Купуват скъпо и продават евтино... Това на практика често правят инвеститорите. А това е напълно обратното на успешната формула за инвестиране на финансовите пазари - "Купувай евтино, продавай скъпо". Когато към това се добави и ползването на ливъридж и рецептата за провал става сигурна.
Може би най-важният ключ към дългосрочния успех на стратегията ви за инвестиции на фондовия пазар е дали ще се придържате към нея по време на "мечи пазар", според експерта Марк Хулберт. Това е така, защото можете да имате теоретично най-добрата стратегия на планетата и въпреки това да губите пари, ако се паникьосате по време на следващото дъно и мечи пазар.
Но не се заблуждавайте, такъв цикъл ще има - рано или късно. Пазарите са циклични и дори след по-дълги и продъжителни цикли (като настоящия най-дълъг бичи пазар в историята на щатските пазари) следва мечи пазар.
И все пак, дори и да осъзнавате цикличността на пазара, определянето на поведението ви и инвестиционната стратегия по време на мечи пазар е изненадващо трудно.
Повечето инвестиционни посредници се опитват да направят това, като ви помолят да попълните един от многото „рискови“ въпросници, които могат да се различават леко в детайли, но в по-голямата си част са идентични. Те задават въпроси, като дължината на инвестиционния ви хоризонт и дали се тревожите повече за това, да не загубите пари, отколкото за това - че не печелите много.
Интересното е, че повечето хора признават колко безполезни са тези въпросници. Уейд Пфау, професор по финанси в Американския колеж за финансови услуги, наскоро проведе проучване на отношението към въпросниците за риска и установи, че 95% от финансовите специалисти ги намират за неефективни, докато същото убеждение споделят 82% от индивидуалните инвеститори.
Далеч по-добра индикация за това как е възможно да реагирате на следващия пазар за мечки е как сте се държали при последния подобен такъв. Ако се върнете назад във времето и погледнете какви са били реакциите ви по време на 2007-2009-та година, то това до голяма степен може да ви даде отговор на много въпроси. Тогава от върха през октомври на 2007 година, до дъното през март на 2009-та година, индексът S&P 500 загуби 57% от стойността си.
Не е срамно да си признаете, че нямате нервите да се придържате към агресивна стратегия за търговия по време на мечи пазар. Единственото притеснително би било, ако се лъжете за реакцията си. Защото можете да допуснете същите грешки, каквито сте допуснали тогава.
Ако историята сочи, че нямате нерви и желание да поддържате висока експозиция към акции по време на мечи пазар, то може би моментът не е лош да намалите експозицията си, в среда на рекордно високи нива на индексите. И макар да загубите потенциални печалби, ако бичият пазар продължи, ще бъдете далеч в по-добра позиция в дългосрочен план и с възможност да купувате по-евтино (или пък при същите нива, но пък след преминалата корекция, или мечи пазар) вбъдеще.
За да илюстрира гледната си точка, Марк Хулберт анализира няколкостотин инвестиционни стратегии, наблюдавани от услугата му Hulbert Financial Digest по време на мечия пазар 2007-2009 година.
Инвеститорите, които са били напълно инвестирани на пазара по време на върха през октомври на 2007-ма година са били инвестирали едва 26.2% от активите си по време на дъното през март на 2009-та година, когато индексите са били с над 60% по-надолу.
Финансовите специалисти, които са били най-агресивни на пазара по време на върха, не са успяли да се възползват от тази възможност.
Експертите обаче, които са препоръчвали инвестиции в акции между 40 и 50% по време на върха, са повишили препоръките си с 11.5 процентни пункта нагоре по време на дъното на пазара.
С други думи, тези по-малко агресивни инвеститори са реагирали на бедствието по-рационално. По този начин те са били в по-добра позиция да разпознаят невероятната възможност, предоставена от фондовия пазар през март 2009 г.
Още по темата:
Най-добрите предложения за контратрейдъри за тази година?
Най-доходоносните компании на последните 100 години
Няколко инвестиции, ако очаквате рецесия