Пандемията носи със себе си третия и най-голям икономически, финансов и социален шок на 21-ви век, след 11 септември и Глобалната финансова криза от 2008 г. Този шок е с двойно действие: от една страна спиране на производството в засегнатите страни, което засяга веригите за доставки в целия свят, а от друга - рязък спад на потреблението, заедно със срив на доверието. Прилагат се строги мерки, макар и от съществено значение за овладяване на вируса, които извеждат нашите икономики в безпрецедентно състояние на „дълбоко замразяване“, от което възстановяването няма да бъде бързо или лесно, се казва в доклад на ОИСР.
Най-спешният приоритет в момента е да се сведе до минимум загубата на живот и здраве. Но пандемията също даде началото на голяма икономическа криза, която ще натовари нашите общества за години напред. На много места са в ход амбициозни първоначални отговори и това е похвално. Но само комбинираните, координирани международни усилия ще отговорят на предизвикателството.
Самата величина на настоящия шок въвежда безпрецедентна сложност в икономическото прогнозиране. Временната икономическа перспектива на ОИСР, публикувана на 2 март 2020 г., направи първи опит да направи равносметка на вероятното въздействие на COVID-19 върху глобалния растеж, но изглежда, че вече сме се отдалечили отвъд дори по-тежкия сценарий, предвиден тогава.
Поведението на финансовите пазари отразява изключителната несигурност на ситуацията. Изглежда все по-вероятно да наблюдаваме последователни спадове на глобалния БВП - или на регионалния БВП - през настоящото и следващите тримесечия на 2020 г. И макар че е твърде рано да се каже колко силно влияние ще окаже COVID19 върху много от развиващите се страни, особено тези в Африка на юг от Сахара, е ясно, че дори и да имат късмета да избягат от тежестта на кризата в здравеопазването, те ще пострадат икономически, както и след кризата през 2008 г. Ние наблюдаваме внимателно събитията и редовно ще актуализираме анализа си.
Съчетаването на глобална здравна криза с голяма икономическа и финансова криза ще постави големи напрежения върху нашите общества. Дори след отминаването на най-лошата здравна криза хората ще бъдат изправени пред кризата на работните места, която ще настъпи.
Много преди избухването, глобалната икономика вече проявява редица слабости, които сега рискуват да влошат спада, който COVID-19 донесе. Те включват високото ниво на корпоративния дълг и търговското напрежение между основните икономики. Друга важна уязвимост са спада в доходите, богатството и стабилността на работните места в много страни, които застрашават голяма част от нашето население.
Повече от една трета от домакинствата на ОИСР са финансово несигурни, което означава, че ще изпаднат в бедност, ако трябва да се откажат от доходите си за три месеца. Що се отнася до търговските ограничения, които се разрастваха през последните няколко години, те могат не само да повлияят на необходимите медицински консумативи в някои условия, но и да генерират прекъсвания във веригата на доставки на храни или други основни стоки и услуги. По-общо, те увеличават риска от по-тежка криза, както и от по-дълбока и дълготрайна рецесия.
Сега е моментът за спешни и мащабни отговори, които да бъдат взети на поднационално, национално и международно ниво. Те трябва да стартират веднага, като се вземат предвид различни времеви хоризонти и императиви: а) непосредствената необходимост за справяне с кризата в общественото здравеопазване; б) последващата необходимост от възстановяване и функциониране на икономиката; и в) дългосрочната необходимост от нови политически подходи за отстраняване на щетите и гарантиране, че сме по-добре подготвени за бъдещи шокове. ОИСР използва своя мултидисциплинарен опит, за да ръководи и подкрепя подобни действия.
Кризата COVID-19 оголи слабостите в нашите системи на здравеопазване, от броя на леглата за интензивно лечение до размера на работната сила, невъзможността да се осигурят достатъчно маски и разполагане на тестове в някои страни и недостатъците в изследванията за и доставка на лекарства и ваксини.
Освен непосредствения отговор на здравната политика, светът се нуждае от решителни и амбициозни действия за смекчаване на икономическия спад и защита на най-уязвимите. Това се отнася за хората: възрастните хора и младите, жените и мъжете, хората с ниски доходи или без доходи, тези, които вече са изправени пред трудна ситуация и които ще бъдат най-силно засегнати.
Само с незабавни, мащабни и координирани действия икономиката ще бъде готова за бърз и енергичен рестарт. Окуражаващо е, че много големи усилия и инициативи вече са обявени, но по-добрата международна координация е от основно значение за гарантирането на тези инициативи да дадат най-добри резултати, да успокоят пазарите и да подкрепят най-уязвимите страни. Координацията между централните банки е похвална, неотдавнашното изявление на Г-7 е мощно и дава някои ясни указания, а Г-20 ще проведе извънредна виртуална среща на лидерите следващата седмица, но много повече координация в целия обхват на политическите области, е спешно необходимо.
ОИСР призовава за значителни, достоверни, международно координирани четиристранни усилия, за да се осигурят необходимите ресурси за справяне с непосредствената спешна ситуация в областта на общественото здраве, да се защити икономическият шок и да се развие път към възстановяване.
Правителствата трябва да осигурят международно сътрудничество в отговор на предизвикателството в областта на здравеопазването. Впечатляващата координация в научните усилия продължава, но трябва да бъде допълнена с мерки, за да се гарантира, че ваксините и леченията, след като бъдат разработени и произведени, стигнат до хората възможно най-бързо. Ако навремето беше разработена ваксина за SARS-CoV-1, тя би ускорила развитието на такава за настоящото огнище, като се има предвид, че двата вируса са 80% сходни.
Днес регулаторните агенции (FDA в САЩ, Европейската EMA, наред с други) трябва да работят заедно, за да премахнат регулаторните пречки за ваксините и леченията.
Правителствата трябва да развиват съвместни политики, а не да ги приемат некоординирано. Те трябва да финансират незабавен буфер за икономиките, за да смекчат негативното въздействие и да ускорят възстановяването.
Това включва незабавни разходи за:
Здравни грижи: обширни тестове; лечение за всички пациенти, независимо дали са застраховани или не; подкрепа за здравните работници; връщане на пенсионерите в здравеопазването, като същевременно защитават групи с висок риск; засиленото осигуряване на маски, интегрални устройства и респиратори, наред с други;
Хора: краткосрочни схеми за заетост, намалени изисквания за обезщетение от безработица, парични преводи на самостоятелно заетите лица и подкрепа за най-уязвимите;
Фирми: такси и забавяне на плащането на данъци, временни намаления на ДДС или отсрочка, подобрен достъп до оборотен капитал чрез кредитни линии или държавни гаранции, специални пакети за подкрепа за МСП, особено тези в сферата на услугите и туризма.
Добре планираната инвестиционна програма, координирана между страните - по-специално в научните изследвания, развитието и инфраструктурата в областта на здравеопазването, следва да се даде приоритет след разгара на кризата.
Централните банки вече са започнали смели действия в подкрепа на икономиката, но финансовата регулация и надзор е друга област, в която координацията може да доведе до по-добри резултати. Икономическата дислокация, причинена от кризата COVID-19, засяга функционирането на финансовите пазари, доходите на банките и балансите. Координираният подход за наблюдение, диагностициране на нововъзникващи щамове и предприемане на регулаторни действия би довел до много по-положителни резултати от несъвместимите и непоследователни отговори.
Трябва да се направи всичко, за да се възстанови доверието. Макар че ключът към това е поставянето на контрол на вируса, това би помогнало също така да се справят с факторите, които отнемат увереността дори преди COVID-19 да се появи на сцената, включително чрез премахване на търговските ограничения.
Днес, като част от отговора на ОИСР на тази криза, ние стартираме платформа, която ще предоставя навременна и изчерпателна информация за отговорите на политиките в страните по света, заедно със съвети на ОИСР, в някои случаи.
Ще пуснем и поредица от политически резюмета по редица теми в контекста на кризата COVID-19: за ваксините, данъците, образованието, МСП и т.н. Така се надяваме да помогнем на правителствата да се учат един от друг в реално време, улеснява координацията и допринася за необходимите глобални действия при справяне с това огромно колективно предизвикателство.
В нашия глобален свят много проблеми не могат да се решават в рамките на вътрешните граници, било то вирус, търговия, миграция, щети върху околната среда или тероризъм. Многостранните действия създават положителни различия, които ще бъдат по-ефективни за всяка страна, отколкото ако са действали самостоятелно.
Нуждаем се от ниво на амбиция, подобно на плана на Маршал - който създаде ОИСР - и визия на глобално ниво, според ръководителя на ОИСР.
Още по темата:
МВФ: Коронавирусът е сериозна заплаха за световната икономика
Как страховете от коронавирус влияят на пазарите?
Смъртоносното пресичане на Dow може да е предвестник на скорошно дъно?