Снивмка: АПИ
Европейската сметна палата (ЕСП) започва одит на подкрепената от ЕС мрежа от пътища, свързващи държавите-членки и регионите. Одиторите ще проучат дали действията и финансирането на Европейската комисия гарантират, че държавите-членки ще останат на път да завършат мрежата навреме и ще подобрят свързаността за гражданите, съобщи ЕСП на сайта си.
Ще бъдат проверявани изразходваните средства в Българя, Чехия, Полша и Испания.
Пътищата все още са основният начин за вътрешен транспорт за хора и стоки в ЕС и вероятно ще останат така в обозримо бъдеще, казват одиторите. Изграждането на пътища и превръщането им в по-достъпни също е важно за стимулиране на икономическия растеж. От 2016 г. транспортът даде работа на повече от 11 милиона души - над 5% от работната сила в ЕС.
През 90-те години Европейската комисия си поставя за цел да разработи трансевропейска транспортна мрежа (TEN-T), която включва и пътна инфраструктура. Идеята е до 2030 г. да бъдат завършени девет основни коридора с дължина около 40 000 км от Балтийско море до Атлантика и от Скандинавия до Средиземноморието. До 2050 г. пък е срокът за осигуряване на достъпност и свързаност на всички региони в Европа.
Между 2007 и 2020 г. отделеното еврофинансиране за пътна свързаност на държавите и регионите им възлиза на 82 млрд. евро като половината е дадена за изглаждане на основната мрежа. Основните бенефициенти на това финансиране са централно- и източноевропейските държави членки. От днешното съобщение на ЕСП не става ясно каква сума е отпусната за пътища само за България.
Едновременно с това държавите членки в Централна и Източна Европа не са добре обслужени от връзки изток-запад, нито са свързани помежду си, е установила Европейската сметна палата досега.
"В последните десетилетия финансирането от ЕС е помогнало да се подобрят транспортните връзки между държавите членки и техните региони, но в пътната мрежа все още съществуват пропуски, липсващи връзки и места с недостатъчен капацитет," заяви Джордже Пуфан, членът на Европейската сметна палата, който отговаря за одита. Той изрази опасение, че цялата основна мрежа на ЕС няма да бъде завършена навреме.
Одиторите ще проверяват дали изграждането на основната мрежа за ЕС напредва и дали се спазват сроковете, както и дали тя се поддържа в добро състояние. Обект на проверката е и това дали самата Еврокомисия контролира спазването на сроковете и дали финансирането отива по предназначение.
Очаква се одитният доклад да бъде публикуван в началото на 2020 г.
Деветте основни транспортни коридора, по които се отпускат финанисране от ЕС, са: Атлантически, Балтийско-Адриатически, Средиземноморски, Северно-Балтийско, Северно-Средиземноморски, Източно-Източно Средиземноморие, Рейн-Алпийски, Рейн-Дунавски, Скандинавски-Средиземноморски.
Предишните одити на ЕСП в областта на транспорта включват преглед на мобилността и транспорта и специални доклади за високоскоростни железопътни и железопътни товарни превози, морски транспорт и вътрешни водни пътища, летища и управление на въздушното движение, както и разходите за пътища, градски транспорт и пътници права. В момента ЕСП провежда одит на градската мобилност в ЕС.
Още по темата:
Кои виадукти по магистралите Хемус и Тракия се ремонтират в момента
Най-големите български строители наддават за скоростния път Ботевград - Мездра
Равносметка: 2880 инфраструктурни обекти въведени в експлоатация през 2018 г.