Снимка: iStock
Вече виждаме драстичните икономически ефекти от коронавирусната криза. Nikkei, Dow Jones и FTSE 100 са паднали съответно 15%, 18% и 25%. Само за 2 седмици в края на март над 1 милион граждани на Обединеното кралство кандидатстват за обезщетения.
За 6-те седмици от началото на карантината в САЩ повече от 30 милиона души са подали молби за обезщетения за безработица. Цените на петрола в САЩ спаднаха до отрицателни нива за първи път, а глобалните цени на петрола са на 21-годишно дъно.
И IMF прогнозира, че тази година много развити икономики ще влязат в рецесия, включително Канада, САЩ, Великобритания, Германия, Франция и Япония. Ето какво казват от изданието "Глобално банкиране и финанси"
Изминаха само 12 години от последната голяма икономическа криза, но ако има нещо, което научихме тогава, това е, че секторното финансиране оказва непропорционално влияние върху останалата част от икономиката и следователно като цяло върху обществото.
Доклад от SNL Financial, проведен през 2014 г., показва, че 5-те най-големи американски банки контролират приблизително 7 трилиона щатски долара в активи (за справка размерът на американския дълг, държан от всички чуждестранни правителства, е приблизително 6.78 трилиона долара). През 2008 г. кризата с ипотечните кредити доведе до рецесии в много страни, а в някои дори до дефлация.
След кризата бяха зададени много въпроси относно управлението, отчетността и етиката. От тогавашната криза стана ясно, че група от високо способни, интелигентни хора наистина могат да вземат катастрофални решения.
Но поучихме ли се от 2008 г.?
Въпреки че със сигурност има подобрения и организациите сега са много по-наясно с проблема, който може да съществува, очевидно се изисква още много.
Как реагираме на кризата COVID-19
Без да се правят по-функционални промени, които всъщност влагат научноизследователската и развойната дейност в начина на работа на финансовите фирми, резултатите от 2008 г. вероятно ще се повторят.
Интервенциите в областта на научноизследователската и развойна дейност са фокусирани върху промяна на неща като гъвкавата работна политика, за да бъдат по-свободно достъпни, но не се фокусирайте върху това дали служителите действително се чувстват, че могат да се възползват от тази политика, без това да се отрази негативно върху тяхната кариера във фирмата.
Най-успешните инициативи сe случват, когато всички различия между служителите биват изгладени, особено в такъв труден за всички период.
Трябва да се изгладят различията, защото само така можем да се измъкнем от кризата според Жасмин Чинавала, съосновател на New Financial.
Припомняме ви няколко урока, които научихме от кризата през 2008 г.
Затягане на коланите
Една от най-забележителните тенденции във всички региони след кризата през 2008 г. беше обръщането на търговията с цел търгуване надолу, което означава намаляване броя на характеристиките (и свързаните с тях предимства) или качеството на даден продукт, за да отговаря на търсената от клиентите му продажна цена. В индустриите, които се грижат за красотата например, това води до преминаване от продажба на премиум продукти до масови. В алкохолната индустрия вече не се продават скъпи и качествени алкохолни напитки, а максимално евтини и достъпни за всички.
Компаниите, които се диверсифицираха в тези продуктови области, бяха по-добре оборудвани да издържат на кризата.
Ръстът на частните компании беше друго следствие от икономическия спад през 2008-2009 г. Частният сектор започна да произвежда бързооборотни стоки. Вследствие на кризата съотношението качество / цена, продажби и отстъпки бяха от жизненоважно значение за бърз растеж на продажбите.
Въпреки това някои от продуктите, които не от първа необходимост, останаха устойчиви на тогавашната криза. Козметичните продукти за домашна грижа се търсеха повече през 2008 г., като те са толкова популярни, защото точно когато хората стоят вкъщи, имат време да се погрижат за себе си.
Голямата рецесия през 2008 г. промени потребителските навици.
Най-очевидният и дълготраен беше ръстът на електронната търговия. Избухването на SAR през 2002-2004 г. вече катапултира Китай пред останалите страни по отношение на онлайн покупките. Въпреки това след финансовата криза през 2008 г. онлайн търговията на дребно с USP излезе на преден план в останалия свят, тъй като потребителите сравняваха цените, за да намерят най-добрите оферти онлайн.
Кризата също така сложи край на митовете, свързани с онлайн продажбите, например, че никой не иска да рискува купуването на дрехи онлайн.
Сега, през 2020 г., тъй като много хора избягват физическите магазини, интернет продажбите буквално процъфтяват повече от всякога.
Пътуванията са сред основните причини и за двете кризи
Както през 2008 г., така и през 2020 г. туристическата индустрия е в основата на кризата. Хотелите се измъкнаха от кризата през 2008 г. като използваха безпрецедентни нива на отстъпки за луксозни хотели. Това доведе до намаляване на ценовата разлика между луксозни и масови хотели.
Като изход от финансовата криза през 2008 г. някои редовни авиокомпании се присъединиха към съюзи в опит да засилят мрежовите връзки и да запазят лоялността на пътниците.
След Голямата рецесия минаха три години, докато световните разходи за търговия на дребно се върнат към нивата си преди кризата (2007 г.) и оставиха траен отпечатък в поведението на потребителите. Въпреки многото различия между характера на двете кризи, през 2008 г. и 2020 г., вероятно има и доста сходства, най-вече в промяната на начина, по който пазаруват потребителите и в стратегиите, използвани за ориентиране за излизане от кризата. Надяваме се, че тези доклади предлагат подкрепа, тъй като компаниите се насочват към края на 2020 и началото на 2021 година.
*Материалът е с аналитичен характер и не е съвет за търговия на пазар.
Още по темата:
До 60 милиона могат да изпаднат в крайна бедност заради кризата
Експерти: Инвестирането в стойност ще се върне, просто не знаем кога