Снимка: Личен архив
Нека си припомним какво се случи по време на финансовата криза, когато банковата ни система започна да се върти в посока надолу.
Не само, че малките банки се разпаднаха, но и големите финансови компании като Washington Mutual и Bear Stearns ги сполетя същата съдба. По-малките банки бяха погълнати от по-големите банки, които станаха огромни, и сега вместо да имаме 14 500 банки, както през 80-те, имаме около 5 500. Това научаваме от BusinessInsider.
Малки и средни търговци на дребно могат да бъдат погълнати от Amazon и Walmart - компании, които разполагат с достатъчно ресурси, за да се преборят с бедствията. Според анкета на US Chamber of Commerce всеки четвърти малък бизнес е на път да фалира.
Това не е начинът, по който капитализмът трябва да работи, твърдят експертите. Ние трябва да имаме конкуренция и избор. В петък правителството отпусна 349 милиарда долара в помощ за малкия бизнес. Според сделката правителството ще отпуска заеми, които се превръщат в безвъзмездна помощ.
Но вече има проблеми. Точно преди програмата да задейства, от JPMorgan -най-голямата банка - признаха, че не са готови да обработват и обслужват тези заеми. И ако тази банка има проблеми, можем да предположим какво се случва с по-малките.
В петък програмата се отвори до хаотичен първи ден, според доклади. Bank of America заяви, че до средата на деня 58 000 фирми са поискали 6 милиарда долара заеми.
Шанс за борба
След като кризата се успокои, компаниите, които трябваше да чакат повече пари или се намират в части от страната, които са най-силно засегнати от пандемията, ще бъдат по-слаби. И това несъмнено ще даде шанс за атака от страна на големите корпорации.
Авиокомпаниите са идеален пример. Преди 20 години имаше около 10 основни компании. Сега има четири. Тези сливания трябваше да направят нещата по-ефективни, но това, което наистина се случи, е оставило клиентите да имат по-малък избор, което ги принуждава да се примирят с посредствено обслужване и увеличаване на граничните такси.
В същото време, както вероятно сте чували, вместо да използват парите и силата си, за да инвестират в подобряване на услугите си, четирите авиокомпании изкупиха собствените си акции, за да направят акционерите си (и съответно техните ръководители) по-богати.
Консолидацията затрудни и борбата с коронавируса. Тази седмица "New York Times" съобщи историята на неуспешния опит на правителството на САЩ да изгради по-евтина и лесна за използване вентилаторна система, за да изгради своите резерви.
Това започна още през 2006 г., когато правителството нае базираната в Калифорния Newport, за да изгради по-добра вентилация. Усилията закъсняха, когато по-мащабната конкурентна компания Covidien купи Newport през 2012 г. и бракува проекта. Covidien твърди, че САЩ искат прекалено много, но е по-вероятно те просто да не искат да направят продукт, който се конкурира с по-изгодния вентилатор, който вече има на пазара.
САЩ разполагат с инструментите за блокиране на антиконкурентни сливания като това, но те не се използват и прилагат от десетилетия. Това е една от причините компании като Facebook и Google да станат толкова големи.
Сега, на фона на коронавирусната пандемия, е още по-важно да използваме антитръстовата регулация, за да защитим не само отделните малки предприятия, но и наличието на конкуренция на пазарите като цяло.
*Материалът е с аналитичен характер и не е съвет за търговия с акции.
Още по темата:
Фед отслаби капиталовите си изисквания за банките
Как пандемията засяга бизнеса в България и в София?