Снимка: Pixabay
Коронавирусната пандемия преобърна целия социален и обществен живот наопаки. Но най-пагубно навреди върху икономиката.
За мнозина това донесе със себе си загуби, най-вече на работно място. Но според автора на бестселъра The Lean Startup, книга, която представлява и бизнес наръчник, кризата носи и нови възможности.
Ерик Рис, от чийто труд през 2011 г. са продадени над 1 милион екземпляра по целия свят, каза пред CNBC Make It, че икономическите спадове всъщност са най-добрите времена за създаване на нов бизнес.
„Най-доброто време да бъдеш предприемач е, когато всички са паникьосани. Така че, да, време е да предприемете тази крачка", обясни той.
Възможности по време на криза
Всъщност някои от „най-големите компании, за които сте чували, са създадени по време на криза", продължи той.
General Motors, IBM, Disney, Toyota и HP са сред успешните компании, родени по време на икономическите спадове, като например Голямата депресия и Втората световна война.
Основателят и изпълнителен директор на Airbnb, Брайън Чески, заяви в скорошно интервю на LinkedIn на живо „ние буквално сме родени в криза", визирайки глобалната финансова криза през 2008 г.
Това отчасти е така, защото входящите фактори - разходите, необходими за производството на продукт или услуга, са ниски по време на спад, което е „в полза на предприемача", каза Рийс. Федералният резерв на САЩ вече намали лихвените проценти и въведе стимулиращи пакети, насочени към подкрепа на бизнеса.
"Но и защото след криза хората често са гладни за промяна. Сега е точно така, защото сериозни бизнес лидери не успяха да се справят с пандемията", обясни Рийс.
„Колко от нашите институции по света се оказаха неефективни? Колко от нашите компании показват ужасно слаби резултати и се крият, вместо да помагат на хората, които работят там, тоест на своите служители?", продължи той.
Нов глад
Това дискредитиране е „ужасно нещо за обществото", но „огромна възможност" за предприемачите, каза Рийс, подчертавайки спешната нужда от ново ръководство.
"Има нов глад ... за нови лидери, нови стратегии, нови идеи и прилагани модели", заяви категорично Рийс.
Lean Startup, за който предприемачи като Марк Кубан казват, че допринася за техния успех, очертава най-добрия подход на мислене при стартиране на бизнес. Той се фокусира върху три ключови стъпки:
Първо започнете с клиента, като проведете интервюта и обобщите след това отзивите, за да получите ясна картина за това, което той иска.
Създайте идея, която да реализирате.
Създайте продукт и го тествайте непрекъснато, за да сте сигурни, че работи и няма недостатъци.
Има много бизнес индустрии, които разцъфват по време на рецесия, каза Рийс. Например производителите на медицински консумативи. Да, има опции за развитие, имате избор и можете да изградите нещо ново, само ви трябва нова идея, след което да прочетете няколко бизнес наръчника. Следвайте стъпките и действайте смело.
*Материалът е с аналитичен характер и не е съвет за търговия с акции.
Още по темата: