Снимка: Flickr
През последния месец в следствие на COVID-19 в САЩ 60% от работодателите закриват нови позиции и не пускат нови обяви за работа според платформата за търсене на работа Glassdoor.
От Glassdoor установяват, че отварянето на работни места на сайта е намаляло с 20.5% между 9 март и 6 април. Според Glassdoor този номер бележи най-големия спад от февруари 2017 г.
„САЩ са на път да загубят толкова нови работни места за първите четири седмици на кризата, колкото през първите девет месеца на Голямата рецесия", публикува икономистът от Glassdoor Даниел Джао.
Той обяснява пред CNBC Make It, че според данните Glassdoor наблюдава намаляване на отворените работни места във всички 50 щата и във всички индустрии. Според него туристическият сектор е най-силно засегнат. През последния месец индустрията наблюдава спад от 73.1% при отварянето на работни места.
Тъй като забраните за пътуване са в сила в световен мащаб, големите авиокомпании, включително Delta, American и много други, не само намаляват разписанията на полетите, но и прилагат замразяване на наемане поради липса на търсене на туристически услуги.
Други индустрии като търговията на дребно, хранителните услуги, изкуствата и развлеченията също бяха силно засегнати от коронавируса, тъй като много ресторанти, киносалони и магазини за дрехи остават затворени. През изминалия месец, според данните на Glassdoor, отворените работни места в сектора на изкуствата и развлеченията са намалели с 46.3%, в търговията на дребно - с 1.2%, а в хранителните услуги - със 17.5%.
Бизнесът на супермаркетите отбеляза най-малък спад - само с 8.8%. за последния месец. Това до голяма степен се дължи на факта, че супермаркетите се считат за изключително необходими и няма как да бъдат затворени.
Откриването на работни места, свързани с правителствени дейности, също отбеляза по-малък спад за последния месец - с 11%. Според Glassdoor това се дължи на държавните и местните власти, които все още се наемат за работници в здравеопазването.
Джао казва, че предложенията за дистанционна работа се увеличават, което е положителна тенденция. Наемането за такива позиции е нараснало с 8.7% спрямо миналата година.
Нека да припомним предишен наш материал относно това какво се случва с дистанционната работа.
Коронавирусната пандемия може да се окаже катализатор за по-честата работа от вкъщи в бъдеще, показва проучване на Colliers по темата, в което са се включили над 3,000 участници от 25 държави. Някои от основните данни в него са:
- 82% от респондентите биха желали след пандемията да работят от вкъщи веднъж или повече на седмица.
- 71% от хората, които никога преди не са работили от вкъщи, биха искали след пандемията да продължат да го правят веднъж или повече на седмица.
- 53% считат, че продуктивността им не се е променила в резултат на дистанционната работа; 24% вярват, че се е увеличила, а 23% твърдят обратното.
- Продуктивността е нараснала най-много в сферата на финансовите и професионалните услуги, както и в областта на технологиите, а е спаднала в най-голяма степен в секторите на правото, образованието и проучванията.
- 55% споделят, че могат да извършват самостоятелна работа, изискваща концентрация, по-добре, когато са вкъщи, отколкото в офиса.
- 76% продължават да се чувстват свързани с екипа си, независимо от физическата дистанция, а 58% са на мнение, че общуват по-ефективно с колегите си, когато са в офиса.
Крис Маклърнън, Директор, Colliers EMEA коментира, че резултатите от проучването потвърждават, че пандемията ще доведе до съществени промени в начина, по който хората работят. „Намираме се в процес на най-масовото изпробване на дистанционна работа в човешката история до сега, което ще промени значително работните ни навици. Важно е да разберем какъв е опитът на хората в този период. Това проучване ще ни помогне да съберем информация от целия свят, на която компаниите, с наша помощ, да могат да базират решенията си за подобрения и оптимизации. Вече е ясно, че много хора одобряват работата от вкъщи и вероятно ще желаят в някаква степен да имат възможност да се възползват от нея отново и след кризата."
Яняп Богард, Директор консултантски услуги за работни пространства, Colliers EMEA, добавя: „Намираме се в предизвикателна, но и уникална ситуация, която ни дава много възможности. Трябва да се възползваме от тях и да оценим предимствата и недостатъците в различните начини на работа. Това е причината да проведем проучването. Първоначалните резултати (финалните ще бъдат готови в края на април) показват интересни факти.
Повечето респонденти споделят, че производителността им не се е променила в резултат на дистанционната форма на работа, а почти равен брой участници са на двете противоположни мнения относно посоката на въздействие върху продуктивността им. Над 70% от хората, които до момента са извършвали професионалните си ангажименти само в офиса, биха искали да могат да го правят и вкъщи поне веднъж в седмицата. Това ще окаже съществено влияние върху бъдещите изисквания на компаниите към офис пространството."
Интересно наблюдение, е че сред служителите, които са работили четири седмици от вкъщи в резултат на кризата, само 7% искат да се върнат към предишния режим на работа в офиса. При респондентите, които са били само една седмица вкъщи, този процент е 22%.
Проучването проследява и спецификите на дистанционната работа при хората с различна големина на домакинството. 33% от респондентите казват, че вкъщи имат много повече поводи да се разсейват. Основната причина за това са децата, следвани от други членове на семейството и домашните любимци. Хората, които живеят сами и тези, които са само с партньора си, са най-концентрирани.
Мястото, което се използва за работа от вкъщи, обикновено е самостоятелна стая (39%), както и всекидневна (32%), спалня (17%) и кухня (15%). Резултатите от изследването сочат, че хората, които живеят със съквартиранти, предпочитат да работят в офиса в по-голяма степен, отколкото тези, които са сами или със семейства.
*Материалът е с аналитичен характер и не е съвет за търговия с акции.
Още по темата:
Ето как да превърнете свободното време в полезно сега, когато има социална изолация