Снимка: Личен архив
По повод новите иновативни продукти, които ще използват Директорите за връзка с инвеститорите за повишаване прозрачността на компаниите и защитата на миноритарните акционери от ЗППЦК потърсихме за повече подробности Даниела Пеева*, председател на УС на АДВИБ и управляващ съдружник на „Инвестър Рилейшънс Сървисис" ООД:
По закон всяко дружество е задължено да има Директор за Връзка с Инвеститорите. Какви обаче, би трябвало да са действителните функции на лицето за връзка с инвеститорите извън определените от закона, за да придобие дружеството истинска публичност?
Разпоредбите в закона визират само една малка част от ангажиментите на директорите за връзки с инвеститорите. Истинските функции на добрия мениджър по връзки с инвеститорите трябва да покриват постоянния диалог между мениджмънта на компанията и инвеститорите, преглед и анализ на нагласите на инвеститорите на компанията, проучване на очакванията и действителните нужди на аудиториите, до които корпоративните новини достигат. Отдавна компаниите, които държат на своя имидж и своите инвеститори предпочитат да наемат професионалисти с богат опит в областта на корпоративното право, комуникации, маркетинг и финанси.
До колко публични са публичните компании в България и какви са добрите практики, които повечето от тях могат да предприемат, за да станат наистина отворени и прозрачни за всички инвеститори?
Публичните компании в България са достатъчно публични от гледна точка на обема и честотата на задължително разкриваната информация. На развитите капиталови пазари компаниите не предоставят по силата на законови изисквания регулирана информация с такъв интензитет. Въпреки обаче рестриктивната нормативна уредба у нас и задълженията към публичните компании голяма част от инвеститорите не са удовлетворени, тъй като качеството и съдържанието на разкриваната информация не е на подходящо ниво. В тази връзка е добре в бъдеще компаниите да обърнат повече внимание на качеството на на разкриваната информация и начинът, по който тя достига до заинтересованите лица.
Какви действия предприема Асоциацията на Директорите за Връзка с Инвеститорите по отношение на обучението на своите членове, или на тези, които на практика са моста между инвеститорите и мениджмънта на дружествата?
През периода на своето съществуване ние сме организирани и провели над 70 семинара, конференции и обучения на нашите членове. Всяка година имаме средно по 4 планирани семинара по актуални теми, включително и теми свързани с годишните общи събрания, годишните финансови отчети, отчетите за разкриване на нефинансова информация. От две години в нашите обучения участват не само директори за връзки с инвеститори, но и счетоводители, одитори и членове на одитни комитети. За първа година въвеждаме и нова пилотна програма за обучение IR Master Class, която е насочена към членовете на АДВИБ със задълбочен интерес в областта връзки с инвеститорите. Като част от Годишните награди по връзки с инвеститорите на 7 декември 2018 г. ще проведем и първия IR Master Class. Привлекли сме лектори - изявени професионалисти от няколко държави - Англия, Турция, Русия и Германия.
Когато говорим за връзката компания-инвеститори, тя е двупосочна. Отвъд действията и добрите практики, на компаниите, усилия трябва да полагат инвеститори. Достатъчно запознати с правата ли са родните миноритарни акционери и какво бихте ги посъветвали да променят в комуникацията си с компаниите?
Законът за публичното предлагане на ценни книжа изключително добре защитава интересите на миноритарните акционери в България. Проблемът обаче е, че при такава добра регулация миноритарните инвеститори не се интересуват от своите права. Аз винаги съм смятала, че институциите са длъжници на всички тези хора, които станаха акционери в публичните компании по време на масовата приватизация. С тях не се проведоха обучителни кампании и съответно голяма част от тях са забравили, че са акционери. В същото време обаче има и доста активни миноритарни акционери, които злоупотребяват с дадените им от закона права и се опитват да действат деструктивно върху работата на мениджмънта като преследват свои интереси, които не съответстват на интересите на компанията и нейните акционери.
Какви краткосрочни и дългосрочни цели си постави АДВИБ на общото събрание на браншовата организация на 4 октомври?
За съжаление ограничените ресурси, с които разполага Асоциацията не ни позволяват да правим дългосрочни планове, но въпреки всичко ние се опитваме поне за една година напред да предвидим обученията и инициативите, които ще предприемем. За нас приоритет остава повишаване на квалификацията на нашите членове, а чрез това и повишаване на стандартите за разкриване на информация. Ще продължим да бъдем и коректив на предлаганата нормативна уредба, когато това се налага и когато това е в интерес на компаниите, инвеститорите и развитието на капиталовия пазар в България.
Какви нови иновативни продуктите ще използват ДВИ за повишаване на прозрачността на публичните компании и каква беше ползата от workshop на същата след общото събрание на АДВИБ?
Нашите международни партньори ежегодно представят на членове на АДВИБ най-новите тенденции в комуникацията с инвеститорите. Тази година по време на обучението през октомври беше засегната темата за използването на технологии и иновативни продукти, предназначени за разкриването на информация за инвеститорите. Нашите партнюьори от „Симекс" представиха решението "Разпространение на регулирана информация" и „Мобилни приложения за смартфони и таблети, разработено от тяхната компания. Това са два продукта, които помагат на българските компании да кoмпенсират негативния ефект на MiFID2, предоставяйки им възможност да комуникират с европейските инвеститори, да комуникират в съотвествие с новите GDPR изисквания, като по този начин начин да избегнат високите финансови санкции при неспазване на регулацията
И накрая, но не последно място - какви качества са необходими, за да се спечели наградата Директор за връзка с инвеститорите на годината?
Всички колеги, които работят на българския капиталов пазар като директори за връзка с инвеститорите са добре образовани и обучени, тяхната професионална квалификация е на високо ниво. Това, което прави обаче един Директор за връзки с инвеститорите наистина успешен е доверието към неговата работа от страна на инвеститорите, в неговата съзнателност и професионализъм.
*Даниела Пеева е председател на УС на АДВИБ и управляващ съдружник на Инвестър Рилейшънс Сървисис ООД - компания, специализирана в предоставянето на професионални IR услуги и такива, свързани с корпоративното управление на публични компании и други емитенти на ценни книжа. Юрист с насоченост капиталови пазари и тяхната регулация, мениджър по връзки с инвеститорите с опит над 15 години за едни от най-големите български публични компании. Притежава повече от 20 години опит в обастта на капиталовите пазари и тяхната регулация, корпоративното управление и повишаване на стандартите за разкриване на информация. Лектор и модератор на множество, обучения, семинари и конференции на Асоциацията на директорите за връзки с инвеститорите в България и други партньорски организации в България и чужбина.
Въпросите зададе Здравко Василев, репортер в infostock.bg