите, която вкарваме, ще намали до нула възможността от избягване на отчитането на обороти. Всъщност, вероятно точно оттам идва и съпротивата", каза министърът на финансите Владислав Горанов в Бургас и допълни, че който не изпълни законодателството, ще търпи административни санкции.
Още по темата:
Горанов: Всеки 10-ти търговец е нарушител, сочи справка на НАП
Данъчните тръгват на проверки нощем и в почивните дни