Снимка: Pixabay
Шокът за световната икономика от Covid-19 е по-тежък от глобалната финансова криза през 2008 г. и дори от Голямата депресия. Тези предишни кризи разтърсиха света, инвеститорите видяха, че пазарите се сриват и водят до дългогодишни спадове. Сега обаче само за три месеца се разтърси световната икономика. Затова трябва да бъдем предпазливи. Ето какво разказват специалисти от изданието "Глобално банкиране и финанси".
Джон Флинт, бившият главен изпълнителен директор на HSBC, пише във FT: „мислете за кризата не като за единично събитие, а като за поредица от епизоди, наподобяващи вълни, разбиващи се в бреговете."
По-рано тази година публикувахме доклада си за началото на нова перспектива, и разгледахме факторите, движещи промените в банковия сектор. Едно от основните ни открития беше необходимостта банките да се съсредоточат върху своята оперативна устойчивост, за да гарантират, че могат да продължат дейността си въпреки кризата.
Банките и другите финансови институции по света са изправени пред безпрецедентни предизвикателства. Те не само предоставят услуги, както обикновено, по време, когато им е все по-трудно да функционират нормално, но и имат задачата да разпределят средства от централните банки към нуждаещите се, както и да предоставят подкрепа на финансово пострадали клиенти.
Ето кратко описание на някои от проблемите, пред които са изправени финансовите сектори:
Цифровизация
В основата на практикуването на всеки бизнес тази година е дигитализацията. Банките се втурнаха да купуват хиляди лаптопи в кратки срокове, но бяха изправени пред много пречки - закъснения при извършване на сделки, ограничения в инфраструктурата около платформите, използвани за улесняване на отдалечения достъп и др. Но като цяло тази промяна вече е факт.
Финансовите директори ще се насочат към спестявания, които могат да бъдат реализирани чрез намаляване на офис площите, ако дистанционната работа стане "новото нормално".
Киберсигурността е от съществено значение. Нашите данни показват, че 95% от фирмите я смятат за приоритет.
Регламенти
Три ключови теми продължават да доминират в регулаторния дневен ред: борба с прането на пари, защитата на личните данни и финансовите престъпления.
Въпреки това през март финансовите регулатори на Обединеното кралство обявиха, че банковите стрес тестове през 2020 г. ще бъдат отменени. Целта е да се даде възможност на банките да се фокусират върху нуждите на клиентите по време на кризата COVID-19. В тази връзка органът за пруденциално регулиране обяви, че оперативната устойчивост на ЕС оттеглянето и изменението на климата остават приоритети и че работата по тях ще продължи.
Спазването на задълженията остава на първо място в списъците със задачи на банките, а проблемите около финансовата престъпност предстои да се решават.
Съобщенията за фишинг атаки и измами нарастват, като престъпниците бързо се приспособяват и използват съобщения, свързани с вируса, за да мамят и плашат хората.
Докато измамниците търсят нови начини за пране на пари, регулаторните органи ще продължат да разширяват обхвата на своята бдителност и банките ще търсят начини за идентифициране и спиране на престъпната дейност. Освен това се влагат много усилия за се по-активната работа с ИИ и автоматизация на роботизирани процеси, за да се подобри темпът на работа.
Гъвкава работна сила
Настоящата среда отново подчертава необходимостта от гъвкава работна сила в цялата икономика.
Банковата индустрия разчита на гъвкава, многоквалифицирана работна сила, която й позволява да реализира програмите за промени успешно и икономически ефективно.
За доброто на служителите
77% от анкетираните в доклада за промяна на перспективата посочиха благополучието на служителите като основен фактор. Психичното здраве и стресът на работното място могат да се проявят по много начини и голям брой компании се опитват максимално да предотвратят тези странични ефекти.
*Материалът е с аналитичен характер и не е съвет за търговия с акции.
Още по темата: