Снимка: БГНЕС
Предварителните данни и оценки показват, че салдото по консолидираната фискална програма (КФП) на касова основа към февруари 2019 г. се очаква да бъде положително в размер на 1 498,5 млн. лв. (1.3 % от прогнозния БВП), съобщи пресцентърът на Министерството на финансите.
Основни параметри по КФП на база предварителни данни и оценки:
Приходите и помощите по КФП
към февруари 2019 г. се очаква да бъдат в размер на 7 237,1 млн. лв., което е 16,5 % от годишния разчет. Спрямо февруари 2018 г. приходите по КФП нарастват с 1 024,7 млн. лв., като ръст се отчита както при данъчните и неданъчните приходи, така и при постъпленията в частта на помощите и даренията, където постъпват основно грантовете по програмите и фондовете на ЕС. На база на изготвените оценки данъчните приходи отчитат ръст в размер на 212,1 млн. лв., неданъчните приходи - 388,2 млн. лв., а приходите от помощи и дарения - 424,4 млн. лв. Следва да се отбележи, че в частта на неданъчните приходи се проявява базов ефект в частта на приходите по бюджета на Фонд „Сигурност на електроенергийната система", поради влезлите в сила промени в Закона за енергетиката от 01.07.2018 г., с които бе променен механизмът за събиране на приходи по бюджета на фонда. Поради тази причина приходите по бюджета на фонда за първите два месеца на 2019 г. са по-високи от постъпленията за същия период на 2018 г.
Разходите
по консолидираната фискална програма (вкл. вноската на Република България в бюджета на ЕС) към февруари 2019 г. са в размер на 5 738,6 млн. лв., което е 12,9 % от годишния разчет. За сравнение разходите по КФП към февруари 2018 г. бяха в размер на 5 460,1 млн. лева. Номиналното нарастване, съпоставено със същия период на предходната година, е основно поради по-високия размер на вноската в общия бюджет на ЕС, на разходите за персонал, на социалните плащания (базов ефект от увеличението на пенсиите от юли 2018 г.) и други. В разходите за персонал за периода към февруари т.г. в повечето от бюджетните системи все още не е намерила отражение политиката по доходите за 2019 г. Забавянето е поради необходимото технологично време за финализиране на окончателните срещи по годишното оценяване на държавните служители за 2018 г., на базата на които се прилага увеличението на индивидуалните работни заплати. Увеличенето за месеците януари и февруари ще бъде изплатено заедно с увеличението за март 2019 г.
Частта от вноската на Република България в бюджета на ЕС
изплатена към 28.02.2019 г. от централния бюджет, възлиза на 371,8 млн. лв., което е в изпълнение на действащото към момента законодателство в областта на собствените ресурси на ЕС - Решение на Съвета 2014/335/ЕС, Евратом относно системата на собствените ресурси на Европейския съюз, Регламент (ЕС, Евратом) № 608/2014 на Съвета от 26 май 2014 г. за определяне на мерки за прилагане на системата на собствените ресурси на ЕС и Регламент (EС, Евратом) № 609/2014 на Съвета от 26 май 2014 г. относно методите и процедурата за предоставяне на традиционните собствени ресурси, собствените ресурси на база ДДС и на база БНД и относно мерките за удовлетворяване на потребностите от парични средства, изменен с Регламент (EС, Евратом) 2016/804 на Съвета от 17 май 2016 година.
Статистическите данни и Информационният бюлетин за изпълнението на държавния бюджет и основните показатели на консолидираната фискална програма, на база на данни от месечните отчети за касовото изпълнение на бюджетите на първостепенните разпоредители с бюджет към февруари 2019 г. ще бъдат публикувани на интернет страницата на Министерството на финансите в края на месец март 2019 година, уточнявато от финансовото ведомство.
Бюджентният излишък за януари
По данни от месечните отчети на първостепенните разпоредители с бюджет салдото по КФП на касова основа за месец януари 2019 г. е положително в размер на 1 005,9 млн. лв. (0,9 % от прогнозния БВП) и се формира от излишък по националния бюджет в размер на 944,1 млн. лв. и излишък по европейските средства в размер на 61,7 млн. лева.
Постъпилите приходи и помощи по КФП за януари 2019 г.
