Ако има нещо, около което финансовите съветници се обединяват, то това може да звучи така - Не си купувайте нова кола! Тази миризма на новия автомобил, просто не струва цената, която ще трябва да платите.
Ето какво казват - Кевин О'Леъри, най-продаваният автор на "Автоматичният милионер" Дейвид Бах, и авторът на "Жените и парите" Сузи Орман, защо да не се хвърлят спестяванията на вятъра, тоест за нов автомобил.
Кевин О'Леъри: Когато купувате кола, "губите пари"Притежаването на кола просто не си струва разхода, твърди О'Леъри. "Автомобилите струват цяло състояние за поддръжката и застраховка, а само амортизацията им означава, че ще загубите сериозна част от насочените за това средства. Да кажем, че платите 25 000 долара за чисто нов автомобил. Две години по-късно, вашият автомобил може да струва вече едва 12 хиляди долара.", смята експертът.
Вместо това О'Леъри предлага да се възползвате от обществен транспорт, или да ползвате услугите на компаниите за превоз на пътници, като Lyft и Uber. Всъщност, услугите на двете компании, на практика са по-евтини от притежанието на автомобил и всички съпътстващи го разходи в големи мегаполиси, като Чикаго, Лос Анджелис и Ню Йорк, според анализ от 2017 г. на сайта NerdWallet.
Според финансовия експерт има много по-добри начини да разходвате спестяванията си за други финансови цели, като например да намалите дълговете си, или да спестявате за бъдещето си, а не да купувате неща, от които не се нуждаете, като например нова кола.
Дейвид Бах: Никога не купувай нова кола! Макар да е примамливо да се разхождате с нова кола, особено когато сте млад, Бах смята, че това е "най-лошото финансово решение, което младите ще вземат някога".
"Нищо, което ще направите през живота си, няма да Ви донесе по-голяма загуба от това да си купите нова кола", коментира Бах, в интервю пред финансовото издание CNBC.
Повечето хора, на практика трябва да заемат пари, за да могат да си позволят разходите свързани с покупката на нов автомобил. И Бах пита: "Защо да вземате пари назаем, за да си купите актив, който веднага ще загуби 30% от стойността си?".
Вместо това той препоръчва да си купите автомобил, върнат от лизинг. Защото това е автомобил много близък до нов и в същото време със сериозна отстъпка от цената му.
Ако все още сте изкушени, помислете колко ще ви струва покупката на нов автомобил дългосрочно, съветва авторът. "Ако харчите 500 долара месечно за тази кола, това са 6000 долара годишно, без да се включват разходите за застраховка и горива. Това могат да са доходите Ви за два, или три месеца. Задайте си въпроса: Наистина ли имате нужда от кола, която да е хубава или по-скоро от такава, която е по-евтина - може би малко по-стара - но все пак изглежда добре и все още работи?"
Сузи Орман: Не позволявайте на парите си да изчезват! Орман препоръчва закупуване на употребявани автомобили, защото за разлика от имотите, автомобилите никога няма да увеличат стойността си. "В секундата в която изкарате автомобила от дилърския офис и тя струва вече с 10, или 20% по-малко", коментира Орман.
Експертът препоръчва също така да не вземате автомобили на лизинг. Лизингът означава, че разходвате сериозни средства всеки месец, без реално срещу това да имате нещо.
Ако не разполагате с пари в брой, за да си купите автомобил директно, Орман смята, че може да си позволите заем, който обаче да не изплащате повече от три години. Ако не можете да се вместите в рамките на три години, то значи Вие не можете да си позволите да си купите нов автомобил, смята още финансовия експерт.
И все пак, ако решите да си купите автомобил, който можете да си позволите, то трябва да го ползвате максимално дълго - примерно десет години, или повече. "Повечето наистина богати хора, които познавам, държат колите си пет, десет, петнадесет, или 20 години", коментира още Орман.
И малко финансови изчисления:Да кажем, че разполагате с 4000 лева заделени средства и сте изправени пред алтернативата да си купите нов автомобил с цена от 40 000 лева или петгодишен автомобил от същия модел с цена от 14 000 лева.
За средствата, които не ви достигат и в двата случая ще ползвате потребителски кредит (седем годишен с лихва от 7%). За новия автомобил сумата на кредита трябва да е в размер на 36 000 лева, а при употребявания – 10 000 лева.
При залагане на еднакви разходи за поддръжка и застраховки на двата автомобила (изравняването с по-високите изисквани разходи за поддръжка на стария автомобил идва от по-високите разходи за сервизна поддръжка на новия автомобил в първите години, докато е в гаранция, както и по-високите разходи за застраховка автокаско на новия автомобил).
В първия случай, месечната ви вноска ще е в размер на 545 лева, а във втория – 150 лева. Или разликата само във вноските е в размер на 395 лева на месец.
След седем години ползване, общите разходи за ползването на новия автомобил (с приспадане на остатъчната му стойност) са в размер на 41 384 лева, от които платените лихви са в размер на около една четвърт от тази стойност или 9 640 лева.
За сравнение общият разход за ползването на стария автомобил е повече от наполовина – 17 229 лева.
Тънкият момент обаче е в тези 395 лева, които ще давате повече на месец за погасяване на вноската по кредита за новия автомобил. При внасянето на тази сума в инвестиционен фонд, носещ ви 10% годишно, то тази разлика ще се е превърнала в 47 000 лева.
Дори и да отпишете стария автомобил (тъй като вече ще е 12-годишен), а цената на новия, който вече е на 7 години да е при ниво от 10 000 лева, то пак разликата между двете алтернативи ще е 37 000 лева повече в джоба ви, ако се лишите от удоволствието да сте карали чисто нов автомобил.
А сега помислете какво бихте могли да си купите с тези 37 000 лева. Да платите образованието на децата си, да замените жилището си с по-голямо (горе долу това е разликата между двустайно и тристайно жилище), или пък да си направите фонд за спешни нужди, или за нормално посрещане на старините си…
Още по темата:
Някои от най-нестандартните концептуални автомобили
Споделените автомобили повишават търсенето на електрически автомобили
С колко ще поскъпнат автомобилите заради митата на Тръмп?
Daimler и BMW - големите жертви на търговската война