В инвестирането е много важно да залагате на компании, чийто шансове да фалират, клонят към нула или най-малкото са минимални. И докато почти няма компания, която да е „имунизирана" от фалит, в съвременния технологичен свят, в който живеем, важно е да се опитвате да откривате „победителите" във всяка една индустрия.
В светлината на тези мисли, е добре да имате способност да различавате компании, вървящи по така наречената „спирала към смъртта“, която почти винаги свършва с изчезването на една публична компания.
Ето пет признака, че една компания е тръгнала по този път…
1. Не се учи от историятаВ циклични сектори и индустрии, като енергийния, автомобилния или имотния, често любимите на Уолстрийт компании залагат на „заемни средства“, като начин за разрастване на бизнеса си.
Големите дългове обаче, правят почти всяка една компания кандидат за „фалит“. Всъщност неразумните нива на дълга са един от основните причини, водещи до изчезването на една компания.
През 2014-та година, следствие на поевтиняването на петрола, около 70 енергийни компании, които преди това са били много популярни сред инвеститорите, не успяха да върнат задължения в размер на 40 милиарда долара и са фалирали.
Всички видяхме до какво могат да доведат необмислени нива на дълг при щатските компании по време на дълговата криза.
2. Следват чужда формула за успехКомпаниите в сектора на бързото хранене например, следват един и същ модел на поведение – ръстът винаги е добър и ефективен начин за развиване на бизнеса. Има много примери за фалирали компании в сектора.
Компаниите трябва с пълна сила да осъзнават, че ако една формула е била печеливша за техен конкурент, това не е задължително, че ще проработи и за тях.
3. Подвеждат клиентите сиПрез 2012-та година, търговската верига JC Penney ефективно „уволни“ своите клиенти. Изпълнителният директор на компанията – звездата Рон Джонсън, премахна купоните, както и по-скъпите марки от веригата.
Така той разочарова основната част от потребителите й, които спряха да я посещават. На практика Джонсън обърка личните си виждания и предпочитания с тези на потребителите.
4. Стават жертва на манияПонякога хората са толкова убедени в определена история, продукт или начин на мислене, че се вманиачават и не виждат действителността.
Като пример можем да посочим канадската компания Blackberry, която от пионер при смартфоните се превърна в „изчезнал вид“, заради недалновидността на своя мениджмънт.
Мениджърите на компанията бяха убедени, че новите смартфони (с тъчскрийн на Apple) няма как да успеят, а устройствата й винаги ще са предпочитани от публиката. „Кой би искал смартфон без физическа клавиатура“, бе основната презумпция на изпълнителните директори на компанията?“. Е оказа се, че тяхната вманиаченост се оказа пагубна…
5. Не се адаптират към новата реалностКомпанията Blockbuster Video е основен пример за това. През 2007-ма година, тя започна да губи сериозен бизнес за сметка на стартиращата тогава компания Netflix (NFLX).
Вместо да предприемат масирана онлайн контраофанзива, мениджмънта удвои усилията си към търговската си мрежа и офлайн концепция. Това доведе до напълно очаквани и логични резултати.
Още по темата:
В какво да инвестирате през различните месеци на годината?
Как да инвестирате в среда на висока волатилност?
Бик, или мечка - ето как да изберете страна!