са в размер на 3 717,9 млн. лв. или 8,5 % от годишните разчети. Съпоставени със същия период на предходната година, приходите и помощите са близки по размер.
Общата сума на данъчните постъпления, вкл. приходите от осигурителни вноски, възлиза на 3 034,4 млн. лв., което представлява 8,8 % от планираните за годината данъчни приходи.
Приходите от преки данъци са в размер на 405,0 млн. лв. или 6,2 % от предвидените в разчетите за годината, като спрямо същия период на предходната година постъпленията са близки по размер.
Приходите от косвени данъци са в размер на 1 789,4 млн. лв., което е 10,9 % от разчетите за годината. Постъпленията от ДДС са в размер на 1 354,4 млн. лв. или 12,5 % от планираните. Размерът на невъзстановения ДДС към 31.01.2019 г. е 68,4 млн. лева. Приходите от акцизи възлизат на 408,5 млн. лв. (7,7 % от разчетените за годината). Постъпленията от мита са 19,9 млн. лв. или 8,4 % от годишните разчети.
Постъпленията от други данъци (вкл. имуществени данъци и др. данъци по ЗКПО) са в размер на 54,4 млн. лв. или 4,6 % изпълнение на годишните разчети.
Приходите от социални и здравноосигурителни вноски са 785,6 млн. лв., което представлява 7,6 % от разчетените за годината. Съпоставено със същия период на предходната година, приходите от осигурителни вноски нарастват номинално с 10,0 на сто.
Неданъчните приходи са в размер на 527,5 млн. лв., което представлява 8,0 % от годишните разчети.
Приходите от помощи са в размер на 156,0 млн. лева.
Разходите по КФП
(вкл. вноската на Република България в бюджета на ЕС) за януари 2019 г. възлизат на 2 712,1 млн. лв., което е 6,1 % от годишните разчети. За сравнение разходите за същия период на предходната година са в размер на 2 543,8 млн. лева. Номиналното нарастване, съпоставено с януари 2018 г., е основно поради по-високия размер на вноската в общия бюджет на ЕС, на разходите за персонал, на социалните плащания (базов ефект от увеличението на пенсиите от юли 2018 г.), както и поради нарастване на капиталовите разходи и други.
Нелихвените разходи са в размер на 2 472,1 млн. лв., което представлява 5,8 % от годишните разчети. Текущите нелихвени разходи за януари 2019 г. са в размер на 2 352,9 млн. лв., капиталовите разходи (вкл. нетния прираст на държавния резерв) възлизат на 116,3 млн. лева. Предоставените текущи и капиталови трансфери за чужбина са в размер на 2,9 млн. лева. Лихвените плащания са в размер на 91,0 млн. лв. или 13,6 % от планираните за 2019 година.
Частта от вноската на Република България в бюджета на ЕС, изплатена към 31.01.2019 г. от централния бюджет, възлиза на 149,0 млн. лв., което е в изпълнение на действащото към момента законодателство в областта на собствените ресурси на ЕС - Решение на Съвета 2014/335/ЕС, Евратом относно системата на собствените ресурси на Европейския съюз, Регламент (ЕС, Евратом) № 608/2014 на Съвета от 26 май 2014 г. за определяне на мерки за прилагане на системата на собствените ресурси на ЕС и Регламент (EС, Евратом) № 609/2014 на Съвета от 26 май 2014 г. относно методите и процедурата за предоставяне на традиционните собствени ресурси, собствените ресурси на база ДДС и на база БНД и относно мерките за удовлетворяване на потребностите от парични средства, изменен с Регламент (EС, Евратом) 2016/804 на Съвета от 17 май 2016 година.
Размерът на фискалния резерв
към 31.01.2019 г. е 10,5 млрд. лв., в т.ч. 9,3 млрд. лв. депозити на фискалния резерв в БНБ и банки и 1,2 млрд. лв. вземания от фондовете на Европейския съюз за сертифицирани разходи, аванси и други.
Още по темата:
Излишъкът по текущата сметка на еврозоната се свива в края на 2018 г.
3.5% ръст на приходите от данъци и осигуровки през 2018 г. отчете правителството
Над 1.1 млрд. лв. бюджетен излишък за януари очаква Министерството на финансите