Снимка: iStock
Според проучване на CareerBuilder, проведено през 2017 г., около една трета от всички американски работници имат поне една странична допълнителна работа.
Каквато и да е целта ви, ето какво трябва да знаете, за да балансирате ежедневната си работа и отговорностите на допълнителната, за да се справите и с напрежението, което няма как да не се появи. Това научаваме от Moneycrashers.com
Откъде да започнете
Прегледайте своя трудов договор
Преди да предприемете каквато и да е стъпка, внимателно прегледайте трудовия си договор за условията, които могат да пречат на евентуалната ви допълнителна работа. Най-често срещаните са:
Клауза за неконкуренция
Клаузите за неконкуренция забраняват допълнителна работа, която може да се разглежда като конкурентна на основната ви. Клаузите за неконкуренция обикновено обхващат целия период на работа на служителя, плюс около една или две години след приключване на ангажиментите към компанията.
Клаузи за изключителност
Клаузите за изключителност не позволяват на служителите да се занимават с допълнителна работа, която може да представлява конкуренция.
Споразумение за неразкриване на информация
Споразуменията за неразгласяване забраняват на служителите да разкриват непублична информация за тяхната работа, работодателите, бизнес модели на работодателя и интелектуалната собственост на работодателя, като например схеми на продуктите.
Следвайте разумни и подходящи политики на работното място
Все по-често се случва работодателите да имат официални политики, управляващи страничните бизнес дейности на служителите. Някои по-големи компании всъщност насърчават служителите да имат интереси и извън работа. Други, като Microsoft, дори отделят време за подобни дейности по време на работната седмица.
Вероятно ще трябва да избягвате:
- да развивате своя страничен бизнес, докато сте на работа;
- да използвате фирмени ресурси, като компютърен хардуер или облачни акаунти, за вашия страничен бизнес;
Организирайте стриктно времето си.
Трябва да имате предвид, че страничната ви работа си остава допълнителна, а не основна. В работно време приоритет е основната ви заетост. Това вероятно означава, че ще трябва да:
- си създадете домашен офис или специално работно пространство извън местоработата ви;
- използвате личен софтуер и облачни акаунти за управление на страничния си бизнес (или създаване на отделни бизнес акаунти);
- разделяте файловете за личния си бизнес и за основната си работа, като използвате отделен акаунт за съхранение, облачен или външен.
Започвайте деня си по-рано
От вас зависи колко точно, просто трябва да си създадете график, според който ще се чувствате добре и същевременно ще успявате да отделяте време за допълнителната си работа.
Всяко допълнително време сутрин помага, дори това да са само 20 или 30 минути два или три пъти седмично.
Направете личния си бизнес сутрешна рутина
Например, ако сутрин четете списание или вестник, заместете това с разработване на своя бизнес. Винаги можете да наваксате новините преди да си легнете, ако е твърде важно за вас.
Още по темата: