Снимка: iStock
Когато Discover Financial Services Inc. реши да евакуира своите 25 000 служители по целия свят заради епидемията COVID-19, тя направи това само за две седмици.
Сега идва трудната част. Кога и как гигантът на финансовите услуги връща своите работници и предприемачи на пълен работен ден обратно на работа в САЩ?
„Да връщаме обратно хора на етапи, въз основа на това къде живеят и какво правят, е различно от всичко, което сме правили досега", казва Анди Айхфелд, вицепрезидент в Discover DFS пред MarketWatch.
MarketWatch говори с много щатски компании в различни индустрии, за да се преценят техните планове, а това, което те споделят, показва различни гледни точки. Вероятно служителите ще носят лични предпазни средства, като например маски.
Бюрата ще бъдат разположени на големи разстояния, а графиците изготвени по начин, който да не позволява всички служители да се засичат.
„Нещата ще се върнат към нормалното в личния ни живот, но в бизнеса ще се променят завинаги", според главният директор на Box Inc. - Аарон Левие.
Някои фирми ще обърнат внимание на компаниите, които са оперирали успешно по време на пандемията, за да им си помогнат да установят нови практики.
Kroger Co. KR, най-голямата верига супермаркети в света с приходи от 122.3 милиарда долара през фискалната 2019 година, публично сподели цялостен вътрешен план, наречен „Споделяне на това, което научихме: бизнес план" тази седмица, който предвижда преконфигурирани магазини, които ограничават максимално контактите на служител-клиент чрез онлайн поръчки, доставки, дигитални плащания и т.н.
„Искаме да споделим наученото и най-добрите практики с други фирми, така че те да могат да предприемат стъпки сега, които да им помогнат да възстановят бизнеса си," казва изпълнителният директор на Kroger, Родни Макмълън, в съобщение, обясняващо доклада.
Други вземат основни насоки от бизнес експерти и ги оформят, за да отговорят на техните специфични нужди. Айхфелд заяви, че Discover се основава отчасти на доклада на American Enterprise Institute от март, „National Coronavirus Response: A Roadmap to Reopening." Докладът препоръчва връщане в офиса въз основа на три критерия: най-малко две седмици на намаляване на честотата на заразяване в даден район; липса на болнични легла; достъпни тестове за повече хора.
Спазвайки тези инструкции, служителите на Discover за обслужване на клиенти ще се връщат поетапно на работа, за да се избегне разпространението на патогени във въздуха.
Но това, което Discover и Kroger не предоставят, са конкретни срокове за връщането на всички служители и при какви условия ще се случи това.
Въпреки натиска от страна на някои щатски лидери, например на губернатор Брайън Кемп на Джорджия и местни политици като кмета на Лас Вегас, Каролин Гудман, за да отворят отново, компаниите трябва да са сигурни, че могат да се справят. Вместо това те зависят в голяма степен от съветите на местните здравни експерти, преди постепенно да позволят на работниците да се завърнат на работното място, което едва ли ще се случи по-рано от юни.
Компаниите се опитват да поддържат безопасността на служителите и да сведат до минимум рисковете.
Голяма част от служителите ще продължат да работят дистанционно чрез използването на приложения като Box, Zoom Video Communications Inc. ZM, CSCO на Cisco Systems Inc., WebEx, Slack Technologies Inc. WORK и Tactivos Inc. Mural. Изследователите, които се нуждаят от достъп до скъпи лаборатории и оборудване, вероятно ще носят маски.
Непредсказуемият характер на COVID-19, усложнен от липсата на ваксина, постави директорите на компаниите в сложни ситуации.
"Това е пътуване, преход, и ние мислим как да осигурим успешен дистанционен работен процес", казва пред MarketWatch Мери О'Хара, главен служител "Човешки ресурси" в Blue Shield в Калифорния.
Boeing Co. BA разчита силно на социалното дистанциране. Авиокосмическата и отбранителна компания миналата седмица заяви, че планира да прави работните графици по начин, по който смените няма да се застъпват.
Технологични лидери като Марк Закърбърг предприемат консервативни подходи с дългосрочна цел. В публикация от април 16 г. във Facebook профила си, той заяви, че компанията е отменила всички „големи физически събития, които са планирани до юни 2021 г".
От Amazon.com Inc. заявиха през април, че ще започне тестване на работниците за COVID-19.
Преди пандемията технологичният стартъп Dialpad позволи на своите 400 служители да работят от вкъщи във вторник и четвъртък. Сега вероятно графикът ще се разшири до четири или пет дни в седмицата, казва изпълнителният директор на компанията Крейг Уолкър.
„Може дори да намалим наполовина нашето офис пространство, така че хората, които искат да влязат, могат да споделят едно и също бюро, но по различно време", допълни той, който преди това помогна за създаването на GOOG на Alphabet Inc., GOOGL, Google Voice технологията.
Дори федералните агенции могат да преминат офис пространствата към дистанционна работа посредством видеоконферентна връзка, отбелязва Леви, чиято компания обяви сделка с USDA Farm Production and Conservation в четвъртък.
Преразпределянето на служителите има и други бръчки, които надхвърлят простото социално дистанциране:
„Дистанцирането помага да не се замърсява въздухът, но ние прекарваме 90 % от живота си на закрито. Вътрешната среда оказва силно влияние върху физическото ни благосъстояние," казва Паул Скиала, главен изпълнителен директор на технологичната компания Delos. Cushman & Wakefield CWK използва технологията Delos за намаляване на концентрацията на частици във въздуха и подобряване на хигиената.
Джонатан Джонсън, главен изпълнителен директор на Overstock.com OSTK, сайт за онлайн пазаруване, базиран в Мидвейл, Юта, с близо 2 200 служители, не бързат да възобновяват стандартния работен процес.
„Изглежда прибързано да върнем хората обратно в офисите, казва той пред MarketWatch в телефонно интервю. Ще чакаме по-ясна насока от местните власти. Бизнесът ни върви добре и дистанционно."
"Може ли всички ние успешно да работим дистанционно 100 % от времето в бъдеще? Разбира се, ние доказахме през последните няколко месеца, че това е възможно," казва Кортни Харисън, директор "Човешки ресурси" в OneLogin Inc. А искаме ли? Не. Нашата среда е комуникативна, а това е предимство, което се губи при дистанционната работа. Ние се харесваме твърде много, за да искаме да бъдем отдалечени през цялото време".
*Материалът е с аналитичен характер и не е съвет за търговия с акции.
Още по темата:
Грант Кардон: Как да навигираме пазара по време на рецесия?
7 бизнесмени обясняват защо не е задължително въсшето образование според тях