Снимка: iStock
Инвеститорите са научили, че пазарната стойност на дадена компания надхвърля осезаемите приходи. В действителност, установените печалби, паричният поток и рентабилността предсказват около 50% от пазарната стойност на фирмата.
Съответно инвеститорите проявяват повишен интерес към нематериалната стойност като стратегия, марка, научноизследователска и развойна дейност, иновации, риск и информационен поток.
Тези нематериални активи също помагат да се прогнозира бъдещата рентабилност на фирмата. Следваща стъпка за инвеститорите е да анализират прогнозите и двигателите на тези нематериални ценности.
Търсенето на водещи индикатори за осезаеми и нематериални резултати може да дойде от идентифицирането на дейността на организациите. Традиционно, понятието „организация“ е била пирамида или йерархия с вътрешен фокус, където ясни роли, правила и рутинни програми изясняват кой какво прави, когато и как.
Но в днешната бързо променяща се среда на технологии, организациите трябва да могат да се променят или да умрат (помислете Kodak, Sears, Xerox, Yahoo, Blockbuster, Nokia и други).
Организации успяват, защото са в състояние да предвидят нуждите на клиентите, да създадат инвеститорска стойност и да освободят служителите, за да направят всичко възможно, когато бизнеса им е във фаза на упадък.
Преоткриването на организация означава пренасочване на организацията към „външен план“, възможност за бързо реагиране на бързо променящите се условия на външния пазар.
Но как една организация достига до преоткриване? Отговор на този въпрос дават от изданието MarketWatch, след като проучват най-добрите елементи от някои от най-пъргавите и най-бързо развиващите се големи компании, включително Amazon.com, Facebook и Alphabet в САЩ; Alibaba Group Holding, Huawei Technologies и Tencent Holdings в Китай, филиалът Supercell в Европа.
Резултатът е интегриран модел за корпоративно възобновяване. Вместо да бъде организиран от подразделения, където командна верига разпределя ресурси, "преоткритата организация" има платформа от ресурси (пари, хора, технологии, данни), която е посветена на пазарните възможности. Всяка пазарна възможност се експлоатира от независим екип или клетка, където служителите предвиждат изискванията на клиентите и се придвижват бързо, за да отговорят на тях.
В исторически план тези организации може да се разглеждат като холдингови компании. Но преоткритите организации, които са изследвани, свързват независимите екипи или клетки в екосистема, защото тези екипи могат да споделят информация и ресурси за клиентите, иновациите и гъвкавостта.
Тази „пазарно ориентирана екосистема“ (МО) е нов начин за проектиране на организации, които са както малки (независими клетки), както и големи (екосистеми), така и иновативни (нови познания в клетка) и обучение (споделяне на информация в клетки).
Освен това, от MarketWatch откриват, че тези МО имат огромен успех както в растежа (брой служители), така и в пазарната стойност. Таблицата по-долу показва как функционират емблематичните организации, които изследвахме от момента на тяхното създаване.
Фирмите от МО, които бяха проучени:
Данни: MarketWatch
Това са забележителни резултати. Един долар, инвестиран във всяка от тези компании на МО в деня на основаването й, днес би струвал милиони.
Разбира се, много фактори влияят на тези високи оценки. Не е възможно да се определи точно какво се дължи на организацията, която създава увереност в бъдещите резултати (и високите съотношения между цена и печалба).
Но тези организации са възприели иновативни принципи и практики на МО, които създават нематериална стойност по отношение на стратегия, марка, научноизследователска и развойна дейност, иновации, риск и поток на информация. Тези нематериални ценности са помогнали за генериране на устойчиви финансови резултати, увереност в бъдещите приходи и в крайна сметка пазарна стойност.