Снимка: iStock
През последните няколко седмици клиентите на Euromonitor International силно с интересуват от това на какво ни научи кризата 2008 г., известна също като Голямата рецесия. В отговор на това в блога на Euromonitor International бяха публикувани доклади, които анализират влиянието на рецесията върху различни индустрии.
Ударът върху световната икономика е съвсем различен от този, наблюдаван през 2008 г. Социалната дистанция доведе до прекратяване дейността на почти всички бизнеси, освен тези, които предлагат продукти от първа необходимост. Въпреки това реакциите на потребителите и собствениците на компаниите на кризата през 2008 г. отзвучават и днес.
Затягане на коланите
Една от най-забележителните тенденции във всички региони след кризата през 2008 г. беше обръщането на търговията с цел търгуване надолу, което означава намаляване броя на характеристиките (и свързаните с тях предимства) или качеството на даден продукт, за да отговаря на търсената от клиентите му продажна цена. В индустриите, които се грижат за красотата например, това води до преминаване от продажба на премиум продукти до масови. В алкохолната индустрия вече не се продават скъпи и качествени алкохолни напитки, а максимално евтини и достъпни за всички.
Компаниите, които се диверсифицираха в тези продуктови области, бяха по-добре оборудвани да издържат на кризата.
Ръстът на частните компании беше друго следствие от икономическия спад през 2008-2009 г. Частният сектор започна да произвежда бързооборотни стоки. Вследствие на кризата съотношението качество / цена, продажби и отстъпки бяха от жизненоважно значение за бърз растеж на продажбите.
Въпреки това някои от продуктите, които не от първа необходимост, останаха устойчиви на тогавашната криза. Козметичните продукти за домашна грижа се търсеха повече през 2008 г., като те са толкова популярни, защото точно когато хората стоят вкъщи, имат време да се погрижат за себе си.
Голямата рецесия през 2008 г. промени потребителските навици.
Най-очевидният и дълготраен беше ръстът на електронната търговия. Избухването на SAR през 2002-2004 г. вече катапултира Китай пред останалите страни по отношение на онлайн покупките. Въпреки това след финансовата криза през 2008 г. онлайн търговията на дребно с USP излезе на преден план в останалия свят, тъй като потребителите сравняваха цените, за да намерят най-добрите оферти онлайн.
Кризата също така сложи край на митовете, свързани с онлайн продажбите, например, че никой не иска да рискува купуването на дрехи онлайн.
Сега, през 2020 г., тъй като много хора избягват физическите магазини, интернет продажбите буквално процъфтяват повече от всякога.
Пътуванията са сред основните причини и за двете кризи
Както през 2008 г., така и през 2020 г. туристическата индустрия е в основата на кризата. Хотелите се измъкнаха от кризата през 2008 г. като използваха безпрецедентни нива на отстъпки за луксозни хотели. Това доведе до намаляване на ценовата разлика между луксозни и масови хотели.
Като изход от финансовата криза през 2008 г. някои редовни авиокомпании се присъединиха към съюзи в опит да засилят мрежовите връзки и да запазят лоялността на пътниците.
След Голямата рецесия минаха три години, докато световните разходи за търговия на дребно се върнат към нивата си преди кризата (2007 г.) и оставиха траен отпечатък в поведението на потребителите. Въпреки многото различия между характера на двете кризи, през 2008 г. и 2020 г., вероятно има и доста сходства, най-вече в промяната на начина, по който пазаруват потребителите и в стратегиите, използвани за ориентиране за излизане от кризата. Надяваме се, че тези доклади предлагат подкрепа, тъй като компаниите се насочват към края на 2020 и началото на 2021 година.
*Материалът е с аналитичен характер и не е съвет за търговия на пазарите
Още по темата:
Фед: Преждевременното рестартиране на икономиката ще доведе до големи сривове